Skip to main content

Voordat ik dit las, zat ik te raadselen, waarom het klepje dicht moet zijn terwijl het stekkertje naar het modem toch echt gekoppeld moet worden aan het stekkertje dat achter het blauwe klepje zit.

Niet geforceerd (na de indringende waarschuwing toch echt ook het dopje eraf te halen om schade te voorkomen, dat zal waarschijnlijk al tot veel schades hebben geleid), toch heel voorzichtig geprobeerd met blauwe dekseltje dicht de TK01 te monteren (wie weet springt het klepje wel naar binnen open om verbinding mogelijk te maken). Dat ging dus niet. Klepje geopend en voilà, dat lukte met gemak. En doet alles het ook nog! 

Neemt niet weg dat ik mij zeer verbaas dat zo'n fout in zowel de papieren handleiding staat als ook in de video-instructie! En dat ik in ieder geval een vergelijkbare melding zie van intussen alweer een jaar geleden. Kortom, onbegrijpelijk!

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Hoi @BPM62 .  Ik heb zelf geen glasvezel en dus ook geen praktijk ervaring. Wie dat wel hebben zijn onze monteurs. Ik ben even benieuwd of zij dit herkennen.

@Ik_Combineer   Wat is jouw visie hierop?

Ik heb sinds een jaar glasvezel en kreeg toen ook een doe-het-zelf pakket met daarin een Genexis XGS-PON ONT glasvezelkastje. Conform de handleiding heb ik dit op de afgesproken dag op het witte glasvezelaansluitpunt geschoven. Inderdaad eerst het beschermdopje verwijderd en het blauwe klepje gesloten. Bij het omhoogschuiven zorgt het blauwe knopje aan de zijkant ervoor dat het blauwe klepje vanzelf naar beneden openklapt. Het ging bij mij in één keer goed.

Ik lees ook vaker op de community dat het niet lukt, maar dat komt wellicht doordat het witte kastje niet helemaal recht zit, het klepje daardoor klemt en niet goed opengaat.

@RBxx legt het helemaal correct uit. De instructies zijn juist en het blauwe klepje moet dicht zijn. Indien het niet lukt is het verstandiger om kosteloos een monteur te boeken. Het zelf openen van het blauwe klepje kan goed werken maar kan ook de FTU beschadigen waarna een kostbare reparatie moet plaatsvinden.

Heb een video (10 sec) gemaakt van de achterkant tijdens het schuiven zodat je kan zien waarom het klepje dicht hoort.

https://youtube.com/watch?v=o4ij5nPjRB8

Duidelijk filmpje @Ik_Combineer . Die link ga ik bewaren 👍

Ik heb 't onlangs ook bij mezelf en een kennis geïnstalleerd met het blauwe klepje dicht. Werkt prima. 

Reageer