Skip to main content

Ik heb al een tijd een totaal pakket van KPN. Functioneerde naar behoren. Vorige week heb ik een bewakingscamera thuis geplaatst en deze via een devolo 500 bekabeld verbonden met internet. Nu krijg ik dus iedere keer het blauwe scherm met foutcode stb nmc 400. Alle adviezen meerdere keren toegepast die kpn geeft. Vond het toevallig dat dit is begonnen nadat ik de beveiligingscamera op internet heb aangesloten. Zodra ik de ethernet kabel van de bewakingscamera los trek, is het probleem opgelost en krijg ik geen foutcode meer. Zodra ik de camera weer aansluit, komen de foutcode,s weer. Dat kan niet toevallig zijn. Wordt er teveel signaal weggetrokken? Dit moet toch kunnen. Wat zegt KPN hiervan? 

Welkom, @SchaikPvs! Het is wel duidelijk dat het toevoegen van die camera aan je thuisnetwerk iets doet wat de ontvanger vervelend vindt. De foutcode stb-nmc-400 geeft aan dat de ontvanger geen goede connectie heeft met het tv platform (ons systeem). Dit kan aan ons liggen, maar meestal zit het probleem hem toch aan de thuiskant. Daarom zou ik graag meer van je horen over hoe alles is aangesloten.

Je geeft al aan dat de camera via een Devolo 500 verbonden is met internet. Wat voor camera is het (merk & type)? 

Hoe is de tv ontvanger aangesloten op je Experia Box?

Wat heb je verder nog aan apparaten in je thuisnetwerk?


De camer is de EZVIZ C3W. Deze is bekabeld verbonden met de Devolo 500. Mijn tv ontvanger is via een Devolo1200 verbonden met de KPN BOX12. 

Ik heb 2 tv’ s aangesloten . De 2e tv ook via een Devolo 1200.

Ik heb gisteren mijn snelheid verhoogd baar 1 Gb., omdat ik info lees over mogelijke problemen met de bandbreedte.  Gisteravond geen probleem gehad met tv in woonkamer. De 2e tv gaf nog wel problemen.


Ik denk dat het aantal Devolo's, en de mix en match ervan hier het probleem is, @SchaikPvs. In het algemeen raden we aan om maximaal twee apparaten via Devolo aan te sluiten. Plus om tv ontvangers en andere apparaten niet samen op hetzelfde Devolo netwerk te zetten. En dan kan het ook nog zijn dat de combinatie van de 500 met 1200 wat hindernissen geeft.

Ik zou je in deze situatie dan ook aanraden om te kijken of je Devolo's er tussenuit kunt halen. Voor het plaatsen van de camera had je geen issues, dus weten we dat het Devolo netwerk met de 1200's en de twee tv ontvangers an sich stabiel is. Het mooiste zou dan zijn als de camera met een rechtstreekse kabel op de Experia Box kan zodat je terug komt op die oude situatie. Alternatief, kijk of je een of beide van de tv ontvangers rechtstreeks bekabeld kunt aansluiten. Als je dan nog wel een ontvanger via Devolo laat, sluit dan zowel die ontvanger als de camera met een Devolo 1200 aan.