Skip to main content

Sinds enige weken stopt de internetverbinding korte tijd. Dan kan er niet meer gestreamd worden en in de browser komt de melding "server niet bereikbaar". Na enige minuten gaat dat vanzelf weer over. Alle verbindingen zijn gecontroleerd; modem V10A al verschillende malen opnieuw gestart, maar het probleem blijft aanhouden. Ik vermoed dat er een probleem in de wijkcentrale zit. Chat met KPN helpt niet verder.

Er kan een monteur thuis komen, maar dat heeft alleen zin zodra de "hik” er is en dat is niet op een vast tijdstip. Bovendien helpt een monteur thuis niet als er in de wijkcentrale een probleem is.

Hoe nu verder?

Heb je glasvezel of koper?


Koper


Het klinkt inderdaad allemaal niet goed. Gaan er rode lampjes branden op het modem bij uitval? Wat is er zoal aangesloten op het modem qua randapparatuur? Gebruik je draadloze verbindingsets?


Geen rode lampjes op het modem. Aan het modem 2 PC's bekabeld en 1 verbinding naar draadloze verbindingsets.


Daar was ik al bang voor😉. Haal die draadloze verbindingset er maar tussenuit en vrijwel zeker is het probleem weg. Ga testen als je een keer tijd heb. Er zijn veel problemen met de draadloze verbindingssets en ik herkende het probleem. Ik hoor graag hoe het afloopt. 


Die mogelijke verklaring roept vraagtekens op

1. KPN levert ze zelf

2. Probleem is van de afgelopen weken en heeft zich afgelopen jaren nooit voorgedaan 

3. De onderbreking manifesteert zich op apparaten die bekabeld op het modem zitten.

Dus voor mij een onwaarschijnlijke verklaring. Ik houd het meer op de wijkcentrale.?

 


@Bernardo99,

Heb je een mogelijkheid om alles af te koppelen van de modem? En dan alleen je PC’s aan te sluiten? Heb je dan nog steeds hetzelfde probleem? Stopt het altijd op dezelfde tijd? Of willekeurige tijden?


Log eens in de v10a, en kijk hoe de koperverbinding draait. Ergens bij dsl status.

Met name de FEC en CRC zijn belangrijk. En de actuele snelheid tov de haalbare snelheid. 


@Bernardo99 heb je nog naar de reacties hierboven kunnen kijken?


Ja, ik heb de reacties gezien. Op dit moment niet in de gelegenheid om in te loggen in het modem. Dat kan ik a.s. maandag doen en dan breng ik verslag uit.


Daar komt ie dan:

  • CRC: 0, zowel down- als upstream
  • FEC: 190 downstream en 1278 upstream

Mooie getallen, maar het zegt mij niets.

Wat mij ook opvalt (vanwege het woord) is de "Lijnverzwakking": 3.8 dB downstream en 1.4 dB upstream. Kan dat nog iets te betekenen hebben?

Ben heel benieuwd naar wat de experts daarvan vinden.


@DennisA78 zeggen deze getallen jou iets?

@Bernardo99 ik kijk ook graag even met je mee naar de kwaliteit van de lijn. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?

 


Sinds enige weken stopt de internetverbinding korte tijd. Dan kan er niet meer gestreamd worden en in de browser komt de melding "server niet bereikbaar". Na enige minuten gaat dat vanzelf weer over. Alle verbindingen zijn gecontroleerd; modem V10A al verschillende malen opnieuw gestart, maar het probleem blijft aanhouden. Ik vermoed dat er een probleem in de wijkcentrale zit. Chat met KPN helpt niet verder.

Er kan een monteur thuis komen, maar dat heeft alleen zin zodra de "hik” er is en dat is niet op een vast tijdstip. Bovendien helpt een monteur thuis niet als er in de wijkcentrale een probleem is.

Hoe nu verder?

Lijkt mij ook, zou een moderator zo contact over op moeten kunnen nemen als hij weet wie je bent 🤣😂🤣


@DennisA78 zeggen deze getallen jou iets?​​​​​

 

Ik weet niet hoe lang de lijn up is, maar nul CRC en een paar FEC's is hartstikke prima.

Wellicht ppp sessie onderbrekingen? Kunnen we zien in een lijnmeting. 

 

@Bernardo99 Ook al eens een reset gegeven? Ik lees nml alleen maar opnieuw opstarten, maar dat is wat anders


Postcode en huisnummer staat in profiel. Ben benieuwd naar de resultaten van de lijnmeting.


Bedankt voor je gegevens @Bernardo99, ik heb meteen even meegekeken maar aan onze kant ziet alles er goed uit. 
De enige onderbrekingen die ik zie zijn eentje op 19-7 en eentje op 23-7 maar dat kunnen ook reboots zijn geweest.

Ik vermoed toch dat er ergens in de aansluiting iets problemen veroorzaakt. 


Dank voor de moeite. De afgelopen dagen geen problemen gehad, dus ik zie het nog maar even aan. Desnoods reset.