Skip to main content

Hallo, ik ben nieuw hier. Vorige week heb ik mijn tv abonnement opgezegd. Vervolgens kreeg ik een mail dat er een monteur langs zou komen. Dit vond ik vreemd omdat het slechts om een opzegging ging en alles verder goed werkt. Na contact met een KPN medewerker gehad te hebben legde deze mij uit dat ik van glasvezelaansluiting ga veranderen en de monteur daarom iets binnen moet doen. 

Zou dit kunnen inhouden dat KPN mij op het nieuwe PON gaat aansluiten? Die vraag heb ik niet aan de medewerker gesteld maar schoot mij achteraf te binnen...

AON wordt (nog lang) niet omgezet naar G-PON, daar de hele infrastructuur dan omgegooid moet worden. 

Bij een snelheidsaanvraag van 1Gbit/s worden de bestaande G-PON units wel vervangen door XGS-PON en begin volgend jaar wordt er bij  nieuwe aansluitingen alleen nog maar met XGS-PON gewerkt.

 

 


heb je een bron ?


www.kpn.com

 


https://www.overons.kpn/nieuws/kpn-over-op-ultrasnelle-xgs-pon-techniek/

het zit er wel aan te komen

waarschijnlijk wordt een klant AON overgezet naar PON bij een verandering of snelheidsverhoging van het pakket

en in de pop gepatcht naar PON (switch) of heb ik dit mis ?

@NHendriks weet jij hier meer over ?


waarschijnlijk wordt een klant AON overgezet naar PON bij een verandering of snelheidsverhoging van het pakket

Waarom, elke AON verbinding is immers al een 1Gbps verbinding.


Ik heb nog nooit gehoord van iemand die zomaar van AON naar PON over is gegaan. Zie het nut er niet van in en ik denk KPN ook niet. 
G-PON zit tegen end of life aan dus vandaar dat er soms een monteur komt om de ONT aan te passen. Hiervoor hoeft ook niks fysiek aangepast te worden in de centrales/pop’s. Per 22 december worden alle orders XGSPON. 


Ik heb nog nooit gehoord van iemand die zomaar van AON naar PON over is gegaan. Zie het nut er niet van in en ik denk KPN ook niet. 
G-PON zit tegen end of life aan dus vandaar dat er soms een monteur komt om de ONT aan te passen. Hiervoor hoeft ook niks fysiek aangepast te worden in de centrales/pop’s. Per 22 december worden alle orders XGSPON. 

Ik bedoel er ook niks mee was gewoon nieuwsgierig of AON naar XGS-PON gaat 

Wat ik er van begreep dat XGS-PON goedkoper is kwa onderhoud en stroomverbruik 

Maar geef maar aan als ik het mis heb 

 

 

 


Hallo @peter-keetfm , de infrastructuur van AON of xxx-PON verschilt wezenlijk van elkaar en je kunt dus niet eenvoudig AON naar xxx-PON overzetten.

AON is een P2P netwerk waar vanaf ieder huis een aparte lijn naar de centrale gaat.

Bij xxx-PON werkt het net als bij de kabelboeren, via een centrale wijk-straatkast wordt het signaal verdeeld over het aantal aangesloten klanten op de betreffende kast en zo werkt het bij xxx-PON ook.

 


Hallo @peter-keetfm , de infrastructuur van AON of xxx-PON verschilt wezenlijk van elkaar en je kunt dus niet eenvoudig AON naar xxx-PON overzetten.

AON is een P2P netwerk waar vanaf ieder huis een aparte lijn naar de centrale gaat.

Bij xxx-PON werkt het net als bij de kabelboeren, via een centrale wijk-straatkast wordt het signaal verdeeld over het aantal aangesloten klanten op de betreffende kast en zo werkt het bij xxx-PON ook.

 


de pon verdeler voor 32 deelnemers kan gewoon in de pop geplaatst worden

ik denk dat het in de toekomst toch gaat gebeuren (we zullen het zien)

 


Hallo @peter-keetfm , de infrastructuur van AON of xxx-PON verschilt wezenlijk van elkaar en je kunt dus niet eenvoudig AON naar xxx-PON overzetten.

AON is een P2P netwerk waar vanaf ieder huis een aparte lijn naar de centrale gaat.

Bij xxx-PON werkt het net als bij de kabelboeren, via een centrale wijk-straatkast wordt het signaal verdeeld over het aantal aangesloten klanten op de betreffende kast en zo werkt het bij xxx-PON ook.

Op zich is AON best eenvoudig om te zetten naar PON alle zal de ring met passieve aftakkingen zich volledig binnen de PoP bevinden i.p.v. een wijk/straatkast.

De echte bezuiniging zit mijns inziens echter in de aanleg van de glasvezels.

Op termijn zal AON vast door PON vervangen worden masr dat zal mijns inziens pas gaan gebeuren als de apparatuur in de PoP aan vervanging toe is.


@wjb 

ik dank dat het dan stap voor stap gaat bij veranderen van snelheid (pakket) naar 1gbit (voorbeeldje)

dat je over gaat op die pon switch (verdeler)

net als toen van 100mbit naar 1gbit (eof / gof)

denk ik


 

ik dank dat het dan stap voor stap gaat bij veranderen van snelheid (pakket) naar 1gbit (voorbeeldje)

Nee, dat denk ik niet want AON is al volledig geschikt voor 1Gbps abonnementen.


 

ik dank dat het dan stap voor stap gaat bij veranderen van snelheid (pakket) naar 1gbit (voorbeeldje)

Nee, dat denk ik niet want AON is al volledig geschikt voor 1Gbps abonnementen.

Ik hoop het niet maar ben er wel bang voor 

En was er nieuwsgierig naar 

Gaat ergens een forum iemand die van AON naar PON ging 

Dat was bij t-mobile 

 


Ik hoop het niet maar ben er wel bang voor 

En was er nieuwsgierig naar 

Gaat ergens een forum iemand die van AON naar PON ging 

Dat was bij t-mobile 

 

Glasoperator (de formele eigenaar van de apparatuur in de PoP's waar T-Mobile diensten uit komen) gebruikt PON en AON inderdaad door elkaar, in sommige centrales zie je AON van KPN Wholesale, AON van Glasoperator en PON van Glasoperator. Voor zover mij bekend is heeft KPN nergens PON en AON door elkaar. Volgens mij is het zo dat Glasoperator nu enkel nog PON-OLT's plaatst, als er ergens dus extra capaciteit aangelegd moet worden dan kiezen zij voor PON. T-Mobile kan overigens tegenwoordig op alle aansluitingen van KPN Netwerk leveren, zowel op ODF-niveau bij PON-MVP1 (de point-to-point variant met splitters in de PoP) als via WBA bij PON-MVP2 (de point-to-multipoint met passieve straatkasten). Hoe het zit met tv weet ik niet, ik weet dat er een regulier T-Mobile modem op de ONT aangesloten wordt maar verder geen idee hoe of wat.

 

Om even terug te komen op waar het over ging, ook als een OLT aan vervanging toe is lijkt het me logisch dat hier een AON-OLT geplaatst wordt. Overgaan naar PON is namelijk niet een kwestie van alleen apparatuur in de centrale vervangen maar ook op klantlocatie moeten AON-NT's vervangen worden door PON-ONT's. Op een volle AON-OLT kunnen tot 512 aansluitingen zitten. Het is goedkoper om dan een nieuwe OLT te plaatsen op voor AON dan een PON-OLT met splitterkaarten, mogelijk nieuwe PPL's en dan ook nog eens de klantlocaties. 

 

Nee, het lijkt me dat zoiets voorlopig nog niet gaat gebeuren. Uiteraard zal AON in de toekomst omgezet worden naar PON omdat het daarop goedkoper is om hogere bandbreedtes te leveren maar ik verwacht dat dat nog minstens tien jaar gaat duren. Dit baseer ik overigens nergens op en is pure speculatie. Het lijkt me dat er nu eerst geld wordt geïnvesteerd om heel Nederland te verglazen en het kopernetwerk uit te schakelen dan dat ze PoPs gaan ombouwen. Wie weet gaan we tegen die tijd ook zien dat PON-klanten al 2.5Gbit-abonnementen of 5Gbit-abonnementen kunnen afnemen en AON-netwerken ‘achter blijven’ op maximaal 1Gbit. Voor nu vind ik 1Gbit al overkill maar mogelijk is dat tegen die tijd wel anders.