Skip to main content

Hoi Allemaal,

Een tijdje geleden las ik in een topic op dit forum over een update van de firmware voor de experiabox v10a bij KPN-klanten met een KPN-abonnement. Daarbij constateerde ik dat dit een andere, nieuwere versie is als die de experiabox v10a bij mij heeft.

Ik had toen nog niet gelezen dat dit niet voor klanten met een (oud) Telfort-abonnement gold, zoals in mijn geval.

 

Nog niet op de hoogte van dat laatste heb ik een tijdje geleden contact opgenomen met de telefonische klantenservice. En daarbij ook aangegeven dat de experiabox bij mijn weten nog nooit een update heeft gehad, daar volgens mij de firmware-versie altijd dezelfde is geweest.

De 3 verschillende telefonisten (ik had 3 maal gebeld) konden mij niet voldoende helpen, o.a. omdat de 1e niet begreep wat firmware op experiaboxen betekent.

De 2 volgende wel beter, en de 3e en laatste vertelde dat de experiaboxen automatische updates krijgen.

 

Nu mijn vraag:

De experiabox v10a bij mij in huis, heeft als Firmware v6.00.32 build135. Ik kan mij niet heugen dat de firmware van deze experiabox ooit een update heeft gehad.

Dus vraag ik mij of dat deze experiabox daarom qua firmware wel up to date en ook veilig is. Voor de zekerheid heb ik daarom het malwarefilter aangezet.

Kan iemand mij hier antwoord op geven, en mij geruststellen dan wel mij helpen met een oplossing hiervoor? Bij voorbaat bedankt!

Hé @Maja_ ,

Dat vind ik fijn om te lezen, dat de huidige experiabox v10 (zonder A) en de verbinding nu wèl uit lezen zijn. Voor mij de bevestiging dat het niet aan de firmware-versie lag (De huidige v10 heeft ook nog Telfort-firmware, aangezien een bepaalde instelling niet beschikbaar is vanwege Telfort.), of de instellingen bij ‘Remote Management’. (Ook bij deze v10 staan ‘Remote Management’ en ‘Remote Helpdesk Support’ uit.)

 

Wat betreft de inloggegevens: Naar ik begrijp dacht jij dat ik het wachtwoord bedoelde voor het inloggen in de instellingen van de experiabox. Echter, ik bedoelde dat ik nog een kaartje heb liggen, welke bij de v10A geleverd werd, met daarop de beveiligingssleutel voor de WiFi (WPA2) van de v10A. Maar volgens mij (dat bedacht ik mij later) staat deze sleutel ook op een sticker op de v10A zelf.

Hebben jullie trouwens de defecte v10A ontvangen? Bij mij in de PostNL-app staat een tegenstrijdige status van de retourzending. Bovenaan in deze app staat: ‘Retourzending gesorteerd, wordt overgedragen aan afzender.’ Wat ik opvat als dat deze nog steeds onderweg is. Echter daaronder staat dat deze al bezorgd is.

 

Het lagere volume bij telefoongesprekken met mijn vaste telefoon is (haast) niet verbeterd, nadat ik het volgende gedaan heb:

  • Eerst heb ik het volume van beide handsets op minmum (volume 1) gezet en weer omhoog (volume 5), dat hielp niet.
  • Vervolgens heb ik beide handsets uit- en weer aangezet, ook dat hielp niet.
  • Als laatste heb ik beide handsets nogmaals uitgezet, de stekker van het basisstation van de vaste telefoon eruit getrokken, minimaal 10 sec. gewacht en toen de stekker weer in de contactdoos gedaan. Vervolgens de handsets weer aangezet. —> Dat heeft misschien iets geholpen, maar dat kan ook suggestie zijn, denk ik.

Bij elke stap heb ik dezelfde kennis van mij gebeld, om het volume te controleren.

Diezelfde kennis heeft ook een v10, èn een vaste telefoon van hetzelfde merk (Siemens Gigaset, maar wel een ander type.). Daarom is die kennis bij mij langs geweest, en heeft iemand anders gebeld. Daaruit concludeerde deze kennis, dat het volume van mijn vaste telefoon net zo zacht (of hard, maar net hoe je het bekijkt) is als bij die kennis. —> Hieruit maken mijn kennis en ik op dat dit een eigenschap is van de v10. En dat de v10A blijkbaar een wat krachtiger signaal geeft naar een vaste telefoon.

Is het mogelijk dat het lagere gespreksvolume door de v10 (t.o.v. de v10A) met een toekomstige firmware-update te verhelpen is? Zo niet, dan is het zoals is, denk ik.


Wat betreft de inloggegevens: Naar ik begrijp dacht jij dat ik het wachtwoord bedoelde voor het inloggen in de instellingen van de experiabox. Echter, ik bedoelde dat ik nog een kaartje heb liggen, welke bij de v10A geleverd werd, met daarop de beveiligingssleutel voor de WiFi (WPA2) van de v10A. Maar volgens mij (dat bedacht ik mij later) staat deze sleutel ook op een sticker op de v10A zelf.

Ah op die fiets! Dit staat ook op de sticker inderdaad :slight_smile:

Hebben jullie trouwens de defecte v10A ontvangen? Bij mij in de PostNL-app staat een tegenstrijdige status van de retourzending. Bovenaan in deze app staat: ‘Retourzending gesorteerd, wordt overgedragen aan afzender.’ Wat ik opvat als dat deze nog steeds onderweg is. Echter daaronder staat dat deze al bezorgd is.

Hoe de retourprocessen precies ingericht zijn bij PostNL, dat weet ik niet, wel weet ik dat het vaak een aantal dagen duurt voordat een pakketje bij ons in de systemen retour staat gemeld. Je kunt e gerust op zijn dat jouw pakketje in goede orde bij ons binnen gaat komen!

Het lagere volume bij telefoongesprekken met mijn vaste telefoon is (haast) niet verbeterd, nadat ik het volgende gedaan heb:

  • Eerst heb ik het volume van beide handsets op minmum (volume 1) gezet en weer omhoog (volume 5), dat hielp niet.
  • Vervolgens heb ik beide handsets uit- en weer aangezet, ook dat hielp niet.
  • Als laatste heb ik beide handsets nogmaals uitgezet, de stekker van het basisstation van de vaste telefoon eruit getrokken, minimaal 10 sec. gewacht en toen de stekker weer in de contactdoos gedaan. Vervolgens de handsets weer aangezet. —> Dat heeft misschien iets geholpen, maar dat kan ook suggestie zijn, denk ik.

Bij elke stap heb ik dezelfde kennis van mij gebeld, om het volume te controleren.

Diezelfde kennis heeft ook een v10, èn een vaste telefoon van hetzelfde merk (Siemens Gigaset, maar wel een ander type.). Daarom is die kennis bij mij langs geweest, en heeft iemand anders gebeld. Daaruit concludeerde deze kennis, dat het volume van mijn vaste telefoon net zo zacht (of hard, maar net hoe je het bekijkt) is als bij die kennis. —> Hieruit maken mijn kennis en ik op dat dit een eigenschap is van de v10. En dat de v10A blijkbaar een wat krachtiger signaal geeft naar een vaste telefoon.

Is het mogelijk dat het lagere gespreksvolume door de v10 (t.o.v. de v10A) met een toekomstige firmware-update te verhelpen is? Zo niet, dan is het zoals is, denk ik.

Wat goed getest van jullie! Ik ga jullie bevindingen doorsturen naar de modem-mensen, wellicht valt hier in de toekomst nog iets aan te doen!


Wat mij betreft is dit topic hierbij afgesloten. Ik ga hier niet meer reageren, tenzij het nog iets erg belangrijks is.

@Maja_ , en ook de anderen,bedankt voor alles!