Skip to main content

Binnenkort begint men met de glasvezel in onze straat in Tegelen Brachterhof. KPN heeft nog geen contract met Delta.

Als ik overstap naar T-Mobile is de aansluiting gratis.

KPN, waar ik alles heb ondergebracht, zal waarschijnlijk pas in een later stadium een contract afsluiten met Delta.

Maar dan moet ik de installatiekosten zelf betalen. er wordt gesproken over ca €1000,--.

Wat moet ik doen?

Het klopt dat stel je laat later pas de glasvezel door Delta Netwerk in huis aanleggen je hiervoor kosten betaald. Er is echter nog niks bekend of KPN ooit zal gaan leveren via het Delta glasvezelnetwerk.

 

Wat je wel kan doen is een soort van toestemming geven dat ze het wel in huis aansluiten maar verder geen aanvraag voor internet doen. Dan betaal je later stel je wil die kabel gebruiken minder kosten. Helaas is het niet zoals bij KPN netwerk dat je het kastje gratis in huis kan laten plaatsen. Hier kan je ook weinig tegen doen.

 

Je zou natuurlijk een jaar bij T-Mobile kunnen gaan en daarna weer terug naar KPN maar dat zullen we hier natuurlijk niet adviseren 😉


Hier klopt de informatie niet helemaal. Het netwerk in Tegelen (en Venlo) wordt niet aangelegd door Delta maar door Open Dutch Fiber (ODF). ODF heeft een overeenkomst met T-Mobile waardoor die het eerste jaar hoofdhuurder is en er geen andere providers toegelaten hoeven te worden.

Helaas verandert dat op zich niets aan de situatie. Wel kan ik melden dat de kans dat KPN een contact met ODF afsluit, ook niet heel groot is. Niet nu, niet over een jaar en waarschijnlijk ook niet over een paar jaar. De kans is groter dat KPN zelf een eigen netwerk gaat aanleggen.

 

Wat ODF en T-Mobile betreft vermoed ik dat je nu bent gechanteerd door dubieuze verkopers. Ik ken geen projecten van ODF en T-Mobile waarbij klanten later alsnog zoveel aanlegkosten moeten betalen als ze niet nu een abonnement afsluiten. Zo werkt het wel bij Delta maar niet bij ODF. Met andere woorden: Nu niks doen, rustig wachten en gebruik blijven maken van je KPN verbinding als je daar tevreden over bent. De kabel voor jouw woning wordt klaargelegd in de stoep en als je toch later besluit een abonnement te nemen wordt deze gewoon aangesloten. 

 

Van de website van ODF:

 

Ja, de aansluiting op het glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber is gratis. Alleen als je een abonnement afsluit bij een provider voor bijvoorbeeld internet en televisie, ga je abonnementskosten betalen aan je provider. Een abonnement afsluiten is niet verplicht.

We installeren wel pas glasvezelaansluitpunt in de woning als je een abonnement afsluit bij een provider, behalve als je in een hoogbouw complex woont willen we in 1 keer alle aansluitingen in het gebouw aansluiten. Dan is het niet nodig om een abonnement bij een provider af te sluiten.


Hier klopt de informatie niet helemaal. Het netwerk in Tegelen (en Venlo) wordt niet aangelegd door Delta maar door Open Dutch Fiber (ODF). ODF heeft een overeenkomst met T-Mobile waardoor die het eerste jaar hoofdhuurder is en er geen andere providers toegelaten hoeven te worden.

 

Ah ja, mijn verwarring was dat de topicstarter het over Delta had. Maar ja zelfde idee dan. Alleen geen idee qua kosten voor latere aanleg.

 

Helaas verandert dat op zich niets aan de situatie. Wel kan ik melden dat de kans dat KPN een contact met ODF afsluit, ook niet heel groot is. Niet nu, niet over een jaar en waarschijnlijk ook niet over een paar jaar. De kans is groter dat KPN zelf een eigen netwerk gaat aanleggen.

Je krijgt dan op een gegeven moment de situatie dat er 2 of misschien wel 3 glasvezel netwerken per huis liggen?

 

Wat ODF en T-Mobile betreft vermoed ik dat je nu bent gechanteerd door dubieuze verkopers. Ik ken geen projecten van ODF en T-Mobile waarbij klanten later alsnog zoveel aanlegkosten moeten betalen als ze niet nu een abonnement afsluiten.

 

Qua dat vind ik dat ze dan al een streepje voor hebben net als KPN Netwerk die het overal gratis in huis plaatst als je toestemming geeft.

 

 

Zo werkt het wel bij Delta maar niet bij ODF. Met andere woorden: Nu niks doen, rustig wachten en gebruik blijven maken van je KPN verbinding als je daar tevreden over bent. De kabel voor jouw woning wordt klaargelegd in de stoep en als je toch later besluit een abonnement te nemen wordt deze gewoon aangesloten. Voor zover ik weet kosteloos.

Stomme vraag maar in hoeverre blijft dat goed, zo'n kabel in de grond. Sijpelt er niet op een gegeven moment water in de mantel, want er zit (tenminste bij KPN) wel een dopje op maar als je dat dan onder de stoep legt lijkt het mij kwetsbaarder dan bijv in een kruipruimte.


Hier klopt de informatie niet helemaal. Het netwerk in Tegelen (en Venlo) wordt niet aangelegd door Delta maar door Open Dutch Fiber (ODF). ODF heeft een overeenkomst met T-Mobile waardoor die het eerste jaar hoofdhuurder is en er geen andere providers toegelaten hoeven te worden.

 

Ah ja, mijn verwarring was dat de topicstarter het over Delta had. Maar ja zelfde idee dan. Alleen geen idee qua kosten voor latere aanleg.

 

Helaas verandert dat op zich niets aan de situatie. Wel kan ik melden dat de kans dat KPN een contact met ODF afsluit, ook niet heel groot is. Niet nu, niet over een jaar en waarschijnlijk ook niet over een paar jaar. De kans is groter dat KPN zelf een eigen netwerk gaat aanleggen.

Je krijgt dan op een gegeven moment de situatie dat er 2 of misschien wel 3 glasvezel netwerken per huis liggen?

 

Wat ODF en T-Mobile betreft vermoed ik dat je nu bent gechanteerd door dubieuze verkopers. Ik ken geen projecten van ODF en T-Mobile waarbij klanten later alsnog zoveel aanlegkosten moeten betalen als ze niet nu een abonnement afsluiten.

 

Qua dat vind ik dat ze dan al een streepje voor hebben net als KPN Netwerk die het overal gratis in huis plaatst als je toestemming geeft.

 

 

Zo werkt het wel bij Delta maar niet bij ODF. Met andere woorden: Nu niks doen, rustig wachten en gebruik blijven maken van je KPN verbinding als je daar tevreden over bent. De kabel voor jouw woning wordt klaargelegd in de stoep en als je toch later besluit een abonnement te nemen wordt deze gewoon aangesloten. Voor zover ik weet kosteloos.

Stomme vraag maar in hoeverre blijft dat goed, zo'n kabel in de grond. Sijpelt er niet op een gegeven moment water in de mantel, want er zit (tenminste bij KPN) wel een dopje op maar als je dat dan onder de stoep legt lijkt het mij kwetsbaarder dan bijv in een kruipruimte.

Wat dat laatste betreft: Dat blijft jaren en jaren lang goed. De kabel is gemaakt om in de grond te liggen en in tegendeel tot koperkabels neemt een glasvezelkabel geen water op uit de grond. EN die glasvezels (het zijn er bijna altijd twee) maken maar een miniem deel uit van de kabel. Alles eromheen is bescherming en mantel. 

Daarnaast ligt er in principe genoeg overlengte op een rolletje om de eerste meter af te knippen en dan zit je sowieso goed, mocht er toch iets mis zijn gegaan met het einde.


Allen dank voor de reacties.