Skip to main content
Vraag

FTU hangt los aan de wand: hoe kan ik dit oplossen?

• July 19, 2026
  • 18 reacties
  • 221 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Ik ben momenteel druk bezig om mijn nieuwbouwappartement (huur) bewoonbaar te maken.

Vanaf morgen 20 juli kan ik officieel de ontvangen KPN apparatuur (incl. glasvezelkastje voor de TK01 FTU) aansluiten.

Echter, zojuist nam ik alvast even een kijkje in de meterkast, waar ik opmerkte dat de FTU niet goed bevestigd is. Deze hangt los aan de wand en staat daarbij deels open. Zie de foto. Dit lijkt mij uiteraard niet de bedoeling.

Wat nu? Het lijkt mij dat hiervoor een monteur langs moet komen om de FTU te vervangen...

En aangezien ik morgen nog geen gebruik kan maken van het door mij afgesloten abonnement, neem ik aan dat er ook geen abonnementskosten in rekening gebracht gaan worden? (pas zodra alles in orde is).

18 reacties

rvk01
Slimmerik
  • July 19, 2026

Je kunt dit niet gewoon terug aandrukken?

Zo niet, wacht dan tot je aansluitdatum en bestel (dan pas) een gratis monteur. Als je dit eerder wil, dan is dat niet gratis (het is alleen gratis als je dus bij aansluiten hulp nodig hebt).

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 19, 2026

Pas op jouw geplande aansluitdatum kan je een installatiemonteur bestellen (KS bellen en doorgeven dat je niet zelfs kan aansluiten). Je abonnement start eerst wanneer jouw aansluiting geactiveerd is (via monteur of jouw modem), dus met een werkende verbinding en apparatuur.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 19, 2026

Aandrukken lukt inderdaad niet (voorzichtig geprobeerd). ​@TDN ik vraag me af of een KPN monteur dit kan oplossen; lijkt me eerder dat een KPN Netwerk (glasvezel) monteur dit op moet lossen. Ik ga morgen bellen met KPN. ​@rvk01 het gaat me niet zozeer om een gratis monteur (uiteraard verwacht ik dat dit kosteloos opgelost wordt); ik bedoel meer dat er pas abonnementskosten in rekening gebracht worden zodra het abonnement überhaupt bruikbaar is.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 19, 2026

ik vraag me af of een KPN monteur dit kan oplossen; lijkt me eerder dat een KPN Netwerk (glasvezel) monteur dit op moet lossen.

Beide monteurs kunnen doen, het is niet moeilijk, maar men moet opletten dat de kabel en connector niet beschadigd of vies worden.

Ik ga morgen bellen met KPN.

Als je morgen belt (voor aansluitdatum), rekent KPN standaard voorrijkosten (≈80€). Na aansluitdatum heb je binnen 2 weken recht op gratis installatiemonteur.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 19, 2026

@TDN Morgen is de aansluit-/activatiedatum. ;-)

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 19, 2026

@TDN Morgen is de aansluit-/activatiedatum. ;-)

Beste ​@JorisV. bel pas op het moment dat je een sms/mail/melding in MijnKPN-app van KPN hebt ontvangen dat je aansluiting gereed is en gebruikt kan worden. 

Dan pas is een installatiemonteur gratis.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 20, 2026

Heb inmiddels contact gehad met KPN; er komt a.s. woensdag een monteur langs. De afspraak was telefonisch ingepland voor 13.00-17.00, maar toen ik daarna ging kijken stond er ineens 08.00-12.00.

Gelukkig heb ik ‘t gezien en nog kunnen wijzigen naar 13.00-17.00...

Ik plaats woensdag nog wel even een update.

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • July 20, 2026

Dit is nog een verbeterpunt van het bedrijf wat de glasvezel aansluiting aan de wand bevestigd. In de meeste gevallen bevestigen ze dat niet stevig genoeg met schroeven die eigenlijk niet goed passen of te weinig schroeven gebruiken. Dat moet snel en nog eens snel gaan en nemen niet de tijd om het “goed” (dus stevig) te doen :-(

Ik ben namelijk nog geen glasvezel aansluiting tegengekomen die “stevig”  aan de wand is bevestigd. Die zitten erg wiebelig aan een wand alsof je die er zo vanaf kunt trekken.

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 20, 2026

Mijn ervaring is dat de glasvezelpunten die op een houten achterwand gemonteerd zijn, wèl stevig zitten en die op een muur gemonteerd zijn minder.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 20, 2026

Het probleem is niet het achterpaneeltje; dat zit stevig vastgeschroefd aan de houten wand. Het ding dat daarop zit (met het gekleurde klepje zegmaar) hangt echter los en is ook niet vast te klikken o.i.d. Ik heb het zo ook niet eerder gezien; zoals ​@JanD zegt zit het normaliter gewoon netjes vast.

Als ik er nu het glasvezelkastje op zou schuiven, komt het geheel (behalve het achterplaatje dus) denk ik incl. de vezel los van de muur… dat gaan we dus niet doen. Ik verwacht dat de monteur het woensdag wel oplost (FTU vervangen). ;-)

rvk01
Slimmerik
  • July 20, 2026

Zoals ik al zei zal de monteur, als er geen lipjes o.i.d. gebroken zijn, deze FTU gewoon er weer op kunnen drukken. Die weten hoe ze er precies op moeten (en waar de drukpunten zitten. Anders haalt hij hem er even af en zet hem er weer op. Als er niets gebroken is hoeft ie niet vervangen te worden.

Waarschijnlijk een fluitje van een cent maar wel beter te doen door iemand die weet hoe dat ding intern in elkaar zit 😉

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 20, 2026

‘t Maakt me niet uit hoe, als het maar goed en op de juiste manier vast zit. ;-) Ik wil gewoon niet degene zijn die het verder kapot maakt zegmaar.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 20, 2026

‘t Maakt me niet uit hoe, als het maar goed en op de juiste manier vast zit. ;-) Ik wil gewoon niet degene zijn die het verder kapot maakt zegmaar.

Juist, de ONT weegt ook ongeveer 0,5kg. Als hij over paar maanden samen met de FTU op de vloer valt, mag je betalen voor een niet meer gratis monteur.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • July 20, 2026

Een gewone KPN monteur kan dit makkelijk voor u oplossen, even bellen en er wordt kosteloos een monteur aangestuurd.

Het telefoonnummer is 0800-0402 (of via een KPN mobiele aansluiting op 1200).

Openingstijden:

• Maandag tot en met Vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
  • Zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
  • Zondag gesloten
  • Voor storingen is KPN 24/7 bereikbaar

Of maak eenvoudig een belafspraak online, dan bellen ze u terug wanneer het u uitkomt!

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 21, 2026

@bnh lees even de eerdere berichten; de afspraak is reeds ingepland. ;-)

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 21, 2026

Inderdaad goed opletten, ik had een dsl aansluiting en die kwam wat van de muur, heel kwetsbaar. Ik dacht nou laat ik het netjes houden en vragen of KPN het kan herstellen, maar kreeg discussie over de kosten, omdat ik dacht dat het gratis was. Maar niet dus:  Nee want zo heeft het natuurlijk niet altijd zo gezeten, het zat vast en nu los, dus zijn de kosten voor u.

Toen heb ik licht geïrriteerd opgehangen en de aansluiting zelf wat vastgezet met tape.

(inmiddels glasvezel gelukkig dus heb de dsl aansluiting niet meer nodig)

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@JorisV., helemaal begrijpelijk. Ik zou in jouw situatie ook niet zelf verder gaan proberen als de FTU loszit. De glasvezelaansluiting is behoorlijk kwetsbaar en je wilt natuurlijk voorkomen dat er onbedoeld iets beschadigt.

Goed om te lezen dat er inmiddels een afspraak met de monteur staat. Die kan ter plekke beoordelen of de FTU opnieuw bevestigd kan worden of dat deze vervangen moet worden. Ik ga ervan uit dat het daarna weer netjes en stevig gemonteerd is. Laat je na de afspraak nog even weten hoe het is afgelopen?😊

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 21, 2026

Dat zal ik morgen doen, ​@Serenay van KPN ! 😉