Skip to main content

Hallo, ik ben nieuw hier. Vorige week heb ik mijn tv abonnement opgezegd. Vervolgens kreeg ik een mail dat er een monteur langs zou komen. Dit vond ik vreemd omdat het slechts om een opzegging ging en alles verder goed werkt. Na contact met een KPN medewerker gehad te hebben legde deze mij uit dat ik van glasvezelaansluiting ga veranderen en de monteur daarom iets binnen moet doen. 

Zou dit kunnen inhouden dat KPN mij op het nieuwe PON gaat aansluiten? Die vraag heb ik niet aan de medewerker gesteld maar schoot mij achteraf te binnen...

Misschien. Maar wat maakt het uit?


Maakt in die zin uit dat met PON het voor concurrenten een stuk moeilijker wordt kennelijk om diensten aan te bieden, dat heb ik op diverse sites gelezen, o.a. tweakers


Hallo @BolleArie , als je nu nog op koper zit, dan word je via de monteur naar glas gemigreerd en dat mag alleen een door of namens KPN gecertificeerde monteur doen.

Aan een glasverbinding werken is géén DHZ-werk.

Kijk maar bij KPNNetwerk op de site, daar zijn een heleboel aanbieders die via het het glasnetwerk van KPN kunnen leveren.

Als je een bepaalde provider op het ook hebt, gewoon even een postcodecheck doen.

Zelf word ik a.s. woensdag op glas-PON gezet en zou zelfs voor T-Mobile kunnen kiezen.

 

 


Hallo @BolleArie , als je nu nog op koper zit, dan word je via de monteur naar glas gemigreerd en dat mag alleen een door of namens KPN gecertificeerde monteur doen.

Aan een glasverbinding werken is géén DHZ-werk.

 

 

Ik heb al glasvezel op het moment, vandaar mijn vraag, KPN is bezig met PON glasvezel sinds 1 oktober maar ik had begrepen dat ze dit alleen op nieuwe glasvezel aansluitingen gingen doen en niet op bestaande.


... als je nu nog op koper zit, ...

Zo te lezen heeft @BolleArie al een glasvezelaansluiting en waarschijnlijk wordt deze omgezet van AON naar PON.


Hallo @BolleArie , als je nu nog op koper zit, dan word je via de monteur naar glas gemigreerd en dat mag alleen een door of namens KPN gecertificeerde monteur doen.

Aan een glasverbinding werken is géén DHZ-werk.

 

 

Ik heb al glasvezel op het moment, vandaar mijn vraag, KPN is bezig met PON glasvezel sinds 1 oktober maar ik had begrepen dat ze dit alleen op nieuwe glasvezel aansluitingen gingen doen en niet op bestaande.

Hallo @BolleArie als je nu al een G-Pon-aansluiting hebt kan het zijn dat je omgezet wordt naar XGS-Pon, de snellere variant.

 


Zelf word ik a.s. woensdag op glas-PON gezet en zou zelfs voor T-Mobile kunnen kiezen.

Volgens mij levert T-Mobile (nog) niet via PON aansluitingen van KPN Netwerk.


Hallo @BolleArie , als je nu nog op koper zit, dan word je via de monteur naar glas gemigreerd en dat mag alleen een door of namens KPN gecertificeerde monteur doen.

Aan een glasverbinding werken is géén DHZ-werk.

 

 

Ik heb al glasvezel op het moment, vandaar mijn vraag, KPN is bezig met PON glasvezel sinds 1 oktober maar ik had begrepen dat ze dit alleen op nieuwe glasvezel aansluitingen gingen doen en niet op bestaande.

Hallo @BolleArie als je nu al een G-Pon-aansluiting hebt kan het zijn dat je omgezet wordt naar XGS-Pon, de snellere variant.

 

oke, dank. Zal het uiteraard de monteur zelf ook vragen volgende week!


oke, dank. Zal het uiteraard de monteur zelf ook vragen volgende week!

Heb je nu dan ook al een PON aansluiting (zwart klein "glasvezelkastje")?


oke, dank. Zal het uiteraard de monteur zelf ook vragen volgende week!

Heb je nu dan ook al een PON aansluiting (zwart klein "glasvezelkastje")?

Ik heb inderdaad een klein zwart kastje in de meterkast. 


Zelf word ik a.s. woensdag op glas-PON gezet en zou zelfs voor T-Mobile kunnen kiezen.

Volgens mij levert T-Mobile (nog) niet via PON aansluitingen van KPN Netwerk.

Hallo @wjb als ik de postcodecheck doe, kan ik zo over naar de concullega met een maximum glassnelheid van 100/100Mbits. Zojuist voor alle zekerheid nog even de PC-check gedaan.

 


... als je nu nog op koper zit, ...

Zo te lezen heeft @BolleArie al een glasvezelaansluiting en waarschijnlijk wordt deze omgezet van AON naar PON.

Waarom zou KPN een AON netwerk waarop (bijna) 1000 mbit haalbaar is om gaan zetten naar PON? Lijkt me geldverspilling. 


Zelf word ik a.s. woensdag op glas-PON gezet en zou zelfs voor T-Mobile kunnen kiezen.

Volgens mij levert T-Mobile (nog) niet via PON aansluitingen van KPN Netwerk.

Ik heb hier een paar weken geleden een topic voorbij zien komen waarin iemand z'n jaarcontract bij KPN wat nog maar halverwege was wilde opzeggen omdat T-Mobile op zijn adres met PON aansluiting nu ook beschikbaar was.


Zelf word ik a.s. woensdag op glas-PON gezet en zou zelfs voor T-Mobile kunnen kiezen.

Volgens mij levert T-Mobile (nog) niet via PON aansluitingen van KPN Netwerk.

Hallo @wjb als ik de postcodecheck doe, kan ik zo over naar de concullega met een maximum glassnelheid van 100/100Mbits. Zojuist voor alle zekerheid nog even de PC-check gedaan.

Dat ze gebruik maken van AON netwerken van KPN is bekend maar dat ze dat nu ook doen bij PON netwerken is nieuw voor me. Ik vraag me ook af of T-Mobile daarbij dan ook de TV diensten van KPN zal aanbieden. Ik had namelijk begrepen dat dit één van de randvoorwaarden is.


Zelf word ik a.s. woensdag op glas-PON gezet en zou zelfs voor T-Mobile kunnen kiezen.

Volgens mij levert T-Mobile (nog) niet via PON aansluitingen van KPN Netwerk.

Hallo @wjb als ik de postcodecheck doe, kan ik zo over naar de concullega met een maximum glassnelheid van 100/100Mbits. Zojuist voor alle zekerheid nog even de PC-check gedaan.

Dat ze gebruik maken van AON netwerken van KPN is bekend maar dat ze dat nu ook doen bij PON netwerken is nieuw voor me.

Hallo @wjb , een mens is nooit te oud om te leren, ik leer ook constant bij en krijg daardoor nieuwe inzichten op velerlei terreinen.:relaxed:

 


... als je nu nog op koper zit, ...

Zo te lezen heeft @BolleArie al een glasvezelaansluiting en waarschijnlijk wordt deze omgezet van AON naar PON.

Waarom zou KPN een AON netwerk waarop (bijna) 1000 mbit haalbaar is om gaan zetten naar PON? Lijkt me geldverspilling. 

Geld, PON is veel goedkoper dan AON. Omzetting zal vast en zeker geleidelijk gaan.

Ik denk dat dure AON apparatuur in de PoP die storing vertoont niet vervangen zal worden door AON apparatuur maar door PON apparatuur.


... als je nu nog op koper zit, ...

Zo te lezen heeft @BolleArie al een glasvezelaansluiting en waarschijnlijk wordt deze omgezet van AON naar PON.

Waarom zou KPN een AON netwerk waarop (bijna) 1000 mbit haalbaar is om gaan zetten naar PON? Lijkt me geldverspilling. 

Geld, PON is veel goedkoper dan AON. Omzetting zal vast en zeker geleidelijk gaan.

Ik denk dat dure AON apparatuur in de PoP die storing vertoont niet vervangen zal worden door AON apparatuur maar door PON apparatuur.

Ja, goedkoper in aanleg ja, misschien ook wel in onderhoud. Maar dat maakt omzetten nog niet meteen logisch. Want dat omzetten kost ook veel geld.

Naar een klant die tv opzegt een monteur toe sturen, daar moet lijkt me een heel goede reden voor zijn. Niet iets wat helemaal niet noodzakelijk is. 


... als je nu nog op koper zit, ...

Zo te lezen heeft @BolleArie al een glasvezelaansluiting en waarschijnlijk wordt deze omgezet van AON naar PON.

Waarom zou KPN een AON netwerk waarop (bijna) 1000 mbit haalbaar is om gaan zetten naar PON? Lijkt me geldverspilling. 

Geld, PON is veel goedkoper dan AON. Omzetting zal vast en zeker geleidelijk gaan.

Ik denk dat dure AON apparatuur in de PoP die storing vertoont niet vervangen zal worden door AON apparatuur maar door PON apparatuur.

Ja, goedkoper in aanleg ja, misschien ook wel in onderhoud. Maar dat maakt omzetten nog niet meteen logisch. Want dat omzetten kost ook veel geld.

Naar een klant die tv opzegt een monteur toe sturen, daar moet lijkt me een heel goede reden voor zijn. Niet iets wat helemaal niet noodzakelijk is.

Dat was dus ook precies mijn gedachte...maar goed, zodra de monteur geweest is kom ik er hier nog wel even op terug.


Dat was dus ook precies mijn gedachte...maar goed, zodra de monteur geweest is kom ik er hier nog wel even op terug.

Maar jij lijkt al op een PON aansluiting te zitten immers je geeft aan dat er een klein zwart kastje in de meterkast zit en dat is dus waarschijnlijk de onderstaande ONT.

...maar het zou ook de onderstaande NTU kunnen zijn.

Welke heb je?


Dat was dus ook precies mijn gedachte...maar goed, zodra de monteur geweest is kom ik er hier nog wel even op terug.

Maar jij lijkt al op een PON aansluiting te zitten immers je geeft aan dat er een klein zwart kastje in de meterkast zit en dat is dus waarschijnlijk de onderstaande ONT.

...maar het zou ook de onderstaande NTU kunnen zijn.

Welke heb je?

Deze heb ik.

 


Dus betreft het geen omzetting van AON naar PON maar waarschijnlijk van G-PON naar XGS-PON.

Dan ben ik weer een beetje gerustgesteld want ik hoop dat de omzetting van AON naar PON lang op zich zal laten wachten.


Dus betreft het geen omzetting van AON naar PON maar waarschijnlijk van G-PON naar XGS-PON.

Lijkt me ook nergens voor nodig. Tenzij @BolleArie een 1000 mbit abonnement heeft. Dat is dan wat makkelijker haalbaar.


Dus betreft het geen omzetting van AON naar PON maar waarschijnlijk van G-PON naar XGS-PON.

Lijkt me ook nergens voor nodig. Tenzij @BolleArie een 1000 mbit abonnement heeft. Dat is dan wat makkelijker haalbaar.

Die heb ik wel inderdaad maar die snelheid haal ik nu ook al. Maar goed, je weet maar nooit waar het in de toekomst goed voor kan zijn. Je kan het maar vast hebben en het kost verder niks, ja je moet er voor thuisblijven maar dat is geen probleem :-)


Dus betreft het geen omzetting van AON naar PON maar waarschijnlijk van G-PON naar XGS-PON.

Dan ben ik weer een beetje gerustgesteld want ik hoop dat de omzetting van AON naar PON lang op zich zal laten wachten.

ondanks dat dit topic een maand oud is waarom ben je gerustgesteld ?

jij gebruikt toch de rj45 poort van het glasvezelkastje

ik zou wel een probleem hebben als ze de pop in Rijssen gaan aanpassen (kpn webcare is hier iets over bekend ?)

omdat ik direct op de glasvezel zit met de fritzbox

als ik het her en der lees wordt AON wel omgezet naar XGS-PON helaas

maar heb de fritzbox 7590 nog in de meterkast liggen terug bij af wordt het dan

en met een hoog energie verbruik van dat XGS-PON kastje tegen de 8 watt :sob:

zie datasheet hier

 

 

 


AON wordt (nog lang) niet omgezet naar G-PON, daar de hele infrastructuur dan omgegooid moet worden. 

Bij een snelheidsaanvraag van 1Gbit/s worden de bestaande G-PON units wel vervangen door XGS-PON en begin volgend jaar wordt er bij  nieuwe aansluitingen alleen nog maar met XGS-PON gewerkt.

 

Â