Skip to main content

De afgelopen weken hebben we last van een vaak wegvallende Internetverbinding, soms enkele keer per dag (zoals vandaag op een zaterdag).

Binnen enkele uren lopen de FEC errors op soms to boven de 20 miljoen (!) en de CRC errors tot in de honderden.

De modem heb ik meerdere keren herstart en (ook meerdere keren) gereset naar fabrieksinstellingen, maar niks helpt.

 

 

Het is wel duidelijk dat lijn 1 onstabiel is. Hier zal een monteur voor moeten komen. De ene lijm 8 minuten en de andere ruimeen uur zegt genoeg. Je kunt bellen met 0800-0402 of wachten op een moderator.


33 CRC's in 8 minuten is sowieso ook wel hoog, deze moet normaal gesproken op maximaal 1 per kwartier liggen. FEC's zijn in principe geen probleem, dit zijn immers fouten die het modem herstelt heeft. Het feit dat dit in de miljoenen ligt op zo'n korte periode laat wel zien dat er iets niet helemaal lekker gaat.

 

Heb je je profiel al ingevuld? Hier zijn postcode, huisnummer en klantnummer vooral belangrijk, dan kan de lijn direct doorgemeten worden en indien nodig (al verwacht ik het wel) direct een monteur ingepland worden. Het klantnummer kan je terugvinden op de factuur. 


Profiel ingevuld.

Inmiddels na 14 uur, 55 miljoen FEC-fouten op lijn 2 en 9 miljoen op lijn 1.

Hopelijk kunnen ze dit snel oplossen.


Zowel lijn 1 als 2 zijn instabiel geworden…
 

 


En een paar minuten later zijn de CRC-errors boven de 200...

 


600+

 


Pfoe, dat is een hoop. Lijn 2 heeft in het laatste uur ook flink wat CRC fouten bij gekregen. Hier gaat iets zeker niet goed. Ik verwacht dan ook dat je het beste naar 0800 0402 kunt bellen, de wachttijd op het forum is soms wat lang (stom dat ik daar gisteren niet aan heb gedacht), voor storingen zijn die ook vandaag gewoon bereikbaar en aan je verbinding te zien mag je dit wel zeker een storing noemen en hier moet gewoon een monteur komen om te kijken of de kabel niet ergens defect is. 

 

Je mag ze best naar dit topic refereren als ze er niet helemaal uit komen maar hier moet wel echt een monteur komen kijken en metingen verrichten.


Bedankt @NHendriks … ik ging er vanuit dat ze vandaag ivm 2e Pinksterdag gesloten zouden zijn, maar ze waren inderdaad bereikbaar voor storingen. Vrij snel hebben ze (ook) geconstateerd dat een monteur moest komen, en die staat voor morgen al ingepland. Bovendien kregen we allebei 100GB extra mobiele data om het te overbruggen.


Voor storingen is de klantenservice 24/7 te bereiken. Goed om te horen dat er direct een monteur is aangestuurd en dat die morgen al langs kan komen! Ik ben benieuwd naar zijn/haar bevindingen en de bijbehorende oplossing! Houd je ons op de hoogte? 😁


Houd je ons op de hoogte? 😁

Zal ik doen.


De monteur komt straks, maar iets merkwaardigs is gebeurd: gisterenavond rond 17u is de verbinding voor het laatst weggevallen en opnieuw opgebouwd, en sindsdien komen de FEC-errors eens per 2 seconden (dus stukken minder dan over de afgelopen weken), en de CRC-errors blijven op 0.

Heeft KPN gistermiddag/avond iets aan de wijkcentrale gedaan? :thinking:


Nou, de monteur zou vandaag langskomen, maar is niet op komen dagen. Blijkt dat hij/zij de afspraak verplaatst heeft, zonder mij daarvan op te hoogte te stellen. Er zou al “iets” gedaan zijn - volgens de helpdesk - maar ze konden mij niet vertellen wat. Morgen (als de monteur deze keer wél komt opdagen) heb ik mogelijk een update, maar ik draai nu iig ruim 24 uur zonder CRC-fouten.


De monteur komt straks, maar iets merkwaardigs is gebeurd: gisterenavond rond 17u is de verbinding voor het laatst weggevallen en opnieuw opgebouwd, en sindsdien komen de FEC-errors eens per 2 seconden (dus stukken minder dan over de afgelopen weken), en de CRC-errors blijven op 0.

Heeft KPN gistermiddag/avond iets aan de wijkcentrale gedaan? :thinking:

Hmm, dat klinkt alsof er veel ruis op de lijn is maar dus niet altijd. Geen idee wat er precies aan veranderd zou kunnen zijn. Wat stom trouwens dat de monteur niet is geweest, dat is niet hoe het hoort te gaan, normaal gesproken als een afspraak verplaatst wordt (bijvoorbeeld omdat andere afspraken uitlopen) dan hoort de planner contact op te nemen, monteurs kunnen niet zelf herplannen. Ik heb deze wel vaker voorbij horen komen, misschien kan een moderator even uitzoeken bij welke monteur deze afspraak gepland was zodat dit wel bij hem/haar terecht komt.


Hoi @Scottrick, als een monteur niet komt hoor je daar inderdaad iets over te horen zoals NHendriks al noemt, zodat je weet waar je aan toe bent. Bij de melding zie ik een naam staan die de herplanning heeft aangevraagd, ik weet niet of dat de monteur is, of iemand van de planning. Ik heb diegene in ieder geval een bericht gestuurd hierover. Ik zie ook een nieuwe afspraak staan voor vanmiddag, ik ben benieuwd hoe dat bezoek verloopt.


Merkwaardige service…
Net gebeld door de monteur… toen ik hem vertelde dat de lijnen sinds maandagavond ineens (na een maand problemen) stabiel waren geworden, zei hij dat het probleem waarschijnlijk is verholpen door een “factory reset” vanuit de Helpdesk.

Dat klopt niet: ik vertelde hem dat die factory reset toen niet hielp - de fouten bleven komen. En zoals ik in mijn eerste post hierboven schreef, heb ik zelf meerdere keren een factory reset gedaan. Ik vroeg of er misschien toch niet maandagavond iets in een wijkcentrale zou zijn gedaan.

Toen zei de monteur dat hij “effen in de geschiedenis zou kijken” en “inderdaad, een losse draad in de wijkcentrale is gisteren vastgezet”, maar ik vertelde hem dat de lijnen maandagavond stabiel werden, en toen zei hij, “o, inderdaad, maandag om 13u56”.

Waarom vertelde mij de Helpdesk dit niet, toen ik gisteren belde om te vragen waarom de monteur niet op was komen dagen? Waarom ontdekte de monteur het pas vandaag toen ik er over vroeg?

Toen vertelde hij mij dat hij de lijn op afstand kon meten en dus niet hoefde langs te komen. (Maar ik heb wel een formulier van “uitgevoerde werkzaamheden bij klant” per email ontvangen!)

Maakt geen betrouwbare indruk bij mij. Probleem lijkt opgelost te zijn, maar het zou mooi zijn als ik een consistent en kloppend verhaal kon krijgen.

 

 

 


Zojuist opnieuw door KPN gebeld. Als ik het verhaal mag geloven (omdat ik verschillende verhalen te horen heb gekregen), waren ze de afgelopen weken bezig geweest met het vervangen van netwerkkaarten in de centrale, en er is iets misgegaan, waardoor een hele blok gebruikers last van storingen heeft gehad. Dit is afgelopen maandagmiddag verholpen.

Wat mij betreft is het probleem opgelost: de verbinding is nu twee dagen CRC-foutvrij en stabiel.


Dat is mogelijk inderdaad, dat het daardoor opgelost is. Ik zie dat niet staan in mijn systeem, maar je zegt dat jij door ons bent gebeld en het toen is verteld ga ik er vanuit dat dat de Technische Dienst was naar aanleiding van de storingsmelding. Zij hebben daar meer informatie over en kennen die situatie dan het beste. 

Dat het merkbaar beter werd voordat de monteur er was, ondersteund dat verhaal ook. Daarom ga ik er vanuit dat dat in dit geval de oorzaak was. De melding is nu ook gesloten, dus nu het weer werkt blijven we er ook van af :slight_smile: