Skip to main content

Al 2 weken kan ik niet meer op mijn playstation 4 het spel GTA5 online spelen. Na een tijdje laden krijg ik de error “Files required to play GTA5 online could not be downloaded” en kan ik dus niet online spelen.

Mijn dochter heeft een 2e playstation 4 met hetzelfde probleem.

 

Alle andere games kan ik wel online spelen. Als ik mijn console verbind met een hotspot dan kan ik wel online spelen. Ik heb online alles geprobeerd met het veranderen van codes van DNS, de router meer dan 10 minuten uitgezet en ook de playstation kabels eruit gehaald. Als ik de Playstation bedraad aansluit heb ik hetzelfde probleem. Ik heb de game ook al opnieuw geïnstalleerd.

Alle online oplossingen werken niet, en na de nieuwste upgrade blijft het probleem hetzelfde.

Het lijkt hier te liggen aan mijn IP adres. Denk ik.

 

Heeft iemand een oplossing? Ik ben je eeuwig dankbaar!

@Lennart1976 Gok dat het misschien iets met een firmware-update te maken heeft. Probeer anders is bij beide consoles de firmware te updaten; https://www.playstation.com/nl-nl/support/hardware/ps4/system-software/. Hiervoor heb je wel een USB stick nodig.


Hallo fkort96,

Dankjewel voor je antwoord, ik ga me er zo in verdiepen. Zou het dan ook een oplossing kunnen zijn om de playstation terug te zetten naar de fabrieksinstellingen? En het vreemde is dat mijn dochter hetzelfde probleem heeft met dit spel op haar eigen ps4. Ik kom hier nog op terug!


Ik heb ervoor gekozen om een hard reset te doen bij mijn ps4 en de game GTA5 opnieuw te installeren. Een tijdrovende klus in de hoop dat alle updates van de console èn het spel goed werden geïnstalleerd.

Helaas blijft het probleem hetzelfde waardoor ik denk dat het probleem aan mijn router of IP adres ligt. Morgen neem ik mijn spullen mee en probeer ik online te komen met GTA5 bij mijn broer, kijken wat er bij een andere modem/IP adres gebeurt...


@Lennart1976. Vervelend om te lezen dat het nog steeds niet heeft gewerkt en zie ook nu pas dat het op een mobiele hotspot wel lukt. Ik ben zelf geen KPN medewerker noch moderator, maar je KPN Experiabox (V8,V10,10A of Box 12) heeft een dynamisch gealloceerd IP adres. Is het anders een idee om een ander extern-IP adres toegewezen te krijgen vanuit KPN, door dat aan klantenservice te vragen (0800-0402). Het kan zijn he, dat Rockstar Games een IP-block heeft ingesteld.


Inmiddels ben ik bij mijn broer geweest met mijn PS4 en daar draaide GTA5 prima. Eenmaal thuis nog een keer dichtbij de modem aangesloten en weer dezelfde foutmelding.

Ik heb KPN gesproken en die konden niets voor mij betekenen. Ze hebben een paar linkjes gestuurd naar hun forum met mensen met hetzelfde probleem en daar zag ik dus o.a. mijn eigen post in terugkomen. Ik kreeg alleen nog het advies om KPN plus aan te vragen en met deze extra service kunnen zij mij (mogelijk) in de toekomst telefonisch helpen. Ik baal enorm. 


Hi @Lennart1976! Dat is een eigenaardig probleem. 

In deze blog staat wat je kan doen om de foutmelding op te lossen. Wil je die stappen eens volgen?


Ha Bram, 

 

Bedankt voor je reactie. Ik had al heel veel informatie opgezocht over dit probleem wat zo te zien door de jaren veel voorkomt bij Rockstar games. Ook de hulp via de link die je gaf heb ik meerdere malen geprobeerd, helaas zonder resultaat.

Gisteren heb ik op aanraden van een KPN medewerker die er telefonisch ook niet uit kwam de hulp ingeschakeld van een professional via het service-plus pakket van KPN. Hij heeft alles op afstand nagekeken, snelheid, modem, alles werkt prima.

Het IP adres wat naar Rockstar gestuurd wordt lijkt te zijn geblokkeerd, een IP block dus. Waarom is mij niet bekend. Ik cheat niet, gebruik geen mods en ben lief naar mijn medespelers. 

Op aanraden van hem heb ik via diverse kanalen geprobeerd contact te leggen met Rockstar. Tot op het moment van schrijven geen resultaat.

 

Ik merkte eerder al dat GTA5 wel werkt d.m.v. een hotspot. Die heb ik aangezet en nu kan ik met mijn ps4 en mijn dochter met die van haar, wèl gamen. Vandaar mijn sterke vermoeden van een IP block. Een beetje omslachtig maar het werkt tenminste. Ze heeft gelukkig een unlimited abonnement.

 

Op een forum van T-mobile leek het erop dat mensen weer konden gamen als ze een nieuwe modem hadden. Helaas wil KPN deze niet verstrekken omdat andere spellen en trouwens alle andere apparaten wel goed functioneren.

 

Mocht je verder nog oplossing vinden dan hoor ik het graag! En wat ik ook lees is dat deze blocks vaak een maand duren. Ik hoop het…

 

Hartelijke groet,

 

Lennart


Dat je IP op een blacklist zou staan zou je probleem wel kunnen verklaren. Nu weet ik niet of rockstar een eigen blacklist hanteert of dat ze een van de publieke lijsten gebruiken maar je zou even bij een site als https://www.debouncer.com/ kunnen kijken op welke lijsten jou IP adres staat. en dan per lijst kijken of je gedelist kan worden. Het beste zou natuurlijk zijn als je van Rockstar zelf hoort of, waarom en tot wanneer je geblokkeerd bent en of ze dat ongedaan kunnen maken.

misschien heeft @Dennis ABD nog hints/tips hoe hier mee om te gaan.  


 en ben lief naar mijn medespelers. 

 

Je bent de enige ;)

 

Er is geen tooling aanwezig nieuwe IP adressen uit te geven, daar zijn we simpelweg niet op ingericht. Heb je al eens geprobeerd een ticket in te schieten bij Rockstar? Ze zullen geen publieke lijsten gebruiken, daar dat allemaal spam of DUL (dynamische/residential IP) lijsten zijn en zo onhandig zijn ze niet. Een eigen lijst blijft dan over en alleen zij hebben daar inzage in.

 

 


@Lennart1976 je kan deze link gebruiken om een verzoek in te dienen voor support


Bedankt voor de reacties allen. Vanwege mijn onregelmatige werktijden en feestdagen drukte heb ik nog niet gebruik kunnen maken van de linkjes die jullie hier stuurde.

Via instagram heb ik in elk geval geen reactie ontvangen van Rockstar en ook is er radio stilte op mijn mail naar playstation support.

 

Zodra ik meer weet laat ik dat hier even weten!

 

 


@Lennart1976 in dat geval markeer ik voorlopig de service link als beste antwoord. 

Als uit het contact met Sony blijkt dat er toch een andere oplossing is hoor ik het hier graag. Dan markeer ik die voor je. 🙂


Dat je IP op een blacklist zou staan zou je probleem wel kunnen verklaren. Nu weet ik niet of rockstar een eigen blacklist hanteert of dat ze een van de publieke lijsten gebruiken maar je zou even bij een site als https://www.debouncer.com/ kunnen kijken op welke lijsten jou IP adres staat. en dan per lijst kijken of je gedelist kan worden. Het beste zou natuurlijk zijn als je van Rockstar zelf hoort of, waarom en tot wanneer je geblokkeerd bent en of ze dat ongedaan kunnen maken.

 

Ik heb deze link geprobeerd en het IP adres ingevuld wat de KPN medewerker van het service Plus pakket voor mij had gevonden. Ik ken dit niet, maar ik kreeg een lijst waarvan er 2 namen zichtbaar waren met de tekst TimeOut. Zie hieronder. Heeft het hier mee te maken? Ik heb absoluut geen kennis van IP adressen helaas.

 

bl.nosolicitado.org NoSolicitado.org Timeout
bl.worst.nosolicitado.org NoSolicitado.org Worst BL Timeout

Hallo Bram,

 

Hartelijk dankvoor de link naar de Supportsite van Rockstar. De oplossing die ze daar aankaarten had ik al geprobeerd en verder is hun keuze op deze website zeer beperkt. Elk email adres wat ik elders van hun online kon vinden is inmiddels uit de lucht. Via Instagram is er ook nog steeds radio stilte. Een prive bericht via hun Facebookpagina is helaas niet mogelijk.

 

Vooralsnog game ik nu via de hotspot van mijn vrouw. Dit is overigens ook de oplossing die de meesten gebruiken met hetzelfde probleem als ik dit zo lees op internet, al kan dat natuurlijk nooit de bedoeling zijn.

 

Via een forum van T-Mobile las ik dat een gebruiker een nieuwe modem had gekregen (of gekocht) en dat dit wel de oplossing was. Helaas wil KPN deze niet verstrekken aangezien de rest wel werkt. Aan de ene kant logisch, aan de andere kant was het wel een mooie service geweest voor jarenlang trouwe klanten.

 

Ik blijf hopen dat er hier nog een oplossing komt óf dat Rockstar de IP block opheft.

In elk geval heel erg bedankt voor het meedenken (en alle anderen) en mocht je nog iets te binnenschieten wat kan helpen dan verneem ik dat graag!

 

 


Dat je IP op een blacklist zou staan zou je probleem wel kunnen verklaren. Nu weet ik niet of rockstar een eigen blacklist hanteert of dat ze een van de publieke lijsten gebruiken maar je zou even bij een site als https://www.debouncer.com/ kunnen kijken op welke lijsten jou IP adres staat. en dan per lijst kijken of je gedelist kan worden. Het beste zou natuurlijk zijn als je van Rockstar zelf hoort of, waarom en tot wanneer je geblokkeerd bent en of ze dat ongedaan kunnen maken.

 

Ik heb deze link geprobeerd en het IP adres ingevuld wat de KPN medewerker van het service Plus pakket voor mij had gevonden. Ik ken dit niet, maar ik kreeg een lijst waarvan er 2 namen zichtbaar waren met de tekst TimeOut. Zie hieronder. Heeft het hier mee te maken? Ik heb absoluut geen kennis van IP adressen helaas.

 

bl.nosolicitado.org NoSolicitado.org Timeout
bl.worst.nosolicitado.org NoSolicitado.org Worst BL Timeout

@Lennart1976 het antwoord hierop moet ik je schuldig blijven. Wat ik nog wel wil doen is voor de zekerheid navraag doen. Wel heb ik hiervoor nog gegevens van je nodig. 

Wil je je profiel invullen? Laat daarbij in het veld “Persoonlijke opmerkingen” ook weten wat je IP-adres is. 


Beste allemaal,

Allereerst nogmaals hartelijk dank voor alle moeite die jullie namen om mee te denken met dit probleem.

Al enige tijd speelde ik GTA 5 online met behulp van een hutspot via de telefoon van mijn vrouw wat goed werkte maar omslachtig is. Zeker als ze niet thuis is.

Gisteren kwam mijn dochter er bij toeval achter dat we dit spel ineens weer kunnen spelen via de gewone WiFi. Het lijkt hier dan echt toch te gaan om een IP block wat ongeveer 2 maanden geduurd heeft!

 

Hiermee hoop ik dan ook anderen te kunnen helpen die mogelijk in de toekomst hetzelfde probleem ervaren. Heb geduld als niets anders werkt wat hierboven of op kanalen zoals Youtube is uitgelegd.

 

Ik ben weer helemaal happy… (en mijn dochter ook)

bedankt!


@Lennart1976 super blij dat te horen! Ik laat voor nu het antwoord staan. Omdat dit voor de meeste mensen de beste manier is om tot een oplossing te komen. 

Mocht je toch de reden vinden waarom de storing is opgelost hoor ik het graag. Dan pas ik het beste antwoord aan. 🙂

Voor nu, veel speelplezier! 


Via een forum van T-Mobile las ik dat een gebruiker een nieuwe modem had gekregen (of gekocht) en dat dit wel de oplossing was. Helaas wil KPN deze niet verstrekken aangezien de rest wel werkt. Aan de ene kant logisch, aan de andere kant was het wel een mooie service geweest voor jarenlang trouwe klanten.

Bij T-Mobile is het misschien zo dat als het modem vervangen word, dat het ip-adres dan ook veranderd. Dat is bij KPN niet zo. Het ip-adres blijft gelijk. Daarom is het modem vervangen bij KPN nutteloos.