Skip to main content

Over een paar maanden ga ik verhuizen. Dit ga ik uiteraard netjes regelen via de website van KPN. 
Nu wil ik mijn abonnement meeverhuizen van koper naar koper. 

Nu wil ik mijn externe IP adres ook meeverhuizen, zodat deze hetzelfde blijft. Waar kan ik dit aangeven, zodat het hierin niet mis gaat? 

Dit omdat ik op mijn externe IP adres toegang heb voor mijn werk op bepaalde services als extra beveiliging. Ook draai ik in huis een server gekoppeld aan externe services, waarvoor mijn externe IP adres ook hetzelfde moet blijven.

Alvast bedankt voor de reactie.
 

Volgens mij is het onmogelijk om je ip mee te nemen.


Hallo @rmdejonge , nee dat kan niet, als particuliere klant heb je toch al een dynamisch adres dat kan veranderen, al gebeurt dat niet vaak.

 


Bedankt @Nick83 @JanD voor jullie reactie.

Vreemde zaak toch? Zeker met het vele thuiswerken zullen er veel meer mensen tegen aan lopen als hun Externe IP adres als extra security gebruikt word. Of hobbyisten qua IT, willen toch een vast extern IP adres?

Ik heb al 13 jaar KPN, altijd hetzelfde externe IP adres. Dat dit waarschijnlijk niet meeverhuist kan worden vind ik best vreemd. 

Dus hun onderstaande van KPN gaat ook niet helemaal op :D
Alles blijft hetzelfde (behalve je adres)
 



 


Binnen de KPN infrastructuur is het IP gekoppeld aan het adres van de aansluiting, niet het abonnement.  En het IP adres hoort ook meestal bij het netwerk van KPN in een bepaalde regio.

Het is geen telefoonnummer dat je overal naartoe kunt verhuizen.

 

De nieuwe bewoner van jouw oude huis zal naar alle waarschijnlijkheid jouw oude externe IP erven, als ze KPN nemen als provider.


Hallo @rmdejonge ,toen ik van Telfort (TFT) automatisch gemigreerd werd naar KPN kreeg ik ook een ander IP-adres.

Toen ik eind vorige jaar van koper naar glas ging kreeg ik ook een ander IP-adres.

Nu wordt XS4ALL gemigreerd naar KPN en die mensen krijgen ook een ander IP-adres.

Als je van KPN naar de concurrent gaat, Ziggo bijvoorbeeld, krijg je ook een ander IP-adres.

 


Verhuizen betekent per definitie een nieuw IP adres.


De nieuwe bewoner van jouw oude huis zal naar alle waarschijnlijkheid jouw oude externe IP erven, als ze KPN nemen als provider.

Verwacht het niet hoor. Zodra er een order aangemaakt wordt gaat het door de leverstraat en dan wordt er vrij snel al een vrij IP-adres gepakt uit de grabbelton. Zelfs een poortwissel in de infrastructuur van KPN kan al zorgen voor een verandering van IP-adres.

 

Bedankt @Nick83 @JanD voor jullie reactie.

Vreemde zaak toch? Zeker met het vele thuiswerken zullen er veel meer mensen tegen aan lopen als hun Externe IP adres als extra security gebruikt word. Of hobbyisten qua IT, willen toch een vast extern IP adres?

Ik heb al 13 jaar KPN, altijd hetzelfde externe IP adres. Dat dit waarschijnlijk niet meeverhuist kan worden vind ik best vreemd. 

Dus hun onderstaande van KPN gaat ook niet helemaal op :D
Alles blijft hetzelfde (behalve je adres)

Nee hoor dat is niet vreemd. Een statisch WAN-IP adres is iets wat bij KPN Consumentenmarkt niet mogelijk is. Er zijn überhaupt maar weinig providers die zulke diensten aanbieden bij consumentenabonnementen. De afbeelding gaat wel op, alles omtrent het abonnement blijft ook gelijk, de prijs, het abonnement dat je hebt en noem het maar op. Omdat een statisch WAN-IP geen onderdeel is van het abonnement kan je deze dan ook onmogelijk behouden. Er bestaat ook geen mogelijkheid voor binnen de systemen van KPN CM. Dat je al 13 jaar het zelfde WAN-IP hebt kan best kloppen, als er al 13 jaar geen dragerwissel is uitgevoerd dan wil dat best. Ik heb nu ook al ruim 3 jaar hetzelfde publieke IP-adres.

De IT-hobbyisten die een vast publiek IP nodig hebben die zullen vaak op andere manieren gaan werken, denk bijvoorbeeld aan dynamic DNS providers of iets met bijvoorbeeld de Cloudflare API. Zelf heb ik een aantal domeinnamen met verschillende subdomeinen die allemaal naar mijn eigen netwerk verwijzen. Het is mij te veel werk om dat allemaal handmatig om te zetten als ik bijvoorbeeld verhuis  of mijn IP om wat voor reden dan ook wijzigt dus daarom heb ik een tijd terug alles bij Cloudflare omgezet naar CNAME-records met een URL. Deze URL heb ik als A-record toegevoegd met het daadwerkelijke IP-adres. Deze A-record wordt iedere minuut bijgewerkt met mijn actuele IP-adres dus ook als mijn vaste verbinding wegvalt een mijn 4G Failover het overneemt is mijn netwerk binnen een minuut weer van buitenaf bereikbaar.


@rmdejonge Welkom op het forum. Ik ben bang dat ik dat helaas niet kan faciliteren. Per definitie is er sprake van een dynamisch IP-adres bij consumentenaansluitingen en we bieden dan om de redenen die hierboven staan deze optie dan ook niet bij een verhuizing. Ik wens je succes bij de verhuizing en ik hoop dat je via een andere route toch de zaken kunt aanpassen zodat jouw huidige oplossingen blijven werken.