Skip to main content

Gaat KPN de onderstaande optie van XS4ALL overnemen?

 

Hi @wjb, 

Ik ben nog bezig met een antwoord op deze vraag. Ik kom hierop terug zodra ik iets weet.


@wjb. Na lang zoeken en mensen aanspreken heb ik geen duidelijk antwoord.

Er is op dit moment hier nog geen beslissing over genomen, of dit als extra optie voor consumenten zal komen. Ik moet je helaas vragen om dit nog even af te wachten. 


Dank je voor jouw terugkoppeling.

Ik zou graag een tweede IP adres op mijn aansluiting willen maar dan wachten we rustig de beslissing af.


Wat zou je er mee willen als ik vragen mag?

Ik kan me wel voorstellen dat het voor gamers bij wie het ip geddost word een oplossing kan zijn... ff een 2de ip aan zetten in MijnKPN en een maand later dat eerste ip weer uitzetten, zal het zo makkelijk zijn? 🤔


Wat zou je er mee willen als ik vragen mag?

Zakelijk en privé volledig splitsen. Op het mijn LAN is dit volledig gesplitst echter ook richting Internet zou ik die twee ook graag gesplitst willen hebben.


@Alex_P  Ik wordt nu voor deze dienst omgezet naar KPN Een MKB aangezien XS4All moet stoppen van KPN met het aanbieden van dit IP Blok voor consumenten. 

Ik kan alleen geen info vinden overhoe die extra ipadressen toegewezen worden. Nu doe ik dat op de Sonicwall en maak daar NAT Rules aan voor de devices. Weet jij hoe KPN dit doet? ik kan hier niets over vinden in de documentatie van KPN namelijk. Weet jij dit toevallig?


Ik kan alleen geen info vinden overhoe die extra ipadressen toegewezen worden. Nu doe ik dat op de Sonicwall en maak daar NAT Rules aan voor de devices.

Bij KPN zal dat niet anders zijn, die extra IP adressen komen gewoon beschikbaar op de pppoe verbinding en m.b.v. NAT rules kan je die dan doorzetten nasr de achterliggende servers.

 

@Alex_P , Weet je ondertussen al of deze dienst ook bij KPN op particuliere aansluitingen beschikbaar komt?


 

 

@Alex_P , Weet je ondertussen al of deze dienst ook bij KPN op particuliere aansluitingen beschikbaar komt?

Aangezien XS4ALL juist de dienst stopzet voor particulieren, en particulieren doorverwijst naar KPN één MKB, denk ik niet dat KPN dit voor particulieren gaat aanbieden. Anders zou het logischer zijn om dit eerst in te regelen en (particuliere) XS4ALL-klanten daar naar door te verwijzen. Maar misschien denk ik te simpel :wink:


Aangezien XS4ALL juist de dienst stopzet voor particulieren, en particulieren doorverwijst naar KPN één MKB, denk ik niet dat KPN dit voor particulieren gaat aanbieden. Anders zou het logischer zijn om dit eerst in te regelen en (particuliere) XS4ALL-klanten daar naar door te verwijzen. Maar misschien denk ik te simpel :wink:

Nee, je denkt niet te simpel en ook ik denk niet dat die dienstverlening ooit bij particuliere aansluitingen van KPN beschikbaar zal komen.

Toch zou ik dat graag van @Alex_P willen horen want "belofte maakt schuld" immers.

Hi @wjb, 

Ik ben nog bezig met een antwoord op deze vraag. Ik kom hierop terug zodra ik iets weet.

 


@wjb Belofte maakt inderdaad schuld. 

Ik heb echter niets te vermelden op dit moment. Nog wel nagevraagd, maar geen nieuws. 


@Alex_P 

zou wel fijn zijn als je als particulier gewoon extra adressen kan afnemen, desnoods IPV6. dan had ook allang beschikbaar moeten zijn.

 

is het wel mogelijk om je bestaande IP ptr record aan te laten passen? dit kon bij xs4all wel en ook bij freedom zou dat kunnen.

zou niet zo moeilijk moeten aan te passen zijn lijkt me, nu alleen de wil nog va KPN om dat mogelijk te maken


zou wel fijn zijn als je als particulier gewoon extra adressen kan afnemen, desnoods IPV6. dan had ook allang beschikbaar moeten zijn.

Je hebt miljarden extra IPv6 adressen tot je beschikking.

 

is het wel mogelijk om je bestaande IP ptr record aan te laten passen? 

Dit is bij KPN niet mogelijk.


oh dus nu ik over ben gezet van telfort naar het kpn netwerk zou ik ipv6 moeten kunnen gebruiken?

 


oh dus nu ik over ben gezet van telfort naar het kpn netwerk zou ik ipv6 moeten kunnen gebruiken?

 

Hallo @Blahq , in je modem of in je netwerkkaart op je computer kun je zien of IPv6 actief is, of anders even aan zetten binnen je modem. Maar ik weet niet of KPN voor het vaste net al voor alle klanten naar IPv6 heeft omgezet. Voor mobiel in ieder geval wèl.

 

 


ik heb een draytek 165 in bridge mode staan met een unifi USG erachter

als ik op de USG WAN ipv6 op DHCP6 zet met een prefix van 48 krijg ik geen ipv6 adres.

 

ik lees veel topics over KPN USG en Glasvezel waar ipv6 welop werkt. maar kan niet veel vinden of dat voor vdsl ook zo zou moeten zijn


ik lees veel topics over KPN USG en Glasvezel waar ipv6 welop werkt. maar kan niet veel vinden of dat voor vdsl ook zo zou moeten zijn

VDSL loopt inderdaad achter op glasvezel v.w.b. IPv6.

Zelf heb ik al vele jaren IPv6 op mijn glasvezel aansluiting maar met VDSL is IPv6 nog lang niet vanzelfsprekend.

Wel ben ik benieuwd naar de config.json van jouw USG zodat ik die tegen de config.boot van mijn EdgeRouter 4 kan houden en kan beoordelen of de IPv6 configuratie compleet is.


hmm mijn fout.

 

als ik show interfaces doe op de USG heeft deze geen IPv6 op het WAN interface, maar wel op het LAN interface.

mijn laptop krijgt ook een ipv6 dhcp adres, en als ik kijk naar https://ipv6-test.com, dan heb ik een ipv6 adres……

maar ik verwacht dat het ipv6 adres op de wan interface zit, nu lijk ik gewoon op mijn laptop een ipv6 adres van KPN dhcp te krijgen


maar ik verwacht dat het ipv6 adres op de wan interface zit, nu lijk ik gewoon op mijn laptop een ipv6 adres van KPN dhcp te krijgen

Nee, jouw aansluiting krijgt een /48 IPv6 prefix en je bepaalt zelf aan welke interfaces en/of apparaten je een IPv6 adres toewijst.

Als je het screenshot in dit bericht bekijkt dan zie je mijn EdgeRouter 4.

Ook daar zie je geen IPv6 adres op de WAN interface. Dat is ook precies de bedoeling want vanaf Internet wil je toch niet jouw router kunnen benaderen maar de achterliggende apparaten.


met ipv4 heb je toch ook een ip op je wan interface, en die is ook benaderbaar vanaf het internet. Het is alleen aan je configuratie hoe of wat je op je je device open zet.

management van het device zelf niet, maar bijvoorbeeld nat naar binnen toe voor een mail server wel bijvoorbeeld.

 

Nu is het alleen maar vreemder, want mijn LAN interface lijkt nu een ipv6 adres te hebben welke vanaf het internet te benaderen is


Nu is het alleen maar vreemder, want mijn LAN interface lijkt nu een ipv6 adres te hebben welke vanaf het internet te benaderen is

Dat klopt in principe ook. Apparaten binnen je netwerk hebben bij ipv6 allemaal een ip wat wereldwijd uniek is. Apparaten zijn ook in principe rechtstreeks vanaf internet allemaal bereikbaar op hun eigen wereldwijd unieke ipv6 adres.

Ik schrijf "in principe", want om het een beetje veilig te houden zit er in de router nog wel een firewall waarmee onverwacht verkeer tegen gehouden word. Net als bij ipv4 moet je bij ipv6 dus nog steeds poorten open zetten, maar het werkt anders. Je "linkt" bij ipv4 bij wijze van spreken het WAN adres aan een LAN adres, bijv. 192.168.2.25. En vervolgens is dat apparaat vanaf internet op het WAN adres beschikbaarheid. Bij ipv6 is er van dat "linken" geen sprake. Het is echt alleen de deur open zetten, meer niet.


met ipv4 heb je toch ook een ip op je wan interface, en die is ook benaderbaar vanaf het internet.

Nee, het is beter om geen IPv6 adres op de WAN interface te plaatsen.

 

management van het device zelf niet, maar bijvoorbeeld nat naar binnen toe voor een mail server wel bijvoorbeeld.

Bij IPv6 is geen sprake van NAT, elk apparaat heeft zijn eigen IPv6 adres binnen de prefix van jouw aansluiting.

 

Nu is het alleen maar vreemder, want mijn LAN interface lijkt nu een ipv6 adres te hebben welke vanaf het internet te benaderen is

Klopt, dat is precies hoe IPv6 hoort te werken.

Belangrijk is dat je een firewall op jouw USG gaat inrichten om inkomend IPv6 verkeer te filteren.

Mijn IPv6 firewall op de EdgeRouter 4 als voorbeeld.

 


Dit topic start met "Extra ip adressen". Het leuke is dat dit met ipv6 al standaard zo geregeld is. 


met ipv4 heb je toch ook een ip op je wan interface, en die is ook benaderbaar vanaf het internet.

Nee, het is beter om geen IPv6 adres op de WAN interface te plaatsen.

 

management van het device zelf niet, maar bijvoorbeeld nat naar binnen toe voor een mail server wel bijvoorbeeld.

Bij IPv6 is geen sprake van NAT, elk apparaat heeft zijn eigen IPv6 adres binnen de prefix van jouw aansluiting.

 

Nu is het alleen maar vreemder, want mijn LAN interface lijkt nu een ipv6 adres te hebben welke vanaf het internet te benaderen is

Klopt, dat is precies hoe IPv6 hoort te werken.

Belangrijk is dat je een firewall op jouw USG gaat inrichten om inkomend IPv6 verkeer te filteren.

Mijn IPv6 firewall op de EdgeRouter 4 als voorbeeld.

 

 

oke, helder…. in moet dat denk ik per netwerk (want ik heb op ipv4 meerdere vlans o zaken te scheiden) een prefix-id opgeven? is dat de manier om je ipv6 block op te delen?


Dit topic start met "Extra ip adressen". Het leuke is dat dit met ipv6 al standaard zo geregeld is. 

En toch ben ik nog steeds op zoek naar een /29 IPv4 subnet voor mijn netwerk thuis en hoop ik nog altijd (waarschijnlijk tegen beter weten in) dat KPN deze dienst van XS4ALL voort zal zetten. Het lijkt er echter op dat deze dienst door KPN alleen nog maar op de zakelijke markt aangeboden zal worden. 


@wjb je kan ook kijken naar extraip.com