Skip to main content

Mijn ouders hebben een internet verbinding via KPN (Glas) en maken voor hun mail gebruik van de smtp en imap mailservers welke ik heb op een virtuele server bij TransIP. 

Sinds enkele dagen treedt het volgende probleem op: 

  • hun vaste pc kan geen mail meer verzenden en ontvangen
  • via haar telefoon kan mijn moeder niet mailen over wifi
  • via haar telefoon kan mijn moeder wel mailen over 4g
  • Ook mijn eigen mail werkt prima, tenzij ik verbonden ben op het wifi netwerk van mijn ouders. 

Naar mijn mening kan de enige conclusie zijn dat in het KPN netwerk de mailpoorten worden geblokkeerd. De klantenservice van KPN wil / kan niet verder helpen omdat zij enkel stellen “wij blokkeren niets, en als dat wel zo zou zijn zou de telefoon hier wel rood gloeiend staan” en verwijzen ons naar dit forum.

Wat ik zelf heb gedaan om tot een oplossing te komen:

  • herstarten experia box v10
  • herstarten glasmodem
  • reset experia box v10

Helaas tot heden zonder resultaat. 

Zijn er mensen met vergelijkbare problemen en suggesties voor een oplossing ?

Groeten, 

 

HB

Heb je al eens overlegd met TransIP? Dit lijkt op een blokkade bij TransIP van het publieke ip-adres van jouw ouders. Mogelijk is er een grens overschreden met foute inlogpogingen o.i.d.

KPN blokkeert geen poorten, dat mogen ze ook niet.


Hoi Ruud, 

dankjewel voor je reactie. Bleek inderdaad in blokkade te zijn, niet eens bij TransIP maar op de mailserver zelf. Toch te snel conclusies getrokken en niet breed genoeg nagedacht. 

 


Ik heb hetzelfde probleem, maar krijg het niet opgelost. 

Waar op de mailserver zat het probleem precies? Want dan kan ik daar misschien ook eens kijken.


Ik heb hetzelfde probleem, maar krijg het niet opgelost. 

Waar op de mailserver zat het probleem precies? Want dan kan ik daar misschien ook eens kijken.

Hoi Heleen, 

Bij mij was fail2ban de boosdoener. Dit is een proces op de server dat ip-adressen blokkeert die zich verdacht gedragen. Doordat de instellingen iets te gevoelig waren zag dit proces te veel login pogingen en werd het IP-adres van mijn ouders automatisch geblokkeerd


Ik heb hetzelfde probleem, maar krijg het niet opgelost. 

Waar op de mailserver zat het probleem precies? Want dan kan ik daar misschien ook eens kijken.

Hoi Heleen, 

Bij mij was fail2ban de boosdoener. Dit is een proces op de server dat ip-adressen blokkeert die zich verdacht gedragen. Doordat de instellingen iets te gevoelig waren zag dit proces te veel login pogingen en werd het IP-adres van mijn ouders automatisch geblokkeerd

Dankjewel voor je reactie!

ik wilde net gaan kijken hoe de instellingen bij mij waren, toen de mail weer binnenstroomde, een paar uur na het installeren van een nieuwe router. Ik denk dat bij mij het probleem in de oude router heeft gezeten.