Skip to main content

Hallo,

Ik heb al jaren XS4All dat nu al weer een tijdje geleden is overgenomen door KPN, het is tot nu altijd prima gegaan. Door mijn huis heen heb ik verschillende WiFi endpoints die verbonden zijn met de Fritz!Box, mbv LAN verbindingen. De Fritz!Boz is ingesteld als DHCP server voor mijn lokale netwerk. Ik heb altijd overal stabiel en snel internet gehad.

Maar sinds een aantal weken valt thuis een paar keer per dag het internet uit, zonder dat ik zelf maar ook iets veranderd heb. Elke keer als dat gebeurd, en ik weer kan inloggen in mijn Fritz!box 7581, zie Ik de volgende event logs:


27.07.23
22:59:47
The service provider successfully transmitted settings to this device.
27.07.23
22:59:45
The system time was updated successfully by time server 185.90.148.209.
27.07.23
22:59:15
IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: <VERWIJDERD>::/48
27.07.23
22:59:15
IPv6 internet connection established successfully. IP address: <VERWIJDERD>
27.07.23
22:59:15
Time server 2.europe.pool.ntp.org not responding.
27.07.23
22:59:14
Internet connection established successfully. IP address: <VERWIJDERD>, DNS server: 195.121.1.34 and 195.121.1.66, gateway: 195.190.228.17, broadband PoP: 195.190.228.17

 

Een vervelend bijkomend effect is dat als dit gebeurd, tijdelijk een foutief router IP wordt doorgegeven aan alle apparaten op mijn netwerk. In plaats van de juiste 192.168.178.1 wordt 192.168.0.254 als router IP adres doorgegeven. Ik moet dan vaak de WiFi van mijn apparaten aan en uitzetten zodat het weer het juiste router IP adres oppakt nadat de internet connectie weer hersteld is. Soms moet ik zelfs de WiFi endpoints resetten omdat deze ook fout ingesteld raken.

Dus samengevat:

  1. Mijn Internet valt nu regelmatig weg, dit gaat gepaard met het ontvangen van nieuwe settings vanuit KPN (zie event logs boven)
  2. Door het resetten van de internet verbinding worden tijdelijk foutieve netwerk instellingen door mijn lokale netwerk gepropageerd; het kan lang duren en moeite kosten om dit te herstellen waardoor de internet uitval uiteindelijk lang kan duren.

Hoe kan dit opgelost worden?

 

Bij voorbaat dank voor de reactie!

PS: de Fritz!Box OS is up to date

@Visionscaper Welkom op het forum.

Wat lastig dat je steeds een wegvallende verbinding hebt. 

Heb je een glasvezelverbinding of maak je nog gebruik van een koperlijn? 

Zou je ook je forumprofiel willen invullen en hier een seintje willen geven als dit is gelukt? 

Dan kan ik een aantal metingen uitvoeren wanneer nodig. 


Hoi @Rutger_, Ik heb mijn profiel ingevuld. Ik heb een glasvezel lijn. Groetjes, Freddy.


Ik lees even mee in dit draadje, heb het zelfde aan de hand.


Als de externe internetverbinding zou wegvallen, dan zie je inderdaad dit soort meldingen als de FB weer verbinding maakt. Echter, de interne clients zouden dan wel hun ip moeten behouden.

Het lijkt erop dat de hele FB reset, en dat is niet ok. 

Ik zou de xs4all helpdesk bellen en dit aangeven, ik vermoed dat men je dan een nieuwer type opsturen, want de 7581 is een verouderd type.


@Visionscaper en @Leen de Zeeman 

Ik zou jullie inderdaad willen adviseren even telefonisch contact op te nemen met de XS4ALL helpdesk. 

Omdat het om een Fritzbox gaat die zij hebben uitgeleverd hebben zij meer mogelijkheden zaken uit te meten.

En eventueel de Fritzbox te vervangen wanneer nodig.