Skip to main content

Beste lezer, 

 

Ik wil graag een poort van mijn router reserveren voor een PC waar mijn zoon op speelt. Daar speelt hij met vrienden via een VPN via het gastennetwerk (wifi). Nu is dat te traag en hij wilt een kabel. Kan ik het gastennetwerk via de kabel laten lopen? Hoe doe ik dat? 


Groet,

Nee, dat kan niet. Bij een Fritzbox schijnt dat wel te kunnen.

Dat het traag is is niet vreemd. Want KPN knijpt het gastennetwerk af op 10 mbit geloof ik. Dat lees ik tenminste wel eens hier op het forum. En nee, dat kan niet aangepast worden.


Hallo @CorneliovdVliet 

Is het de bedoeling om jouw zoon te beperken in het gebruik van internet gedurende bepaalde tijden? Dan is Parental Control wellicht een optie. Daarmee kan je per apparaat een tijdschema invoeren voor de toegang. Dat werkt ook als de PC met een kabel is aangesloten.

Welk modem heb je? Voor de KPN Box 12 vind je in het volgende artikel meer informatie.

 


Waarom moet jouw zoon het gastnetwerk gebruiken om te gamen?


Hallo @CorneliovdVliet 

Is het de bedoeling om jouw zoon te beperken in het gebruik van internet gedurende bepaalde tijden? Dan is Parental Control wellicht een optie. Daarmee kan je per apparaat een tijdschema invoeren voor de toegang. Dat werkt ook als de PC met een kabel is aangesloten.

Welk modem heb je? Voor de KPN Box 12 vind je in het volgende artikel meer informatie.

 

We beperken inderdaad zijn gebruik enigszins, dat heb ik al ingesteld. Maar hier gaat meer om het scheiden van zijn speel PC van de rest van het netwerk bij ons. 


Dan kan je beter een andere router zoeken met VLAN mogelijkheid. Maar met welke reden moet hij volgens jou een gescheiden netwerk hebben?


Waarom moet jouw zoon het gastnetwerk gebruiken om te gamen?

Wij scheiden zijn game PC van de rest van het netwerk omdat we bang zijn voor hackpogingen op onze andere computers. Hij is pas 14 en is heeft niets met Cyberveiligheid, vandaar. Hoe goed ik mijn beste doe om zijn PC schoon te houden krijgt hij elke keer weer malware en andere gekkigheid binnen. 


Dan kan je beter een andere router zoeken met VLAN mogelijkheid. Maar met welke reden moet hij volgens jou een gescheiden netwerk hebben?

Dat ben ik nu ook wel van plan ja. Wij scheiden zijn game PC van de rest van het netwerk omdat we bang zijn voor hackpogingen op onze andere computers. 


We beperken inderdaad zijn gebruik enigszins, dat heb ik al ingesteld. Maar hier gaat meer om het scheiden van zijn speel PC van de rest van het netwerk bij ons. 

Duidelijk @CorneliovdVliet , maar dat gaat met een KPN modem niet lukken via de bekabelde aansluitingen.


Dan kan je inderdaad beter een router zoeken met VLAN mogelijkheid. Probeer de Tweakers Pricewatch eens. Standaard modem/routers die je krijgt bij je internetabonnement hebben dit niet. Of het werkt op een andere manier wat je niet wilt.


Dan kan je beter een andere router zoeken met VLAN mogelijkheid. Maar met welke reden moet hij volgens jou een gescheiden netwerk hebben?

Dat ben ik nu ook wel van plan ja. Wij scheiden zijn game PC van de rest van het netwerk omdat we bang zijn voor hackpogingen op onze andere computers. 

Eenvoudiger is het om een router achter de Experia Box te plaatsen waarop het verkeer naar het subnet 192.168.2.0/24 geblokkeerd kan worden uitgezonderd de 192.168.2.254. Met een EdgeRouter kan je zoiets (vrij eenvoudig) configureren en een EdgeRouter X is goedkoop en zwaar genoeg. Let op, deze heeft geen wifi.

 

Je kunt natuurlijk ook jouw Experia/KPN Box vervangen door een EdgeRouter.

 


Dan kan je beter een andere router zoeken met VLAN mogelijkheid. Maar met welke reden moet hij volgens jou een gescheiden netwerk hebben?

Dat ben ik nu ook wel van plan ja. Wij scheiden zijn game PC van de rest van het netwerk omdat we bang zijn voor hackpogingen op onze andere computers. 

Eenvoudiger is het om een router achter de Experia Box te plaatsen waarop het verkeer naar het subnet 192.168.2.0/24 geblokkeerd kan worden uitgezonderd de 192.168.2.254. Met een EdgeRouter kan je zoiets (vrij eenvoudig) configureren en een EdgeRouter X is goedkoop en zwaar genoeg. Let op, deze heeft geen wifi.

 

Je kunt natuurlijk ook jouw Experia/KPN Box vervangen door een EdgeRouter.

 

Mooie tip! Bedankt. Ik zat te kijken naar Mikrotik maar die zijn op het moment slecht verkrijgbaar, ik heb zelf geen ervaring met Ubiquiti. Wellicht de moeite waard om te proberen. 

Mvg,