Skip to main content

Hallo

momenteel huur ik de fritzbox voor 7,49 p/m

ik heb hiervoor de experiabox 10 moeten inleveren.

mijn vraag:als ik stop met de huur van de fritzbox dan wil ik daar wel de box 12 voor terug, kan dat? En hoe moet ik dat regelen?

alvast bedankt 

johan de Heer 

Admin: Titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

Opzeggen kan altijd (met een opzegtermijn van 1 maand en pas na de minimale huurperiode van 6 maanden). Voor zover mij bekend kan is dit te regelen via MijnKPN.

Het is echter nooit zeker dat je een box 12 gaat krijgen. Die garantie zal KPN waarschijnlijk niet geven. 

Mag ik vragen waarom je van de FritzBox af wilt? 


Hoi SledgehammerNL

ik heb slechte kwaliteit WiFi met de fritzbox, werk op zolder en heb er 2 versterkers tussen zitten maar WiFi valt om de haverklap uit of moet zoeken naar netwerk 

hoop dat WiFi 6 dat covered


Het is maar de vraag of wifi 6 dat probleem oplost of dat er wat anders speelt.

Hier heb ik juist een uitstekend bereik met de FritzRepeaters. Hoe heb je alles aangesloten en welke apparaten (merk en type) gebruik je?


Heb de 7590 met op de eerste verdieping de 3000 en op zolder de 2400


zijn de 3000 en 2400 bekabeld aangesloten?


De 3000 wel de 2400 niet


hoop dat WiFi 6 dat covered

WiFi 6 zal daar geen verbetering in brengen.


Dat zou eigenlijk gewoon heel goed moeten werken. Zeker als de de 3000 bekabeld aangesloten hebt. Is de positie van de 2400 wel goed? Dit kun je testen via de Fritz!app WLAN en dan kiezen voor ‘My repeaters’. 

Draai je alles in mesh?


Ja draai in nest en hij geeft via de app alles in groen aan dus zou indd moeten werken. 
ga anders maar eens kijken voor de 7590 ax


Waarom een 7590ax, WiFi 6 is echt niet waar het om draait.


Als alles groen is dan speelt er wat anders. Dat ga je met een 7590AX ook niet oplossen.

Speelt het probleem met meerdere devices of alleen met bijvoorbeeld 1 laptop? Het kan namelijk zijn dat het device niet lekker gaat met het switchen van de ene naar de andere repeater. Ik heb dat hier ook met 1 telefoon.  Wat je kunt proberen is om het uitzendniveau van de wifi wat terug te zetten. Bijvoorbeeld naar 50%. Dan “schreeuwen” ze niet zo hard en als je boven redelijk dicht bij de 2400 zit dan is 50% ruim voldoende. 


Gewoon om hetgeen wat al vaker gezegd is te herhalen: Wifi 6 gaat je problemen echt niet oplossen. Al helemaal niet als je de Fritzbox omruilt voor een KPN modem zoals de Box12. Opeens werken je FritzRepeaters niet meer in één mooi mesh-systeem zoals ze dat nu doen samen met het modem. Dan mis je dus al functionaliteit. Je moet dan ineens met twee of meer netwerknamen gaan werken, dat is zonde. Dan moet je weer een ander systeem aanschaffen om overal goede dekking te krijgen.

 

Momenteel is Wifi6 niets meer dan marketing aangezien er nog vrij weinig geschikte apparatuur op de markt is. Het grote voordeel van Wifi6 is dan ook enkel van toepassing als alle apparatuur die aangesloten is geschikt is voor Wifi6. Dat voordeel is overigens ook niet echt nodig bij een gemiddeld huishouden. Pas echt bij de grotere netwerken met veel gebruikers heeft het echt zijn voordelen.

 

Het is helaas een gewoonte van fabrikanten in de wereld van consumenten-IT om te gooien met getallen, dure namen en nietszeggende waardes. Net zoals bijvoorbeeld de belofte voor 1200Mbps wifi, later blijkt dat gewoon de theoretische max van Wifi4 en Wifi5 bij elkaar opgeteld te zijn. Beiden zijn in de praktijk echter nooit haalbaar. En met nooit bedoel ik ook echt nooit, absoluut niet mogelijk. 300Mbps op Wifi 4? Dat ben ik in mijn hele leven nog niet tegen gekomen.

 

Inhoudelijk kan ik je niet echt helpen met de FritzRepeaters. Ik heb ze zelf pas een keer gebruikt en dat was lang geleden. Ik kom het gewoon te weinig tegen helaas. Ik denk dat hier in het topic genoeg mensen met ervaring met Fritz apparatuur rondlopen om je aan een goede oplossing te helpen.