Skip to main content

Hallo, ik heb een Fritzbox 5530 AON rechtstreeks verbonden via glasvezel. (Ik heb een AON glasvezel aansluiting)

AVM geeft onderstaande aan, waarbij ik dus door stap 1, 2 en 3 gevolgd te hebben een juiste verbinding via glasvezel heb;

 

  1. automatisch start, klik je op "Wizards" en vervolgens op "Configure Internet Connection".

    Afb.: FRITZ!Box-wizards openen

  2. Selecteer in de vervolgkeuzelijst "KPN" en schakel het juiste toegangstype in.
  3. Klik op "Next" en volg de instructies van de wizard.

De FRITZ!Box controleert nu of de internetverbinding tot stand kan worden gebracht. De configuratie is voltooid als de melding "The Internet connection check was successful" wordt weergegeven.

 

Na het profiel van KPN ingesteld te hebben is er een goede verbinding. Echter is er geen internet (zowel bekabeld als via WIFI niet), daarbij geeft AVM ook dit aan;

Belangrijk: Als de controle van de internetverbinding niet is geslaagd, dan is je internettoegang mogelijk nog niet geactiveerd. Neem in dit geval contact op met KPN.

 

Telefonisch kan KPN niet helpen en verwijzen naar dit forum.

 

Mijn vraag;

Kan de internetverbinding geactiveerd worden op mijn Fritzbox en wat moet ik daarvoor doen?

 

Graag hoor ik van iemand. 

 

 

Hallo @Michel den Besten , KPN kan wel helpen, moet je eerst even het originele modem aansluiten.

 


@Michel den Besten Heb je direct deze Fritzbox aangesloten en de KPN Experia Box nooit aangesloten? Dan zou dat inderdaad de eerste stap zijn om te nemen. Experia Box aansluiten, aanzetten en wachten tot alles werkt.

Mocht het dan niet gaan werken, dan hoef je niet verder te proberen want dan moet er inderdaad nog iets bij KPN gebeuren. Hetzij in de orderstraat, hetzij in de wijkcentrale.

 

Als alles wel gaat werken kan je de Experia Box weer afkoppelen en je eigen Fritzbox aansluiten.


@JanD

Wat bedoeld u precies (ze kunnen de fritzbox dan toch niet zien als die eraf is)

 

@Ward_ de KPN Experia Box is altijd aangesloten geweest en gewerkt, zolang het abonnement loopt.

Als ik de KPN Experia Box nu aansluit werkt deze ook meteen weer inclusief internet 

Als ik dan de Fritzbox aansluit, is de verbinding na controle goed. Er is alleen geen internet. (bij AVM hebben ze het dan over het aanmelden van de Fritzbox door KPN en of de internettoegang activeren naar/voor de Fritzbox)

 


Hallo @Michel den Besten KPN ondersteund standaard niet eigen modems, maar alleen modems door KPN uitgegeven in bruikleen, daarvoor kun je een aanvullend abo à €5 per maand afsluiten voor een speciale helpdesk, die je dan verder kan helpen of reacties binnen dit forum afwachten van forumleden met kennis hierover.

 

 


@JanD Dat staat hier los van. Of KPN nou wel of geen ondersteuning biedt, het zou gewoon moeten werken. 

@Michel den Besten Ik heb zelf geen Fritzbox maar ik begreep altijd dat er bij die Wizard meerdere profielen te selecteren zijn en dat glasvezel en DSL wel uitmaakt.

Heb je onderstaande stappen gevolgd?

https://www.google.com/amp/s/www.appletips.nl/zelf-je-kpn-experia-box-vervangen-door-een-fritzbox-7590/amp/

En toch gewoon de logische vraag stellen: weet jij 100% zeker dat je een AON aansluiting hebt? (GoF zoals KPN het zelf noemt als je de servicetool doorloopt)

 

@wjb Heb jij als expert op het gebied van eigen routers nog een aanwijzing?


Waar moet je rekening mee houden?

Stel je eigen apparatuur in
 

Op deze pagina helpen we je graag op weg met de juiste instellingen, maar wij zijn niet aansprakelijk voor het goed en veilig werken van je eigen apparatuur.

Kijk op het forum, daar kunnen anderen je helpen.

We bieden geen extra ondersteuning bij het instellen

Ieder apparaat werkt net even anders of gebruikt andere termen. We verwijzen je naar de leverancier van je eigen apparatuur bij vragen over het instellen en gebruik.

Kijk op het forum, daar kunnen anderen helpen.

Eigen apparatuur is eigen verantwoordelijkheid

Je bent zelf verantwoordelijk voor de werking van het gekozen apparaat. We kunnen bijvoorbeeld niet garanderen dat het apparaat blijft werken zonder software-updates. We helpen je bij storingen. Indien noodzakelijk vragen we je het KPN modem aan te sluiten.
Bewaar het dus goed.

Hallo @Ward_ , bovenstaande zie ik staan als ik de pagina eigen modems van KPN bezoek, vandaar mijn reactie.

CC @Michel den Besten 

 


@JanD Ik vermoedde al dat je daarop doelde. Maar zoals je het had geschreven leek het alsof het niet zou werken als je niet bij KPN voor 5 euro per maand extra het Techdesk abonnement zou afsluiten.

En dat is uiteraard niet zo. Je mag elke router aansluiten die je wil en die het kan. En extra ondersteuning krijg je wellicht niet van KPN maar hier wel :-)


@Ward_ het is 100% een AON (GoF) Verbinding en alle stappen gevolgd.

Wat mij opvalt is dat de internet IPv6 niet is verbonden (overigens wel de ondersteuning daarvan aangezet)

Als de internetverbinding geactiveerd is zal automatisch de datum en tijd aangepast moeten worden. 

 

 

@JanD daar ben ik van op de hoogte, maar wat ik wil moet gewoon werken

 

 


Maar er is geen extra actie van KPN nodig. Dat weet ik zeker. Dat is gewoon een standaard melding van AVM.

Ergens zit het toch niet goed in de instellingen maar ik ken de Fritz niet goed genoeg. Vandaar mijn tag naar @wjb 


Na het draaien van de KPN wizard zou alles eigenlijk correct ingesteld moeten zijn en moeten werken. 

Er moet dus inderdaad iets niet goed staan in die configuratie maar ook ik heb geen ervaring met FRITZ!Boxen.

Zijn de instellingen op.die screenshots de instellingen zoals die door de wizard gemaakt zijn?


@wjb

@Ward_ 

@JanD 

 

Bedankt voor jullie hulp!

Ondertussen heb ik het werkend gekregen,  inderdaad zonder iets van activatie vanuit KPN maar gewoon zoals in bovenstaande vermeld.

Wel het volgende gedaan;

- Fritzbox helemaal teruggezet naar fabrieksinstellingen

- Fritzbox op de juiste land specifieke instellingen gezet

- verbinding via wizard ingesteld

- Fritzbox nieuw ipadres en dns range gegeven (dit had ik de vorige keer als eerste gedaan)

- Fritzbox gekoppeld aan netwerk

 

Het werkt

 


Goed te lezen dat het gelukt is.


Ik ben geinteresseerd in deze setup. ​Ik heb dit: (kpn servicetool)

aansluitingstype: GoF
modem: FRITZ!Box 7590 maar wil dus naar 5530 AON
glasvezelaansluitpunt (FTU): FTU_TY01
ONT: KPN ONT (wil ik graag uitzetten, mogelijke elektra bespaar kans)

FTU_TY01 met ONT


Ik het kader van elektriciteit besparen kijk ik naar Fritzbox 5530 AON.
Zijn er forum leden die een verbruiksmeting (meer dan gevoel) hebben gedaan of dit iets opbrengt?
Als dat zoden aan de dijk blijkt te zetten hoe maak ik dan wat open om een fiber (kleur?) van bovenstaande contructie naar het modem te krijgen? 

Er is al een hoop geschreven hier op het forum maar helaas vaak zonder plaatjes of plaatjes die niet bij mijn situatie passen. Graag input, daar waar mogelijk met plaatjes 😀


Ik ben een stukje verder en heb dit setje gevonden
Maar komt dit dan op het linker of het rechter deel van de TY01
 

 


ik wil hetzelfde doen, de besparing gaat niet groot zijn overigens, de media convertor (zwarte overschuifkastje dat over het glasvezelaansluitpunt moet) verbruikt iets van 6 Watt aan de adapter te zien.

 

Ik wil simpelweg de omzetting van glas naar UTP eruit halen en pas na de Fritzbox 5530 router met UTP verder gaan.

Ik denk dat het kabelsetje (niet meer dan een single mode glasvezel draad met stekkers eraan) onder in dat aansluitpunt moet en aan de andere kant in een SFP module in de 5530. Ik heb de 5530 nog niet in huis dus ik weet niet of daar een SFP module bij zit, anders heb ik die ws nog liggen.

 

 


ik wil hetzelfde doen, de besparing gaat niet groot zijn overigens, de media convertor (zwarte overschuifkastje dat over het glasvezelaansluitpunt moet) verbruikt iets van 6 Watt aan de adapter te zien.

Is dat zwarte kastje echt voor een AON aansluiting of heb je wellicht een XGS-PON aansluiting?

Er wordt bij de 5530 een AON SFP module meegeleverd en SFP modules van andere makelij passen niet in een FRITZ!Box.

Er wordt geen XGS-PON SFP module meegeleverd en dergelijke SFP modules zijn ook behoorlijk aan de prijs. Vandaar ook mijn eerdere vraag.


ik wil hetzelfde doen, de besparing gaat niet groot zijn overigens, de media convertor (zwarte overschuifkastje dat over het glasvezelaansluitpunt moet) verbruikt iets van 6 Watt aan de adapter te zien.

Is dat zwarte kastje echt voor een AON aansluiting of heb je wellicht een XGS-PON aansluiting?

Er wordt bij de 5530 een AON SFP module meegeleverd en SFP modules van andere makelij passen niet in een FRITZ!Box.

Er wordt geen XGS-PON SFP module meegeleverd en dergelijke SFP modules zijn ook behoorlijk aan de prijs. Vandaar ook mijn eerdere vraag.

wie zal het zeggen, de KPN kan het me niet vertellen iig….

Van iemand die zijn huis eerder (zelfde wijkje aan een oudere bestaande wijk geplakt) kreeg opgeleverd begrijp ik dat hij GoF heeft, dus AON….

past het niet gaat de 5530 retour en koop ik in Deutschland de juiste , met XGS-PON module


past het niet gaat de 5530 retour en koop ik in Deutschland de juiste , met XGS-PON module

Persoonlijk zou ik daar nooit aan beginnen. Ik laat mijn EdgeRouter 4 gewoon aangesloten op de door KPN geleverde ONT. Dat heeft mijns inziens meer voordelen dan nadelen.


past het niet gaat de 5530 retour en koop ik in Deutschland de juiste , met XGS-PON module

Persoonlijk zou ik daar nooit aan beginnen. Ik laat mijn EdgeRouter 4 gewoon aangesloten op de door KPN geleverde ONT. Dat heeft mijns inziens meer voordelen dan nadelen.

helemaal mogelijk, ik zie er wel heil in en wil dit proberen, als het niet werkt gaat gewoon de ONT ertussen en dan met STP naar de router.


Zo dan de mediaconverter is binnen, die heeft een groene female connector.

 

Ik heb de cover plate en patch kabel set.

 

ik heb de witte versie van het glasvezel aansluitpunt waar binnenin een groene male fiber connector te zien is.

 

Ik heb dus ws een patchkabel nodig met aan de ene kant een groene female connector en aan de andere zijde de juiste conector voor de AVM AON FSP 

 

Iemand die weet of, zoals het lijkt de female connector gewoon een soort houder is voor twee male connectoren?

 


https://www.allekabels.nl/sc-glasvezelkabel/6258/1167280/sc-glasvezel-adapter.html?gclid=Cj0KCQiAtvSdBhD0ARIsAPf8oNmVzCdk6tnQGo6lokdtp5YJcBR94Pukmt11VurDB8inASmSifRWqdgaAkYvEALw_wcB

 

zoiets?


 

Om bovenstaande te bereiken heb je een LC/APC - SC/APC Glasvezelkabel en een Patchcover kit FTU TK01 nodig. Kabel die bij de kit zit vervangen en aansluiten maar.


klinkt veelbelovend, kun je vrtellen wat er met de FTU TK01 moet gebeuren, ik zie op de foto dat je de glasvezel rechtsreeks in het aansluitpunt vd KPN hebt zitten en de ander kant in de SFP module van een Fritzbox.

 

Gebruik je de patchcover kit als male to male connector ?


klinkt veelbelovend, kun je vrtellen wat er met de FTU TK01 moet gebeuren, ik zie op de foto dat je de glasvezel rechtsreeks in het aansluitpunt vd KPN hebt zitten en de ander kant in de SFP module van een Fritzbox.

 

Gebruik je de patchcover kit als male to male connector ?

Op de eerste foto van @zeilbood zie je de Patchcover voor de FTU TK01 en die is als geheel over de FTU heen geschoven.


AHA, des Rätsels lösung….ik heb de FTU TY01 patch kit...even vlotjes de juiste bestellen!

 

bedankt!