Skip to main content

Goedemiddag KPN,

Ik ben naar Griekenland op vakantie geweest. Wifi van het hotel direct aangezet. Voor zover ik weet kan ik zonder extra kosten bellen en internetten in het buitenland binnen de EU, zonder extra kosten. Ik heb trouwens amper mijn telefoon gebruikt. Want ik was op vakantie, dus ik was aan het zwemmen. Mijn telefoon lag in de kluis of zat in mijn tas bij het zwembad.

 

Dan ineens de factuur van de maand juli krijgen na je vakantie, waarop je ineens 80 euro moet betalen, 60 euro meer dan normaal.

 

Op de factuur specificatie staat dat ik mobiele data heb verbruikt in Turkije. Ik ben helemaal niet in Turkije geweest.

 

Dan contact opnemen met de klantenservice en zoals ik helaas al had verwacht, trek ik aan het kortste eind. Je moet toch betalen want het ging via een Turkse zendmast. Wat kan ik daaraan doen? Ik kan dit niet beïnvloeden, ik heb hier niet voor gekozen. Ik wordt hier ZO intens verdrietig van. 

 

Daarom wil ik voor het eerst in mijn leven een klacht indienen. Ik moet betalen voor iets wat ik niet bewust heb gedaan. 

En als ik dat dan aangeef bij de klantenservice, voel ik me ongehoord en niet gewaardeerd als klant. Ik zit hier met tranen in mijn ogen dit te typen. Ik hoop gewoon dat ik eerlijk behandeld wordt en me geld terug krijg. 

 

Bvd,

Laura

Hallo @laaaaura , dat was een heel vervelende verrassing na je vakantie.

Was je soms op vakantie op één van de Griekse eilanden voor de Turkse kust?
Dan heeft jouw telefoon ongemerkt kans gezien om verbinding te maken met een Turkse zendmast. Radiosignalen trekken zich niets aan van grenzen en het sterkste signaal ‘wint’. De Turkse provider heeft dit geregistreerde verbruik geclaimd bij KPN, dus kan KPN dit niet kwijtschelden.

Sinds 1 juni 2017 heb je de EU-regeling “Roam like Home”, maar aan de buitengrenzen van de EU moet je zelf oppassen.

Je kan hier een klacht indienen , maar ik verwacht in dit geval geen succes voor jou.


Zoals bovenstaand reeds gelezen is het dus mijn eigen schuld dat ik in een EEN EUROPA toch via Turkije heb gestreamt oid… 

Ik woon aan de grens met Duitsland en krijg regelmatig het bericht dat in in Duitsland ben en dat er geen xtra kosten aan mijn internet verbruik hangen.

Nu was ik in Rhodos, maar heb geen bericht gehad dat ik gebruik maakte van het Turkse netwerk.

Het gaat maar om 10 euro +, maar KPN dit was mijn laatste factuur bij jullie club.

ik ben vrij om te gaan en staan, geen contract meer, dus alla… op naar T-mobile…

Gr. Een ex-KPN-er


Een begrijpelijke reactie @Koikoi , maar ook bij T-mobile kan je hetzelfde overkomen als je de pech hebt dat een zwakker Grieks signaal wordt overstemd door een sterkere Turkse zendmast. Aan de buitengrenzen van de EU moet je zelf hiervoor oppassen. Jouw telefoon is niet EU eenkennig, die pakt gewoon het sterkste signaal. Het waarschuwingsbericht is vaker te laat. Voordat het bericht uit Nederland er is heb je de data al ‘verstookt’.


In grensgebieden rond de EU altijd de telefoon vastzetten (bij netwerkinstellingen) op de provider van het land waarin je zit.


Het waarschuwingsbericht is vaak te laat, voordat het signaal uit Nederland er is heb je de data al ‘verstookt’.
 

Dit is weer zo’n “standaard” antwoord…. Als ik langs de grens met Dld rij…. Heb ik binnen 5 min bericht…. Maar in die andere landen dus weer niet.

Ik vindt dat providers daar meer “klantvriendelijker” in moeten zijn. Bij mij gaat hem om een klein bedrag… maar anderen moeten soms honderden euro xtra betalen… gewoon waanzin.

Einde bericht.


Geen ‘standaard’ antwoord, maar een simpele rekensom.
Buiten de EU zijn de buitenbundelkosten minstens €2,50 per MB. Dat betekent dat je binnen een paar minuten flink wat geld ‘verstookt’. Daar is geeneens 5 minuten voor nodig. Binnen de EU (NL ←→  D) is roaming geen probleem, maar bij de buitengrenzen van de EU moet je daar zelf rekening mee houden.

Om uit de hand lopende kosten te voorkomen wordt jouw internet door KPN afgesloten bij €60,50. Alleen als je bewust deze beveiliging uitzet kunnen de kosten onbeperkt groeien.