Skip to main content

Hoi Allemaal,

Een tijdje geleden las ik in een topic op dit forum over een update van de firmware voor de experiabox v10a bij KPN-klanten met een KPN-abonnement. Daarbij constateerde ik dat dit een andere, nieuwere versie is als die de experiabox v10a bij mij heeft.

Ik had toen nog niet gelezen dat dit niet voor klanten met een (oud) Telfort-abonnement gold, zoals in mijn geval.

 

Nog niet op de hoogte van dat laatste heb ik een tijdje geleden contact opgenomen met de telefonische klantenservice. En daarbij ook aangegeven dat de experiabox bij mijn weten nog nooit een update heeft gehad, daar volgens mij de firmware-versie altijd dezelfde is geweest.

De 3 verschillende telefonisten (ik had 3 maal gebeld) konden mij niet voldoende helpen, o.a. omdat de 1e niet begreep wat firmware op experiaboxen betekent.

De 2 volgende wel beter, en de 3e en laatste vertelde dat de experiaboxen automatische updates krijgen.

 

Nu mijn vraag:

De experiabox v10a bij mij in huis, heeft als Firmware v6.00.32 build135. Ik kan mij niet heugen dat de firmware van deze experiabox ooit een update heeft gehad.

Dus vraag ik mij of dat deze experiabox daarom qua firmware wel up to date en ook veilig is. Voor de zekerheid heb ik daarom het malwarefilter aangezet.

Kan iemand mij hier antwoord op geven, en mij geruststellen dan wel mij helpen met een oplossing hiervoor? Bij voorbaat bedankt!

Ga er maar gerust vanuit dat uw modem helemaal bijgewerkt is. Mocht u toch nog twijfelen dan kunt u het modem resetten dmv het resetknopje.  Dan heeft u 100% de nieuwste software. 


Beste Joep1965 bedankt voor uw reactie.

Het resetten van de Experiabox v10a heb ik een tijdje geleden voor de zekerheid al gedaan. Dit nadat ik de 2e telefonische medewerker/-ster gesproken had, me vervolgens toch niet helemaal gerustgesteld voelde (Deze vertelde mij dat er met enige regelmaat updates uitgebracht worden, waar ik niks van gemerkt heb. Dat kan natuurlijk aan mij liggen.), en op dit forum had gelezen dat resetten d.m.v. het resetknopje ervoor kan zorgen dat de nieuwste versie van de firmware wordt geïnstalleerd. Echter, de Experiabox liep vervolgens vast in het opnieuw opstarten. Het lampje brandde oranje ofwel amberkleurig.

Vervolgens heb ik voor de 3e keer de klantenservice gebeld. De medewerkster die mij te woord stond heeft mij prima geholpen, ze week zelfs af van het standaard stappenplan en dacht ‘out of the box’ mee. Ze adviseerde mij de stekker van de Experiabox uit de contactdoos te trekken, vervolgens de datakabel tussen het glasvezelkastje en de Experiabox los te maken, en na een poosje wachten de stekker weer in de contactdoos te doen. De Experiabox startte weer normaal op, het lampje werd weer groen. Vervolgens heb ik de datakabel weer verbonden met het glasvezelkastje, en de Experiabox deed het weer naar behoren.

Hierna bleek dat de Experiabox nog dezelfde versie van de firmware had als voor de reset. Wanneer ik u goed begrijp is er dan geen nieuwere versie van de firmware op dit moment beschikbaar. En is de Experiabox dus up to date.

Een misschien wat lang verhaal samenvattend: Resetten d.m.v. het resetknopje leidde tot een vastgelopen Experiabox (oranje lampje). M.b.v. een medewerkster van KPN heb ik deze storing kunnen verhelpen. Vervolgens bleek er geen nieuwere versie van de firmware geïnstalleerd. Wat, wanneer ik u goed begrijp, betekent dat er geen nieuwere versie van de firmware beschikbaar is en de Experiabox dus up to date is.


Nu schiet mij nog iets te binnen:

Een vraagje voor KPN. De Arris TV-ontvanger bij mij heeft na de overgang van Telfort naar KPN, de KPN-interface en software gekregen. Krijgt de Experiabox v10a bij mij, op den duur óók de KPN-interface en software met bijbehorende vernieuwingen/ verbeteringen?

Ik heb trouwens geduld, ben alleen benieuwd. En het belangrijkste vind ik dat de Experiabox goed functioneert en dat doet hij.


Hi @LEDje!

De meest recente firmware voorde V10A is v5.00.43_build448 of misschien alweer een buildxxx verder zelfs. Dit gecombineerd met het feit dat het resetten zo lastig ging én dat ik vanaf afstand geen contact kan leggen met je Experia Box, lijkt er toch op te wijzen dat er iets niet helemaal pluis is met jouw exemplaar.

Ik heb dan ook een omruil voor een ander modem voor je in gang gezet, als het goed is ontvang je daar een sms over met meer informatie. Zou je het willen laten weten als je die ontvangen hebt, zodat ik zeker weet dat hij goed bij je aan is gekomen?


Hoi @Maja_ ,

Ja, de sms heb ik ontvangen.

Daarnaast wil ik je nog het een en ander vragen over dit onderwerp. Aangezien ik vaak even de tijd nodig heb om een bericht te typen kan het even duren voordat je mijn bericht ontvangt. (Ik moet vaak even nadenken over wat ik wil typen, en zoeken naar de juiste bewoording. O.a daarom noem ik mezelf ook wel een diesel.)

Is het misschien beter om dat via een persoonlijk bericht te doen?


@Maja_  Ik bedenk me nu dat het omruilen van de Experiabox misschien niet eens nodig is. Ik heb wat ideeën waarmee het mogelijk  met de huidige Experiabox op te lossen is. Dit zal ik je later laten weten, daar moet ik even over nadenken hoe te verwoorden.

Is het misschien mogelijk het proces van het omruilexemplaar te pauzeren, en zonodig later te hervatten? Of anders het proces te annuleren, en indien nodig opnieuw in gang te zetten?


Hi @LEDje, heel fijn dat je mee wilt denken en op zoek wil gaan naar een oplossing waarbij de Experia Box niet omgeruild hoeft te worden, toch lijkt dat me wel het verstandigst nu!

Vanaf afstand kunnen we geen contact leggen met je modem, dat is niet ok. Hierdoor kunnen we jou helemaal nergens mee helpen, mocht je nu of in de toekomst technische ondersteuning nodig hebben. Vanuit ons oogpunt, is deze Experia Box dus ‘defect’ aangezien hij niet doet wat hij moet doen :wink:

Mocht je toch besluiten dat je hem niet om wil ruilen (mag je zelf weten natuurlijk :slight_smile: ) dan ga je gewoon niet naar het servicepunt toe om hem op te halen, na een week wordt hij dan weer retour gestuurd naar ons!


 

Hoi @Maja_ ,

‘Remote management’ staat in de Experiabox uit, dus ook ‘Helpdesk Support’, zie bijgevoegde schermafbeelding. Dit heb ik trouwens niet zelf zo ingesteld, dit was altijd al zo. (Het enige wat ik gewijzigd heb aan de instellingen, zijn de WiFi-instellingen.)

Zou het inschakelen van deze functie ervoor kunnen zorgen dat jullie wél toegang hebben tot mijn Experiabox, en daarmee het probleem kunnen oplossen? Ik vraag me alleen wel af of dat ik geen achterdeurtje openzet, wanneer ik dit aanzet bij deze (mogelijk niet up to date) Experiabox.

 

Aangezien je niet aangegeven hebt dat ik het via een persoonlijk bericht met jou hoef te delen, deel ik bij deze het volgende openbaar:

Op dit forum heb ik ergens (volgens mij bij het topic over de nieuwste firmware voor de V10a, maar waar… :thinking: ) gelezen dat iemand anders ook een andere versie van de firmware (zelfs een andere versie als die bij mij) had op de Experiabox V10a. Ook diegene heeft een Telfort-abonnement, dan zou ik niet de enige zijn met dit.

1 van de telefonische medewerkers/-sters zij tegen mij dat niet alle Experiaboxen dezelfde firmware-versie hebben vanwege de veiligheid. Dat vind ik wat vreemd, b.v. wanneer er een update is voor (recente) iPhone’s (b.v. de nog komende update naar iOS 14.5) dan krijgt iedereen toch ook dezelfde versie?


Toevoeging op vorig bericht:

Bij het topic over Firmware Update V10A v5.00.31_build420 gaf, 1 jaar geleden, Badabing aan dat de V10a bij diegene versie 6.00.27 build129 heeft.


Aangezien ik tot nu geen reactie meer heb gehad van @Maja_  zou 1 van de andere moderators mij verder kunnen helpen? Ik heb begrip voor dat jullie (erg) druk zijn, of niet werken i.v.m. pasen, daarnaast zou ik het fijn vinden wanneer 1 van jullie vóór dinsdagmiddag 6 april zou kunnen reageren op deze berichten. Dan weet ik of het komende dinsdag, 6 april, noodzakelijk is om de vervangende experiabox af te halen of niet. Bij geen reactie ga ik toch maar de experiaboxen ‘omruilen’.


Na nagedacht te hebben, bedacht ik nog het volgende:

  1. Dat van die andere firmware-versie, versie 6.00.27 build129 bij ‘Badabing’, is van een jaar geleden dus dat kan natuurlijk allang weer gewijzigd/ geüpdatet zijn bij de V10a van diegene. (Had ik even niet aan gedacht.)
  2. @Maja_  , je geeft aan: “De meest recente firmware voorde V10A is v5.00.43_build448 of misschien alweer een buildxxx verder zelfs.” Je bedoeld daarmee dat de V10a bij mij niet up to date is? Dit is firmware beginnend met 5, vanuit KPN dus, op de V10a bij mij staat firmware beginnend met 6, nog vanuit Telfort. (Wanneer ik het goed begrijp is firmware met ‘v5’ vanuit KPN, met ‘v6’ nog vanuit Telfort.)

Mijn vraag hierop is: Had de V10a bij mij, bij overgang van Telfort naar KPN, firmware vanuit KPN moeten krijgen, net zoals de Arris TV-ontvanger bij mij nieuwe software heeft gekregen?

  • Zo ja: Wordt dat alsnog geïnstalleerd d.m.v. inschakelen functie ‘Remote Helpdesk Support’? Dan wel dat jullie vanuit KPN daarmee alsnog toegang krijgen tot de V10a, en daarmee ervoor kunnen zorgen dat deze alsnog geüpdatet kan worden? Dan is een vervangende experiabox niet nodig.
  • Zo nee: Staat het dan nog op de planning? Dat zou betekenen dat de V10a voorlopig nog up to date is. Dat i.c.m. alsnog toegang krijgen tot de V10a, d.m.v. inschakelen ‘Remote Helpdesk Support’, betekent ook dan dat een vervangend exemplaar niet nodig is.

! —> Ik begrijp het dat een vervangende experiabox de snelste en makkelijkste oplossing is voor dit probleem. Echter, wanneer het opgelost kan worden zonder omruilen lijkt mij dat beter aangezien de huidige experiabox verder prima werkt. Aan de andere kant heb ik er begrip wanneer jullie vanuit KPN besluiten dat het omruilen of het zo laten wordt, anders wordt het misschien teveel werk voor jullie. In dat geval zal ik de experiaboxen ‘omruilen’.

 

P.S.: Kan me nogal in dingen vastbijten, hoop dat jullie het niet erg vinden.


  1. Dat van die andere firmware-versie, versie 6.00.27 build129 bij ‘Badabing’, is van een jaar geleden dus dat kan natuurlijk allang weer gewijzigd/ geüpdatet zijn bij de V10a van diegene. (Had ik even niet aan gedacht.)

Klopt, er wordt met enige regelmaat een nieuwe firmware versie uitgebracht :slight_smile:

 

  1. @Maja_  , je geeft aan: “De meest recente firmware voorde V10A is v5.00.43_build448 of misschien alweer een buildxxx verder zelfs.” Je bedoeld daarmee dat de V10a bij mij niet up to date is? Dit is firmware beginnend met 5, vanuit KPN dus, op de V10a bij mij staat firmware beginnend met 6, nog vanuit Telfort. (Wanneer ik het goed begrijp is firmware met ‘v5’ vanuit KPN, met ‘v6’ nog vanuit Telfort.)

Mijn vraag hierop is: Had de V10a bij mij, bij overgang van Telfort naar KPN, firmware vanuit KPN moeten krijgen, net zoals de Arris TV-ontvanger bij mij nieuwe software heeft gekregen?

  • Zo ja: Wordt dat alsnog geïnstalleerd d.m.v. inschakelen functie ‘Remote Helpdesk Support’? Dan wel dat jullie vanuit KPN daarmee alsnog toegang krijgen tot de V10a, en daarmee ervoor kunnen zorgen dat deze alsnog geüpdatet kan worden? Dan is een vervangende experiabox niet nodig.
  • Zo nee: Staat het dan nog op de planning? Dat zou betekenen dat de V10a voorlopig nog up to date is. Dat i.c.m. alsnog toegang krijgen tot de V10a, d.m.v. inschakelen ‘Remote Helpdesk Support’, betekent ook dan dat een vervangend exemplaar niet nodig is.

Die functie staat hier bij mijn weten los van, echter ben ik niet op de hoogte van hoe alles destijds bij Telfort geregeld was (de Telfort modems waren niet exact hetzelfde ingesteld als KPN modems). We kunnen het altijd testen uiteraard, om het uit te sluiten. Als je de optie aanzet, zal ik later vandaag een nieuwe poging wagen om verbinding te maken met je modem. Mocht het dan weer niet lukken, dan is een omruil toch wel erg wenselijk!

P.S.: Kan me nogal in dingen vastbijten, hoop dat jullie het niet erg vinden.

Helemaal niet, ik waardeer dat juist :smiley: ​​​​​​​


@LEDje  Zo te lezen ben je een ex Telfort klant die administratief is overgezet naar KPN.

Dit houd in dat je technisch gezien nog steeds gebruik maakt van de Telfort configuratie en je daarom op je V10a nog steeds de Telfort firmware versie v6.00.32 build135 hebt staan.

Binnenkort zal je aan de beurt komen om ook technisch omgezet te worden naar KPN en daarvoor zal je V10a de juiste firmware gepusht krijgen via KPN. ( Zie dit topic)

Dus als je nu een goed werkende verbinding hebt is het nutteloos om een ander modem aan te vragen. ( @Maja_ )


Hoi @Radioman ,

Hartstikke bedankt voor je reactie, en informatie!

Wanneer ik jou goed begrijp hoef ik nu verder niks te doen, de Telfort-firmware wordt t.z.t. automatisch omgezet naar KPN-firmware. En is het ook nutteloos om de experiabox om te ruilen, daar de verbinding bij mij nog gebruik maakt van de Telfort-configuratie, waardoor nu ook bij een vervangende experiabox nog Telfort-firmware geïnstalleerd wordt.

Het omruilen van de experiaboxen was trouwens op initiatief vanuit KPN. Ikzelf dacht het (en dan vooral het stuk dat KPN vanaf afstand geen contact kon leggen met de experiabox) , hopelijk op te lossen door o.a. ‘Remote Helpdesk Support’ aan te zetten in de instellingen van de experiabox. Of was: “Dus als je nu een goed werkende verbinding hebt is het nutteloos om een ander modem aan te vragen.” aan KPN gericht?


Ik vind het wat vreemd dat ik deze informatie via jou, @Radioman , moet vernemen. En niet vanuit KPN.

Tip voor KPN:

Ik zou het op prijs stellen, wanneer ik van dergelijke zaken (B.v. komende technische omzetting verbinding en vervolgens andere firmware experiabox, in dit geval.) van tevoren op de hoogte wordt gebracht.


Het was voor zover ik wist de bedoeling dat alle Telfort klanten uiterlijk eind maart ook technisch omgezet zouden worden naar KPN, nu ik er wat verder in duik kom ik wel tegen dat we hiermee gestart zijn, maar ik zie geen berichten dat dit proces af is gerond. Ik heb dus wellicht ten onrechte de aanname gedaan dat alle klanten al omgezet zouden moeten zijn. Excuus voor deze verwarring! Bij het omzetten, word je van te voren geïnformeerd (wel zo netjes inderdaad :wink: ), uit je laatste bericht maak ik op dat je hier nog niks over hebt gehoord en dus ook nog niet omgezet zal zijn.

Feit blijft wel dat ik niks door kan meten van je modem, dit staat helemaal los van de aanwezige firmware versie en gecombineerd met het gedoe met het resetten, is dat voor mij de reden geweest om de omruil in gang te zetten. 

Als je liever niet om wil ruilen is dat helemaal prima, het hoeft niet natuurlijk. Ik kan in plaats daarvan navraag doen naar de technische Telfort-KPN migratie zodat ik meer te weten kom over wanneer je die omzetting kunt verwachten. Heb je dat liever? :slight_smile:


Hoi @Maja_ ,

Ik heb je bericht gelezen. Ik moet even nadenken over mijn antwoord op je reactie. Mijn streven is om nog deze avond te antwoorden, echter ik kan dat niet garanderen. Ik heb namelijk hiernaast veel andere dingen aan mijn hoofd.


Geen enkel probleem, neem je tijd! Ik ben er vanavond tot 22:00 en morgen begin ik weer om 08:00, mocht je er toch niet aan toekomen :slight_smile:


@Maja_ 
Oh, je bent er morgen ook! Dat komt mij goed uit. Dan neem ik vanavond tijd voor mezelf (= nodige dosis ontspanning), en reageer ik morgen.

Fijne avond verder en tot morgen!


Helemaal prima @LEDje, een hele fijne avond en we spreken elkaar morgen weer!


Hé @Maja_ ,

Het is mij duidelijk geworden dat het nu omruilen van de experiaboxen de beste (en hoogstwaarschijnlijk ook wel de enige) oplossing is, dit aangezien het doormeten niet werkt. ‘Remote Helpdesk Support’ aanzetten heb ik geprobeerd, maar deze instelling schakelt zichzelf na een aantal minuten steeds weer uit. Ook wanneer ik tegelijk andere instellingen bij ‘Remote management’ aanzet.

Ik dacht, als laatste mogelijkheid, nog even aan dat het niet kunnen doormeten van de huidige experiabox misschien opgelost zou kunnen worden d.m.v. de nieuwe KPN-firmware. Echter, wanneer blijkt dat dat niet werkt, dan dient er nogmaals een vervangende experiabox opgestuurd te worden. Kan me voorstellen dat jullie bij KPN daar niet op zitten te wachten + het wordt voor mezelf daarmee nog ingewikkelder dan het al is, en met omruilen kan ik dit gebeuren voor mezelf afsluiten.
 

Het was voor zover ik wist de bedoeling dat alle Telfort klanten uiterlijk eind maart ook technisch omgezet zouden worden naar KPN, nu ik er wat verder in duik kom ik wel tegen dat we hiermee gestart zijn, maar ik zie geen berichten dat dit proces af is gerond. Ik heb dus wellicht ten onrechte de aanname gedaan dat alle klanten al omgezet zouden moeten zijn. Excuus voor deze verwarring! Bij het omzetten, word je van te voren geïnformeerd (wel zo netjes inderdaad :wink: ), uit je laatste bericht maak ik op dat je hier nog niks over hebt gehoord en dus ook nog niet omgezet zal zijn.

Het was voor mij prettiger geweest wanneer het technische omzetten ruim van tevoren was aangekondigd, zodat ik wist dat dit nog in de planning zat. + Dat de telefonische medewerkers/-sters tegen mij hadden gezegd dat dit er nog aan zat te komen. —> Als tip voor een volgende keer.

Trouwens, krijg ik hetzelfde type experiabox als vervanging?

Ik zal je nog een persoonlijk bericht sturen, waarin ik nog wat aanvullende vragen zal stellen over het omruilen.


Trouwens, krijg ik hetzelfde type experiabox als vervanging?

Ach wat maakt het uit, de vervangende experiabox is toch al onderweg. Ik zie het vanzelf wel.


Nog even nagedacht kwam ik nog op het volgende: 

Ik dacht, als laatste mogelijkheid, nog even aan dat het niet kunnen doormeten van de huidige experiabox misschien opgelost zou kunnen worden d.m.v. de nieuwe KPN-firmware. Echter, wanneer blijkt dat dat niet werkt, dan dient er nogmaals een vervangende experiabox opgestuurd te worden. Kan me voorstellen dat jullie bij KPN daar niet op zitten te wachten + het wordt voor mezelf daarmee nog ingewikkelder dan het al is, en met omruilen kan ik dit gebeuren voor mezelf afsluiten.

Mijn achterliggende gedachte hierbij was dat de experiabox mogelijk niet doorgemeten kan worden doordat deze, wanneer ik het goed begrepen heb, technisch nog gekoppeld is aan Telfort. Echter, @Maja_ , jij stelt duidelijk dat het niet kunnen doormeten los staat van de firmware(versie). Dan laat ik deze hypothese los.


Hi @LEDje,

Je zult een V10 of weer een V10A gaan ontvangen, dat zijn de 2 modems die geschikt zijn voor de Telfort instellingen :slight_smile:

We willen graag het modem zelf en stroomadapter van je terug hebben, de andere kabels niet. Die kan je dus laten liggen zodat je het vervangende modem daar weer mee aan kan sluiten!

Laat je het weten als je hem aangesloten hebt? 


Hi @LEDje,

Je zult een V10 of weer een V10A gaan ontvangen, dat zijn de 2 modems die geschikt zijn voor de Telfort instellingen :slight_smile:

We willen graag het modem zelf en stroomadapter van je terug hebben, de andere kabels niet. Die kan je dus laten liggen zodat je het vervangende modem daar weer mee aan kan sluiten!

@Maja_  Helder, bedankt!

Uiteraard, ik laat het weten wanneer hij aangesloten is.


Hi @LEDje, naar aanleiding van je privébericht kan ik je het volgende melden: Ik kan je modem en verbinding nu goed uitlezen :blush: Jouw inloggegevens zijn privé en hoeven wij niet te hebben :slight_smile:

Wat betreft het lagere volume bij de telefoongesprekken, dat is wel een beetje gek :thinking: Het kan uiteraard voorkomen dat er verschil bestaat tussen de Experia Boxen, maar dit zou niet hinderlijk moeten zijn. Zou je eens willen kijken wat er gebeurt als je het volume van je vaste toestel even helemaal omlaag zet en daarna weer helemaal omhoog?