Skip to main content

Goedemiddag,

 

Helaas heb ik een behoorlijk vervelend probleem m.b.t. mijn internet. Enkele dagen geleden ben ik (een gigantische leek op het gebied van IT) hoogstwaarschijnlijk geddossd o.i.d. omdat een bepaalde speler (wonende in Turkije) binnen een gamingcommunity gepermbanned is en hij een soort van ‘wraak’ wil nemen. Deze persoon heeft hoogstwaarschijnlijk mijn IP adres weten te achterhalen middels een forum. 

 

Ik heb bijna 2 uur aan de telefoon gehangen met iemand van KPN, maar helaas is het probleem niet opgelost. 

 

Verhaal in een notendop/bulletpoints:

  • PC geeft aan wel verbonden te zijn met internet (middels ethernetkabel, pc heeft geen aansluiting op WIFI), maar wanneer ik websites probeer te openen via mijn browser ofwel met steam wil connecten, lukt dit niet.
  • Wifi werkt wel nog, aangezien ik gewoon toegang tot wifi heb op mijn laptop en mobiel.
  • Laptop middels ethernetkabel aansluiten op modem werkt ook, maar met mijn PC dus niet.
  • Middels Powershell kan ik wel pingen naar mijn IPv4 Adress, maar niet naar mijn Default Gateway.
  • Wanneer ik een VPN instel is alles terug bij het oude en heb ik weer toegang tot webbrowers, steam etc.

Tot nu toe uitgevoerde acties:

  • Modem gereset
  • Netwerk opnieuw geïnstalleerd.
  • PC opnieuw opgestart
  • Modem en glasvezel +2min uitgezet. 
  • Getest of ik wel wifi heb op laptop en mobiel, is het geval.
  • Getest of ik wel internet heb op mijn laptop wanneer ik deze aansluit met een ethernetkabel, is het geval.
  • Wel internet browsers kunnen openen met VPN, zonder VPN niet het geval.
  • Scans gemaakt met mijn internetbeveiliging, geen resultaat.
  • Firewall aan en uitgezet, geen verschil.

 

De medewerker van KPN gaf aan dat hij mij niet verder kon helpen en dat het probleem waarschijnlijk ergens zit tussen de verbinding van mijn PC en de modem. Hij vond het onwaarschijnlijk dat ik gehackt zou zijn (en dat lijkt mij ook onwaarschijnlijk, gezien ik nergens op geklikt heb o.i.d., het enige wat de persoon weet is mijn IP adres).

 

Drie zaken die opvallen:

  • Wanneer ik op mijn VPN ip-adres.com intik, krijg ik mijn IP adres te zien (op dit moment middels een VPN gelokaliseerd in Nederland), maar vervolgens staat alle tekst daaronder in het Turks. Het lijkt mij dat dit normaal in ofwel Engels ofwel Nederland zou moeten staan.
  • Wanneer ik probeer in te loggen in mijn modem via mijn PC, krijgt ik hetzelfde beeld te zien als wanneer ik zonder VPN inlog (oftewel ‘Je toegang tot internet wordt geblokkeerd’.). Ik kan wel inloggen op mijn modem via mijn laptop.
  • Nadat ik mijn netwerkinstellingen opnieuw had geïnstalleerd, kan ik (wanneer ik mijn VPN uitzet) geen connectie maken met websites zoals ad.nl of kpn.com, maar kan ik wel google.com bereiken. Wanneer ik daar bijv. ‘KPN’ intik, zie ik wel alle websites van KPN, maar het moment dat ik erop klik en naar deze website wil gaan zie ik het scherm ‘Je toegang tot internet wordt geblokkeerd’.

 

Heeft iemand enig idee wat er gebeurd zou kunnen zijn en hoe dit permanent opgelost kan worden? De VPN is een fijne tijdelijke oplossing, maar kost aardig wat geld en je kan er bijv. geen streaming diensten meer mee bekijken. 

 

Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groeten,

Bart

 

 

Als ik je verhaal een beetje korter weet te maken heb je alleen problemen met je pc en geen problemen met je laptop ofwel mobiel.

Dat betekend dat het probleem puur op je PC zit en verder niets te maken heeft met DDOSsen en dergelijke. 

Verwijder op de pc eens alle VPN software eens en herstel alle netwerk instellingen via “Selecteer de Startknop  en selecteer vervolgens Instellingen  > Netwerk en internet  > Status > Netwerk opnieuw instellen.”


Hoi @BartZekveld, welkom op ons forum!
Als je het probleem alleen op 1 apparaat hebt is er geen sprake van een DDOS gelukkig. 
Had je de stappen die Vulpen hierboven noemt al eens doorlopen? 


Goedemiddag,

 

Bedankt voor de antwoorden. Mijn netwerkinstellingen zijn inderdaad reeds opnieuw geïnstalleerd, helaas zonder succes. 

 

Inmiddels is ook een IP van mijn VPN ‘geblokkeerd’. Waarschijnlijk omdat ik onder dit VPN nog een keer had ingelogd op het betreffende forum. Het lijkt er dus op dat wanneer ze mijn IP's hebben, ze toe kunnen slaan. 

 


Als het 1 forum is waar u niet op komt, dan blokkeren ze u gewoon op dat forum. Werken andere websites wel gewoon? Facebook bijvoorbeeld? 


Zoals aangegeven, niets werkt. Mijn ‘acces’ tot iedere webbrowser, steam, discord e.d. wordt geblokkeerd. 

 


Jou antwoord doet mij vermoeden dat je niet de vpn software/verbindingen verwijderd hebt alvorens je de netwerk instellingen herstelde. 

Daarna eerst zonder vpn testen of alles dan werkt. 


Kan je mij uitleggen waarom het verwijderen van mijn VPN resultaat boekt? Het is dankzij mijn VPN dat ik nog internet heb op mijn PC. Als ik deze verwijder en het werkt niet, hoe krijg ik dan weer toegang tot internet?


Kan je mij uitleggen waarom het verwijderen van mijn VPN resultaat boekt? Het is dankzij mijn VPN dat ik nog internet heb op mijn PC. Als ik deze verwijder en het werkt niet, hoe krijg ik dan weer toegang tot internet?

Door het probleem op te lossen. Schoon die pc eens op. Verwijder overbodige programma's, programma's die eventueel iets zouden kunnen doen met het netwerk. Reset netwerkinstellingen. Als dat niet werkt: backup maken van je bestanden en de hele pc opnieuw installeren. 


Het gedrag van een standaard VPN is namelijk dat alle verkeer vanaf een client door een tunnel naar een eindpunt gaat en vanaf daar verder gaat. Als er iets niet goed is met die tunnel heb je meteen alle verkeer van de client omzeep geholpen. 

Omdat de rest van jou netwerk nergens last van heeft en alleen de client met deze vpn doet mij vermoeden dat daar iets mis mee is. Daarnaast betekend een half werkende VPN dat er op de laag eronder blijkbaar nog prima netwerk bestaat. Zonder netwerk heb je namelijk ook geen VPN.

Dus om de basis weer werkend te krijgen, een goede netwerk verbinding op je PC eerst die VPN eraf en omdat een VPN best kan ingrijpen in je hele netwerkstack (afhankelijk van de client) is een reset van je netwerk daarna een snelle manier om eventuele overblijfselen daarvan ook nog te verwijderen.

Als je standaard netwerk het weer doet kun je daarna kijken of je de VPN weer kan opzetten

Sowieso vraag ik me op dit moment af waar naartoe je VPN't en  wat de reden is van het gebruik van een VPN. 


@BartZekveld heb je de oorzaak nog kunnen vinden van je verbindingsproblemen?


Goedemiddag Thomas,

 

Ik ben een beetje huiverig voor het verwijderen van mijn VPN, gezien de VPN de reden is dat ik nu nog internet heb. Daarnaast gebruikte ik geen VPN voor het hele gebeuren, dus is het mij dan ook niet helemaal duidelijk hoe dit de oorzaak van het probleem kan zijn. Het is immers duidelijk wie er achter de ‘aanval’ zit.  Netwerkinstellingen zijn met behoud van VPN dus wel al hersteld, zonder resultaat. Ik scan verder dagelijks met mijn antivirus, maar vind niets. PC wordt verder prima bijgehouden, dus dat is geen issue. 

 

Momenteel heb ik zoiets van, met VPN werkt het prima en heb ik er dus eigenlijk geen last meer van. Als ik nu ga rotzooien met dingen, vrees ik dat ik verder van huis ben (ondanks dat op lange termijn het probleem natuurlijk niet is opgelost, maar mogelijk dat een nieuwe moederbord of internet provider → Lees= volledig nieuw IP het probleem oplost). 


naja als je het probleem dus op 1 apparaat hebt kan het eigenlijk niet aan je IP adres liggen. Bij een DDOS heb je op álle apparaten hetzelfde probleem.

Wat er wel misgaat heb ik niet echt een verklaring voor, op afstand is dat ook wat lastig te zeggen.