Skip to main content

Deze week heb ik een overstap van XS4ALL glasvezel naar KPN (glasvezel) aangevraagd. Je zou denken dat dat niet zo heel moeilijk zou moeten zijn. 

Toch kreeg ik vannacht een mail dat er extra onderzoek nodig zou zijn om de verbinding klaar te maken voor gebruik. Daar lijkt dus iets aardig mis te gaan.

KPNnetwerk.nl geeft aan dat glasvezel gewoon beschikbaar is op ons adres.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? 

 

---edit---

Overigens wat ik ook enigszins vreemd vind is dat wanneer ik op de knop 'Bereid je installatie alvast voor' bij de bestel status druk, ik bij informatie over ISRA punten kom. Zouden ze een 1Gb up/down verbinding via VDSL willen aansluiten?

KPN is bezig om xs4all klanten te migreren naar het KPN systeem. Overstappen kan nu eigenlijk niet meer denk ik. Misschien nog net wel, net niet. Het zal niet meer zomaar automatisch gaan. Een medewerker zal dit misschien handmatig moeten doe vermoed ik. 


KPN is bezig om xs4all klanten te migreren naar het KPN systeem. Overstappen kan nu eigenlijk niet meer denk ik. Misschien nog net wel, net niet. Het zal niet meer zomaar automatisch gaan. Een medewerker zal dit misschien handmatig moeten doe vermoed ik. 

Overstappen kan heel goed. Er wordt in het bestelproces zelfs gevraagd of je van XS4ALL komt, aangezien je dan geen aansluitkosten hoeft te betalen.

Geen idee wat je met automatisch bedoelt, maar extra onderzoek is doorgaans nodig als (volgens KPN Netwerk?) de verbinding (nog) niet goed is. En dat is in dit geval natuurlijk een beetje vreemd aangezien gewoon glasvezel (via dochterbedrijf XS4ALL) geleverd wordt op dit moment.


Overigens wat ik ook enigszins vreemd vind is dat wanneer ik op de knop 'Bereid je installatie alvast voor' bij de bestel status druk, ik bij informatie over ISRA punten kom. Zouden ze een 1Gb up/down verbinding via VDSL willen aansluiten? :smile:


Overstappen kan inderdaad prima. Ik heb even gekeken wat er aan de hand is, @sverbruggen, en het is de wijkcentrale. Je staat gepland voor een GOF type glasverbinding. Maar wij leveren 1000Mbit abonnementen tegenwoordig eigenlijk altijd op XGS-PON. Dus dat matcht niet helemaal. Vandaar dat de back office dit dan even wil nakijken. En ik vermoed dat ze dan onder water de order gaan ombouwen naar een XGS-PON aansluiting, waarbij een monteur dan in de wijkcentrale je gaat ompluggen.  


Thanks @Erik_ ! Wachten we het gewoon even af!


Helaas @Erik_ , zojuist via de mail:

We hebben uw bestelling van Hussel Internet 1 Gbit/s geannuleerd.

 

 


Hey, da's gek, @sverbruggen. Ik kijk er naar!


Ah, gevonden, @sverbruggen. Wat ik eerder zei over GOF versus XGS-PON blijkt niet het issue. Het issue is, of was eigenlijk, dat jouw aansluiting al in de technische migratie naar KPN zit. En terwijl je in migratie bent kunnen er geen aanpassingen gedaan worden. Zodra de migratie voltooid is zit je volledig in de KPN systemen. En als ik het goed zie is dat sinds vandaag ook zo.

Je abonnement kan nu aangepast worden naar je eigen keuze. Dit kan op de manier zoals je voorheen gewend was van XS4ALL. Ik neem aan dat je ook naar een KPN inhoud kunt aanpassen als je dat zou willen. Maar dat vraag ik even na, kom ik op terug.

 

Je zit nu dan nog steeds op een GOF-aansluiting in de centrale. We zullen je dan in de nabije toekomst alsnog over gaan zetten naar XGS-PON.


Ah, gevonden, @sverbruggen. Wat ik eerder zei over GOF versus XGS-PON blijkt niet het issue. Het issue is, of was eigenlijk, dat jouw aansluiting al in de technische migratie naar KPN zit. En terwijl je in migratie bent kunnen er geen aanpassingen gedaan worden. Zodra de migratie voltooid is zit je volledig in de KPN systemen. En als ik het goed zie is dat sinds vandaag ook zo.

Dat zal het geweest zijn. Ik heb een nieuwe aanvraag gedaan en die is nu wel bevestigd (zonder het “extra onderzoek”. Ik kijk het nog even aan!


@Erik_ Er is nog geen PoP die zowel GoF als PON heeft (buiten een pilot dan). Dus die nabije toekomst is op dit moment nog niet duidelijk en kan maar zo niet heel dichtbij zijn.


 

Je zit nu dan nog steeds op een GOF-aansluiting in de centrale. We zullen je dan in de nabije toekomst alsnog over gaan zetten naar XGS-PON.

Dat klopt volgens mij niet helemaal @Erik_ Als iemand nu een GOF (AON) verbinding heeft blijft dat ook zo. Omzetten naar XGS-PON gaat nog een hele (lange) tijd duren. Ik heb ook de overstap gemaakt van XS4ALL naar KPN (ik zat nog niet in het migratieproces) en ook bij mij kreeg ik de melding over onderzoek. Ik zit op AON en dat blijft ook zo (met 1000/1000). 


Dank voor de toevoegingen, @Ward_  & @SledgehammerNL. Het is inderdaad alleen GPON die we omzetten naar XGS-PON. Dus op dat vlak zal er bij jou inderdaad niet heel snel iets gaan veranderen, @sverbruggen.

 

Ah, gevonden, @sverbruggen. Wat ik eerder zei over GOF versus XGS-PON blijkt niet het issue. Het issue is, of was eigenlijk, dat jouw aansluiting al in de technische migratie naar KPN zit. En terwijl je in migratie bent kunnen er geen aanpassingen gedaan worden. Zodra de migratie voltooid is zit je volledig in de KPN systemen. En als ik het goed zie is dat sinds vandaag ook zo.

Dat zal het geweest zijn. Ik heb een nieuwe aanvraag gedaan en die is nu wel bevestigd (zonder het “extra onderzoek”. Ik kijk het nog even aan!

Top! Uit nieuwsgierigheid, heb je nu gewijzigd naar een KPN Hussel, of gewoon binnen je XS4ALL abonnement? Want ik heb bevestigd gekregen dat je wel kunt wijzigen naar Hussel als je dat zou willen. Maar je kunt daarna niet meer terug naar de XS4ALL inhoud. En Hussel en XS4ALL komt ook niet in alles overeen, dus dan moet je goed uitkijken of je alle dingen die je wilt hebben/houden ook daadwerkelijk in het gewijzigde abonnement hebt zitten.


Dank voor de toevoegingen, @Ward_  & @SledgehammerNL. Het is inderdaad alleen GPON die we omzetten naar XGS-PON. Dus op dat vlak zal er bij jou inderdaad niet heel snel iets gaan veranderen, @sverbruggen.

 

Ah, gevonden, @sverbruggen. Wat ik eerder zei over GOF versus XGS-PON blijkt niet het issue. Het issue is, of was eigenlijk, dat jouw aansluiting al in de technische migratie naar KPN zit. En terwijl je in migratie bent kunnen er geen aanpassingen gedaan worden. Zodra de migratie voltooid is zit je volledig in de KPN systemen. En als ik het goed zie is dat sinds vandaag ook zo.

Dat zal het geweest zijn. Ik heb een nieuwe aanvraag gedaan en die is nu wel bevestigd (zonder het “extra onderzoek”. Ik kijk het nog even aan!

Top! Uit nieuwsgierigheid, heb je nu gewijzigd naar een KPN Hussel, of gewoon binnen je XS4ALL abonnement? Want ik heb bevestigd gekregen dat je wel kunt wijzigen naar Hussel als je dat zou willen. Maar je kunt daarna niet meer terug naar de XS4ALL inhoud. En Hussel en XS4ALL komt ook niet in alles overeen, dus dan moet je goed uitkijken of je alle dingen die je wilt hebben/houden ook daadwerkelijk in het gewijzigde abonnement hebt zitten.

Zie PM('s)! 😉

Maar ik heb een nieuwe aanvraag voor KPN Hussel gedaan vanwege de goede aanbieding. FritzBox en andere XS4ALL “voordelen” zijn voor mij niet heel belangrijk. Zeker niet met de modemkeuzevrijheid in het achterhoofd. 

Ik vroeg me wel af of jij misschien kunt zien of de aanvraag nu goed is doorgekomen (zie klantnummer en PM's). En of ik de aansluitdatum misschien nog naar voren kan halen…

Hoor het graag!


PM's gezien, ik ga voor je kijken @sverbruggen / @barrymossel :)


@barrymossel, in principe is het leverbaar vanaf 5 april. Maar ik vermoed dat de op een of andere manier toch een slinger heeft meegekregen van de overstapservice van de eerdere order. En dan duurt het altijd minimaal een maand in verband met de maand opzegtermijn die de meeste providers hanteren. Wat in dit geval natuurlijk niet van toepassing is.

Ik heb de afspraak naar voren gehaald naar de eerst mogelijke datum. Dat is 5 april zelf. De monteur komt tussen 13:00 en 15:00. Je krijgt een bevestiging per e-mail.


Ah top! En dan gaat XS4ALL ook daadwerkelijk over naar KPN? Niet dat ik dan ineens zonder zit?

 


Je bent al over naar KPN, @barrymossel. Sinds de 22e van deze maand. Dat is wat we bedoelen als we het hebben over migratie. Je XS4ALL abonnement zit nu volledig in de KPN systemen, technisch en administratief.

Dus wat jij nu hebt lopen is ook in die zin geen nieuwe aanvraag maar een wijziging op je huidige abonnement. Dat abonnement veranderd van een XS4ALL propositie naar een KPN propositie. Maar verder verandert er aan je aansluiting niets. Dus je zou geen onderbrekingen moeten ervaren. In de basis zou een monteur ook niet nodig moeten zijn. Maar dat is waarschijnlijk het gevolg van dat dit wel initieel als nieuwe aanvraag het systeem binnen komt rollen, en daarna pas herkend wordt dat het eigenlijk een wijziging gaat zijn. Het is dan ook even afwachten wat de monteur precies wel en niet hoeft te doen. 


@Erik_ ah, zo had ik het niet begrepen. Dus dan hoef ik XS4ALL ook niet op te zeggen? Want dat heb ik gisteren dus wel gedaan 😅

Gaat dat dadelijk dan niet mis?


Hoe heb je het opgezegd, @barrymossel? Als het via een opzegformulier is gegaan, dan komt het bij de opzegafdeling terecht en die nemen altijd nog contact op. Dus dan loopt het wel los. 


Hoe heb je het opgezegd, @barrymossel? Als het via een opzegformulier is gegaan, dan komt het bij de opzegafdeling terecht en die nemen altijd nog contact op. Dus dan loopt het wel los. 

Top! Is inderdaad via het formulier geweest. Is er trouwens een reden waarom de apparatuur nog niet verstuurd is? Staat al de hele tijd op "inpakken".


Zal ook te maken hebben met de originele datum nog, @barrymossel. Normaliter wordt een installatiepakket vrij snel maar uiterlijk 3 werkdagen voor plandatum verzonden. Ik zie dat de monteur nu op de 7e staat. Ik verwacht dan ook dat het pakket in de loop van deze week op de bus gaat. Maar mocht dat toch een beetje mis gaan en hij komt later, dan is dat voor werkende diensten geen probleem. Daarvoor kun je dan ook in eerste instantie je huidige apparatuur blijven gebruiken.


Dus het nieuwe abonnement gaat in op het moment dat de monteur hier komt, @Erik_ ? 

Overigens zag ik in de PostNL app dat we vandaag ook alvast de retourdoos van XS4ALL gaan ontvangen. En nog een extra brief van hen. Afgelopen weekend was er al eentje over de opzegging door KPN (ik ga er maar even vanuit dat die nog van de eerste aanvraag is).

Je begrijpt dat ik een beetje zenuwachtig begin te worden? 😉


Hoe heb je het opgezegd, @barrymossel? Als het via een opzegformulier is gegaan, dan komt het bij de opzegafdeling terecht en die nemen altijd nog contact op. Dus dan loopt het wel los. 

Top! Is inderdaad via het formulier geweest. Is er trouwens een reden waarom de apparatuur nog niet verstuurd is? Staat al de hele tijd op "inpakken".

Dan ben je al verder dan ik...mijn verbinding moet volgende week (6 april) opgeleverd worden en ik heb zelfs nog geen melding van ‘inpakken’ o.i.d.


@SledgehammerNL, via https://www.kpn.com/service/administratie/bestelling/bestelstatus.htm krijg je dit niet te zien?

Dan zou ik me nog meer zorgen beginnen te maken inderdaad. Maar ik vind de communicatie vanuit KPN (én XS4ALL) sowieso een beetje onder maat. Ik heb dus geen idee wat de startdatum van mijn nieuwe KPN abonnement is. Is dat de dag dat de monteur komt? Lijkt me wel, maar dan kunnen ze dat toch wel ergens beter vermelden? En moet ik nu wel of niet zelf XS4ALL opzeggen? Ik heb aangegeven dat zelf te doen, maar ik heb weinig zin dat ik dadelijk (want na de migratie - al heb ik helemaal geen ander IP) m'n KPN abo heb opgezegd.

Zooooooooveeel vragen en zorgen… 😉😎


@barrymossel nee...niks te zien in de app. Maar dat komt omdat de klantenservice per ongeluk de order geannuleerd heeft. Die is later opnieuw ingeschoten maar in de app krijg ik alleen te zien dat de order geannuleerd is. Moderatoren zoals @Erik_ hebben mij verzekerd dat de order doorloopt...maar ik heb eerlijk gezegd hele grote twijfels. In het systeem staan 2 orders. De geannuleerde en de nieuwe. Als ik de status oproep met jouw link krijg ik dit:

 

 

 Nu begrijp je wellicht mijn bezorgdheid….