Skip to main content

Ik heb de fritzbox 7590 vervangen door een fritzbox 5490 werkt goed

Mijn config is nu nog glasvezelkastje < lan poort 1

Mijn vraag is eigenlijk alleen aan @Doornekamp33 Gericht welke RX en TX waarde heb jij op de glaslijn ? 

Ik haal met de 5490 iets minder dan de 7590 via glasvezelkastje

 

Welke snelheid haal jij direct op glas ?

 

 

Ik weet niet of je het kun vergelijken, de 5490 is al wat ouder dan de 7590 die een snellere chipset heeft om de boel af te werken.

Daarbij haal ik met mijn 50/50 lijntje snelheden boven de 70/70, snel zat voor mijn doelen die ik heb, ga geen 1gb testen, heeft bij mij geen nut, ik hoef het toch nog niet te hebben.

Begrijp ik nu dat je hem niet direct op de glasvezel hebt, dan ga je ook altijd iets snelheid inleveren, de 5490 is het best op de glas draad.


Ik denk dat AVM voor de 4x LAN een 4-poorts switch (chip of module op de SoC) gebruiken en dat de fiber poort via een andere aparte interne bus is aangesloten. Ook WiFi is apart. Het kan net een klein nadeel zijn dat die switch in 1+3 is ingesteld. Op die 3 LAN poorten kunnen de data pakketten een kortere route volgen, kan grotendeels direct doorschakelen zijn van de ene naar andere poort. Tussen WAN en LAN moet de hoofdprocessor (CPU) zich er meer mee bemoeien, maar die praat dan maar met 1 en dezelfde switch chip. Je kan altijd meer/beter als de WAN apart is, want dan kan de CPU de ene chip opdracht geven tot data sturen terwijl die ondertussen al een vorig data pakketje wegduwt in de andere onafhankelijke chip (betere pipelining). Dit is even algemene theorie, maar is in alle hoedanigheden aan de orde in allerhande apparaten.

Kan ook heel goed nog een ander effect zijn, b.v. je firewall kan zich net iets anders gedragen omdat ie een nieuw ander/netwerk/router ziet. Of toevalligheid van testen. Verschil tussen 935 en 940 is ook net zo’n beetje de foutmarge van een meting. Als je echt wilt vergelijken, moet je een eigen ‘fake’KPN provider maken, dus b.v. een PC met PPPoE server op VLAN6 en daar de Fritzen om de beurt op aansluiten en dan een testserver op die PC en met een andere PC aangesloten op een LAN poort een test client. Kan met iperf3 b.v., zit bij elke Linux variant, maar je kan ook wel wat mooie software opscharrelen.


Ik weet niet of je het kun vergelijken, de 5490 is al wat ouder dan de 7590 die een snellere chipset heeft om de boel af te werken.

Daarbij haal ik met mijn 50/50 lijntje snelheden boven de 70/70, snel zat voor mijn doelen die ik heb, ga geen 1gb testen, heeft bij mij geen nut, ik hoef het toch nog niet te hebben.

Begrijp ik nu dat je hem niet direct op de glasvezel hebt, dan ga je ook altijd iets snelheid inleveren, de 5490 is het best op de glas draad.


klopt ik heb de 5490 nog niet direct op glas (moet nog)

had deze toch nog liggen en wil dit gaan testen voor mijn toekomstige nog aan te schaffen 5590 die er aan komt

de 5530 heb ik niks aan rede noem ik even niet

ik zou graag jou RX en TX waarde eens willen zien db demping

jij hebt de 5490 toch direct op glas aangesloten ?

dan kun je deze waardes zien in de fritzbox


Zeker heb ik de 5490 direkt op het glas, heb ook de grafiek gevonden nu weer stoeien om een scherm afdruk te maken, ben niet zo handig op mobiel en PC met dat soort dingen.

Gelukt, is dit wat je wilt zien?

ps, waar heb je vandaan dat er een 5590 komt, krijg het namelijk niet bevestigd.


@Doornekamp33

ja die wou ik even weten

goede waardes trouwens

de 5590 zou eind dit jaar komen had ik begrepen (van internet)

Zie Deze link


@peter-keetfm , Ik ben ook zeker niet ontevreden, loopt als een trein.

De 5590 had ik wel geruchten gehoort, kwamen ze met de 30, mooi dat er zeer waarschijnlijk toch een 90 komt, de 30 mist voor mij een poort, bedankt voor de link.👍👍


@Doornekamp33

Jij ook bedankt 

Ik ga denk ik de patchcover gebuiken met onder ingang

dan hoef ik deze er niet af te halen bij vervangen andere fritzbox 

Dan is een andere patch kabel voldoende (blauw naar groen) 

 


Ik heb twee normale kappen, 1 met blauw en een tweede ga ik voorzien van de nieuwe groene, wel lastig om het goede kabeltje te vinden, of je nu de kap of een kabeltje wisselt, evenveel werk, je moet toch de vezel even cleanen.


Ik heb twee normale kappen, 1 met blauw en een tweede ga ik voorzien van de nieuwe groene, wel lastig om het goede kabeltje te vinden, of je nu de kap of een kabeltje wisselt, evenveel werk, je moet toch de vezel even cleanen.

Ja klopt kappen genoeg 

De blauw naar groen is iets lastiger te vinden 

Maar heb er 3 van liggen 

En een one click cleaner is een must inderdaad 

 


@Doornekamp33

Dit is wel een leuk stukje 

Maar wat betreft de 5590 is nog helemaal niet zeker wat voor glasvezel aansluiting deze fritzbox heeft 

Of welke SFP module er bij geleverd wordt

Misschien is dat wel (blauw) i.p.v. groen bij de fritzbox 5530 wel zo is

We zullen het zien

Ik denk toch dat ik de linker op de foto ga gebruiken

Deze wordt ook door kpn geleverd

Ik hou van zoveel mogelijk origineel te gebruiken

Die andere met onder aansluiting is van freedom

Maar ook gebruikt door t-mobile

Maar dat linkje ken je wel 😅

 


Die waardes of grafiek van Optical Performance in dBm van Rx en Tx vind ik belangrijk om zicht op te kunnen hebben. Je zou hieraan ook moeten kunnen zien of er b.v. een vuiltje of stofdeeltje ergens zit of ergens een knik. Maar belangrijkste dat in geval van uitval of problemen dat je richting provider overtuigender kan aantonen dat het niet in je thuisnetwerk zit (of in zelfgebreide virtuele router).


Maar wat betreft de 5590 is nog helemaal niet zeker wat voor glasvezel aansluiting deze fritzbox heeft 

Of welke SFP module er bij geleverd wordt

Dat vraag ik mij ook af ja. Ik weet niet helemaal zeker of b.v. je met een vreemde SFP module (ander merk) ook dezelfde informatie kwa demping meetwaardes eruit kan aflezen. En ook of het misschien SFP+ is, want dan kan het ook 10Gbps aan, dus ook XGS-PON.

Ben eerder en nu wat wezen zoeken naar een managed switch met SFP, kwam o.a. deze tegen

https://www.trendnet.com/emulators/TI-PG541i_v1.XR/index.html

Lijkt erop dat als je hierin een SFP stopt (besteld bij fs.com ofzo), dat er dan wel voldoende info is. Maar ding blijkt helaas 300 euro te kosten, dus dan laat ik mijn Genexis-P1090 nog maar even hangen :(


Die waardes of grafiek van Optical Performance in dBm van Rx en Tx vind ik belangrijk om zicht op te kunnen hebben. Je zou hieraan ook moeten kunnen zien of er b.v. een vuiltje of stofdeeltje ergens zit of ergens een knik. Maar belangrijkste dat in geval van uitval of problemen dat je richting provider overtuigender kan aantonen dat het niet in je thuisnetwerk zit (of in zelfgebreide virtuele router).

Dat is ook 1 van de reden waarom ik direct op glasvezel wil 

Ik gebruik ook glas tussen 2 switches 

Het kunnen uitlezen van de waardes vindt ik ook een belangrijk punt 

 


Ik heb twee normale kappen, 1 met blauw en een tweede ga ik voorzien van de nieuwe groene, wel lastig om het goede kabeltje te vinden, of je nu de kap of een kabeltje wisselt, evenveel werk, je moet toch de vezel even cleanen.

Ja klopt kappen genoeg 

De blauw naar groen is iets lastiger te vinden 

Maar heb er 3 van liggen 

En een one click cleaner is een must inderdaad 

 

De linkse heb ik ook, maar de orginele oranje die er op zitten kun je ook loshalen en het kabeltje monteren/wisselen, zit net als de rechtse het blauwe koppelblokje er in, ik heb meerdere losse blokjes, overgehouden van die magenta periode.😁😁


Hier witte kappen van reggefiber (kpn-netwerk) 

Fritzbox hangt mooi nog wat af werken 

En de glasverbinding aansluiten 

Maar ja tv en internet wordt nu gebruikt

 


@Doornekamp33

Dit is wel een leuk stukje 

Maar wat betreft de 5590 is nog helemaal niet zeker wat voor glasvezel aansluiting deze fritzbox heeft 

Of welke SFP module er bij geleverd wordt

Misschien is dat wel (blauw) i.p.v. groen bij de fritzbox 5530 wel zo is

We zullen het zien

Ik denk toch dat ik de linker op de foto ga gebruiken

Deze wordt ook door kpn geleverd

Ik hou van zoveel mogelijk origineel te gebruiken

Die andere met onder aansluiting is van freedom

Maar ook gebruikt door t-mobile

Maar dat linkje ken je wel 😅

 

Die ken ik zeker, rare snijboon met de laatste reactie.😱😱😱

Kabeltjes heb ik er nu trouwens 5 van liggen, vriend Ali kon ze voor 12 euro de 5 thuisbezorgen.😉😉

Extra Kap via via gescoord.


@Doornekamp33

Ik ga het binnenkort op de glasvezel aansluiten ik ben benieuwd naar mijn db waarde 

Ik denk slecht wijkkast 6km en via drukriool 

Ik laat het weten in dit topic 

 


Werkt 

 


@Doornekamp33

Nogmaals bedankt ik heb de kap er op gedaan 

En werkt perfect op naar de 5590 

Straks een speedtest wagen boven bij de bar 

 


 


Ziet er goed uit.👍👍👍

PS, wel erg binnenkort.😜😜


Ziet er goed uit.👍👍👍

PS, wel erg binnenkort.😜😜

Ja geen tv kijkers meer en een biertje er bij 

Was de drempel weg en heb ik netjes de patchcover geïnstalleerd 

Werkt mooi 

 


Ziet er goed uit.👍👍👍

PS, wel erg binnenkort.😜😜

Ja geen tv kijkers meer en een biertje er bij 

Was de drempel weg en heb ik netjes de patchcover geïnstalleerd 

Werkt mooi 

Wat is de reden dat je de NTU er tussenuit wil?


En dan nog wat netjes afwerken 

Klusje voor morgen 

 


Ziet er goed uit.👍👍👍

PS, wel erg binnenkort.😜😜

Ja geen tv kijkers meer en een biertje er bij 

Was de drempel weg en heb ik netjes de patchcover geïnstalleerd 

Werkt mooi 

Wat is de reden dat je de NTU er tussenuit wil?

Simpel dat ik een meting kan doen op de glasvezel lijn 

En wil de 5590 en heb de 5490 toch liggen 

Een mooi test project