Skip to main content

Mijn zoontje heeft sinds december een vaste pc en wil graag Fornite spelen. Als sinds het begin krijgen we bij het opstarten van Fortnite een foutmelding: An error occured whe connecting to Epic servers. Please try again later. ESP-BUIMET-003.

 

Computer is verbonden met wi-fi. Alle laatste updates geïnstalleerd (Fortnite, Windows, drivers, etc.). Ik heb de volgende dingen geprobeerd:

  • vaste kabel
  • port forwardings in router
  • firewall settings op PC
  • nieuwe router (fritzbox 7590)

Helaas geen verbeteringen. 
 

Als ik mijn mobiele telefoon instel als hotspot voor de pc dan start Fortnite wel op en heb ik helemaal geen problemen. 
 

Iemand bekend met dit probleem? Het ligt dus echt aan de verbinding van KPN. 

Hoi @Arne Scholman, welkom op ons forum!

Als ik deze foutmelding google zou het iets in de DNS kunnen zijn. Zie ook deze redditpost: Error code (esp-buimet-003)

Omdat je de Fritzbox gebruikt neem ik even aan dat je ófwel een serviceplus abonnement hebt óf een xs4all abonnement. In beide gevallen kun je het beste even contact opnemen met de telefonische klantenservice. 0800-0402 voor serviceplus, 020 398 76 66 voor XS4all!

Nou kan het natuurlijk ook zijn dat je zelf een Fritzbox aangeschaft hebt en die met een normaal KPN abonnement gebruikt. Kun je het in dat geval ook eens testen met de experiabox aangesloten?


@Thomas dank en dank voor de reactie. 

Ik heb een normaal KPN glasvezel abonnement (internet only). 

Ik krijg dezelfde foutmelding ook wanneer ik de (KPN) experiabox heb aangesloten. Omdat ik de foutmelding niet kreeg wanneer ik mijn mobiel als hotspot gebruikte dacht ik dan zal het wel aan het modem/router liggen. Dat was voor mij de reden om de Fritzbox te kopen. Maar helaas is dit niet de oplossing. 

Bij het verbinden van de PC met mijn mobiel (hotspot) krijg ik geen foutmelding en kan ik direct Fortnite starten en spelen. Naar mijn idee is het dus geen lokaal probleem. Zeker niet nu ik ook het modem al heb vervangen. 

Dank alvast voor de reactie en hulp 😀


Ik heb er niet zo snel een verklaring voor. In de redditpost waarnaar ik linkte wordt ook nog een tip gegeven. Had je deze al geprobeerd?
 

Xbox Error code (esp-buimet-003)

Go to Home.

Go to System Settings.

Go to Internet settings.

Select the network you are connected to or the one you are trying to connect to.

Go to Change Settings.

Go to DNS settings.

Select Manual and enter the following:

Primary 8.8.8.8

Secondary 8.8.4.4


Dit klinkt als een lastig probleem waarbij je zelf al veel hebt gedaan om het probleem op te lossen. Het is mooi dat er door Thomas van KPN gereageerd is. Dat kan helpen om tot een oplossing te komen.

 

Je kan i.p.v. 8.8.8.8 en 8.8.4.4 (dns servers van Google) ook andere dns servers gebruiken. Bijvoorbeeld 1.1.1.1 en/of 1.0.0.1 ( dns servers van Cloudflare) en 9.9.9.9 (dns server van Quad9).  Maar de dns servers van Google zijn ook snel.
 

Na het aanpassen van de dns server kan de dns cache gewist worden:
Windows knop, uitvoeren, cmd, ipconfig /flushdns

Aanvullend kan er TCP Optimizer gebruikt worden om de verbinding te optimaliseren met deze (punt 2) uitleg. Hiermee word bijvoorbeeld de tijd dat iets in de dns cache gehouden word verlaagd.