Skip to main content

Wifi valt steeds uit. Kwestie van DNS service??

Kwestie van uitleggen wat er precies gebeurt, waar en wanneer en met welke apparaten. 

 

  • Welke Experiabox heb je?
  • Glasvezel of koper?
  • Zijn er versterkers aangesloten? Zo ja welke en hoe aangesloten. 
  • Op welke apparaten valt die wifi uit?
  • Valt het bekabeld ook uit?

Hallo Dennis,
Ik heb experiabox 10
Koper
Geen versterkers
Alleen bij desktop met Win 10. Laptops gaan goed.
Werk draadloos. Bekabeld niet geprobeerd.
Omdat ik vaak de foutmelding: kan dns service niet vinden” krijg denk ik dat het daar aan ligt.
Gebeurt nl. ook bij veel gebruikte websites.
Bij beschikbare netwerken kan ik dan de wifi aanzetten. Maar even later gebeurt hetzelfde.


Hoi @hettyandrea, welkom hier. 

Dat betekent dat de DNS niet reageert of te traag is. Soms werkt het door het modem te herstarten? Maakt dat verschil?

Blijft het dan, zou je dan eens bekabeld willen testen. Ik ben net als DennisA78 ook benieuwd of het dan ook mis gaat. 

 


Hallo Bart,

Modem herstarten heeft niets veranderd.
Ook met bekabeling blijft het probleem terugkomen.
 


Zou je eens kunnen testen of het wijzigen van de DNS server in de V10 helpt?

  • Log in op http://192.168.2.254
  • Indien je nog niet eerder bent ingelogd hier (er staat dan dat er een standaard wachtwoord gebruikt wordt) laat je het wachtwoordveld leeg en druk je op ‘Login’
    • Indien je al eerder bent ingelogd en zelf een wachtwoord hebt aangemaakt voer je die hier in
  • In de zwarte balk bovenaan druk je op ‘Instellingen’
  • Je komt nu direct bij de DHCP-instellingen uit
  • Bij ‘ISP DNS’ selecteer je ‘uit’, er verschijnt nu een nieuw vakje
  • Voer in dit vakje 1.1.1.1 (Cloudflare DNS) of 8.8.8.8 (Google DNS), ik raad Cloudflare aan
  • Druk op ‘Toepassen’
Zie de instellingen voor DNS, zo zouden die eruit moeten komen te zien. 

Als het probleem zich in de verbinding tussen de V10 en de DNS-servers van KPN bevindt zou het hiermee opgelost moeten zijn, een DNS-server is een soort telefoonboek voor het internet, met deze instelling raadpleegt je V10 een ander ‘telefoonboek’. Als het probleem hier niet mee is opgelost dan zit het toch ergens anders.


Bedankt voor je antwoord.
Heb de DNS service instellingen aangepast volgens jouw advies en tot nog toe geen wifi-uitval gehad.
Waarschijnlijk is dit dus de oplossing.
Hartelijk bedankt voor de hulp. 
Groetjes en een fijne dag.

 


https://www.mbreviews.com/fix-your-dns-server-might-be-unavailable-error/#:~:text=The%20error%20'Your%20DNS%20server,hostname%20into%20an%20IP%20address.