Skip to main content

Hoi, ik heb de laatste tijd regelmatig heel veel last van een extreem slechte internet verbinding met KPN glasvezel. Experia Box opnieuw opstarten helpt niet. Service tool van KPN zegt dat er niets aan de hand is. Hieronder enkele screenshots van de gemeten snelheden (geen WiFi maar via UTP6 kabel). Dit is niet continu het geval. Vaak gaat het gewoon goed. En dan opeens duikt alles weer naar beneden qua snelheid en krijg is waarden zoals hieronder aangegeven. Hoe kan ik dit oplossen? 

 

Hallo @ibante2 , haal de glaskast eens minimaal 2 minuten van de stroom, start deze opnieuw op en start daarna de modem/router opnieuw op.

Gaat het nu beter?

 


Lastige is dat het vaak gewoon goed gaat. Nu ook weer zonder iets te doen. En dat dan opeens de snelheid wegvalt. Soms een enkele minuten, vandaag een kwartier. Zonder iets te doen gaat het opeens weer goed. Maar tijdens die momenten dat het wegvalt is alles extreem traag. 

 


Dus eigenlijk gaat het meer om instabiliteit van de aansluiting lijkt mij. In eigen huis is alles via UTP cat 5e of cat 6 aangesloten. Of WiFi natuurlijk. Maar alle onderdelen zijn dan traag en niet alleen de WiFi of een bepaalde vaste verbinding. Lijkt dus vooral dat er iets buiten mijn huis niet goed gaat. Maar ik ben geen expert

 


Hoi @ibante2, welkom op het forum! Dat zijn wel hele extreme verschillen inderdaad!
Op het moment dat je verbinding zo traag is, is het dan ook via Wifi langzaam of blijft dat dan wel gewoon snel?
Mijn eerste vermoeden zou zijn dat er érgens een internetkabel niet helemaal lekker is. Als het op alle apparaten is zou ik het dan zoeken in de kabel tussen het glasvezelkastje en de experiabox.
Kun je daar ook eens een andere kabel voor proberen?
Ik ben benieuwd naar de resultaten!


Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat het opgelost is. Anders hoor ik het graag!


Ben het met je eens dat het niet zomaar ergens een slechte utp kabel is, want dan verwacht je inderdaad een ander patroon. Maar aan de kabel tussen het glasvezel kastje en de experiabox had ik eigenlijk nooit gedacht. Is in het verleden eens door de KPN aangelegd. Goed idee om daar eens naar te kijken. Is wel een lange kabel van de meterkast naar de huiskamer. Vreemd is wel dat het zo op en neer gaat, soms wel en soms niet. Terwijl de kabel eigenlijk heel stabiel vast zit en nergens los ligt of kan bewegen. Lijkt mij niet dat daar echt snel iets mee mis gaat. En waarom zou het signaal dan een korte periode erg slecht zijn en daarna, zonder iets te doen, opeens weer perfect? Ik heb nu alweer enkele dagen helemaal geen problemen. Maar dat was vaker zo. En dan is er opeens weer een hoop ellende. Maar ik ga bij nieuwe problemen er eens een andere kabel tussen verbinden..


Als het werkt werkt het :)  maar ik moet al wel zeggen dat het niet de bedoeling is dat de kabel tussen je glasvezelkastje en experiabox langer is dan 1.5 meter. Dat kan namelijk problemen als deze geven.


Van die 1,5 meter was mij niet bekend. Dit is zo aangelegd door KPN zelf (heb er toen niet eens voor hoeven betalen). Ben er daarom altijd vanuit gegaan dat het in orde zou zijn.Â