Skip to main content

Hallo,

Sinds een maand of twee Glas op ons adres in Purmerend.

Na aanvankelijke problemen (kruisdraden en een omgeruilde NTU) draait het zaakje prima; geen wonder eigenlijk bij ons 200 Mbit abonnementje.

Ik speel met de gedachte een maandje de 1 Gieg verbinding te testen maar het prijsverschil bij een eventuele terugval naar de huidige snelheid houdt me vooralsnog tegen.

(bijzonder vreemd marketingconcept: bij aanvang naar Glas een “gratis” verhoging van 100 naar 200 Gb maar bij een scenario als boven beschreven kun je daar geen aanspraak meer op maken en betaal je het volle pond..)

Nu eindelijk mijn vraag: volgens de KPN-site is op ons adres geen 4 Gb leverbaar. (ook niet bij Odido)

Het is mij bekend dat van een 4 Gieg abo sowieso geen profijt te halen is (alleen al de WAN-poort van mijn FB is begrensd op 2,5 Gb) maar tóch..

Licht kent och geen limieten en bovendien wonen we als het ware in de POP!

Wie van jullie kent de reden daarvoor? Al was maar voor de statistiek.

Bedankt!

@hondengek Je spreek van een NTU, dus nog het oude AON techniek, de snelheid is maximaal 1Gbs. Bij GPON is ook 1Gbs max, en eerst bij XGSPON is 4Gbs mogelijk (10Gbs max)


Er word bij u nog gebruik gemaakt van een ouder type glasvezel waarbij de maximale snelheid 1 Gbit is. In de toekomst zal dat vast wel een keertje XGS-PON worden. Maar dat zal nog wel ff duren. De prioriteit bij KPN zal waarschijnlijk liggen bij het uitrollen van glasvezel in gebieden waar dat nog niet ligt.


Bedankt voor je reactie!

Ja, ik bedoelde de veelbesproken Nokia. (hoewel Xs4All in eerste instantie de Genexis toestuurde)

Het gaat hier om een nieuw aangelegd netwerk dat kennelijk from scratch al verouderd is?!?

Ben benieuwd hoe de situatie zal zijn wanneer Odido een eigen netwerk aanlegt in onze wijk


Het gaat hier om een nieuw aangelegd netwerk dat kennelijk from scratch al verouderd is?!?

Niet verouderd. Maar ouder. Bij mij gaat Digitale Stad glasvezel aanleggen. Moet nog gebeuren dus. Dat word waarschijnlijk hetzelfde als bij u. Want ik kan al kiezen voor glasvezel met 1 gbit als ik een nieuw abonnement afsluit. Maar net als u kan ik niet kiezen voor 4 gbit. 


Licht kent och geen limieten en bovendien wonen we als het ware in de POP!

Licht kent inderdaad weinig limieten, maar de apparaten aan beide zijden van de glasvezel kennen natuurlijk wel limieten, die moeten dat licht wel verwerken.

Je hebt blijkbaar, net als ik, een aansluiting op een AON (Active Optical Network) en daarbij is de maximaal haalbare snelheid 1Gbps omdat de netwerkkaart in de PoP (Point of Présence ofwel wijkcentrale) een 1Gbps kaart is. Abonnees waar 4Gbps mogelijk is zijn aangesloten op een XGS-PON waarbij PON staat voor Passive Optical Network. Die glasvezel is aangesloten op een 10Gbps netwerkkaart maar die 10Gbps deel je wel met een aantal (16) abonnees. KPN biedt daar 4Gbps abonnementen aan omdat in de praktijk toch niet alle abonnees tegelijkertijd veel bandbreedte vragen.


Bij mij weten deel je dat niet met maar 16 aansluitingen/klanten


Bij GPON delen meestaal 32 klanten, bij XGS-PON 64 klanten. Maar ik ken de cijfers voor KPN strategie niet. Bij Delta is 64 klanten per een XGS-PON.

GPON

 


Bij GPON delen meestaal 32 klanten, bij XGS-PON 64 klanten. Maar ik ken de cijfers voor KPN strategie niet. Bij Delta is 64 klanten per een XGS-PON.

GPON

 

64 klanten, op een 10 gbit kaart? Als je dan een 4 gbit abonnement afsluit, dan mag de rest van de klanten zich wel een beetje rustig houden. Anders haal je die 4 gbit nooit.


 


Net zoals bij coax/docsis worden er heel erg met capaciteit rondgedraaid, oftewel als maar enkele mensen hun abbonement zouden benutten stort alles in elkaar


Net zoals bij coax/docsis worden er heel erg met capaciteit rondgedraaid, oftewel als maar enkele mensen hun abbonement zouden benutten stort alles in elkaar

Maar het is allemaal een non-discussie want we weten,als het goed is, allemaal dat het overgrote merendeel van de Nederlandse huishoudens nog niet eens 100Mbps verbruikt.


Net zoals bij coax/docsis worden er heel erg met capaciteit rondgedraaid, oftewel als maar enkele mensen hun abbonement zouden benutten stort alles in elkaar

Maar het is allemaal een non-discussie want we weten,als het goed is, allemaal dat het overgrote merendeel van de Nederlandse huishoudens nog niet eens 100Mbps verbruikt.

Dat is wat jij telkens beweert ja , waardoor zouden er soms capaciteit issues zijn in sommige delen van een wijk bijv dit kan voorkomen met kabel als glasvezel 


Net zoals bij coax/docsis worden er heel erg met capaciteit rondgedraaid, oftewel als maar enkele mensen hun abbonement zouden benutten stort alles in elkaar

Maar het is allemaal een non-discussie want we weten,als het goed is, allemaal dat het overgrote merendeel van de Nederlandse huishoudens nog niet eens 100Mbps verbruikt.

Dat is wat jij telkens beweert ja , waardoor zouden er soms capaciteit issues zijn in sommige delen van een wijk bijv dit kan voorkomen met kabel als glasvezel 

Ik heb nog nooit gehoord van capaciteit issues in sommige delen van een wijk. Heb je een voorbeeld?

Zelf heb ik nu zo'n jaar of 12 glasvezel en ik heb nog nooit last gehad van congestie.


Net zoals bij coax/docsis worden er heel erg met capaciteit rondgedraaid, oftewel als maar enkele mensen hun abbonement zouden benutten stort alles in elkaar

Maar het is allemaal een non-discussie want we weten,als het goed is, allemaal dat het overgrote merendeel van de Nederlandse huishoudens nog niet eens 100Mbps verbruikt.

Dat is wat jij telkens beweert ja , waardoor zouden er soms capaciteit issues zijn in sommige delen van een wijk bijv dit kan voorkomen met kabel als glasvezel 

Ik heb nog nooit gehoord van capaciteit issues in sommige delen van een wijk. Heb je een voorbeeld?

Zelf heb ik nu zo'n jaar of 12 glasvezel en ik heb nog nooit last gehad van congestie.

Voorbeelden voor glasvezel of kpn heb ik niet maar het medium maakt niet uit er kan altijd eventueel sprake zijn van capaciteit issues 


MR_CHIP schreef:

Voorbeelden voor glasvezel of kpn heb ik niet maar het medium maakt niet uit er kan altijd eventueel sprake zijn van capaciteit issues 

Het medium maakt juist heel veel uit bij het delen van de bandbreedte. Het grote verschil tussen coax en glasvezel is de beschikbare bandbreedte voor upload en als er in de upload congestie optreedt dan zal je dat direct ook merken in de download als de communicatie op basis van TCP is. Bij UDP communicatie merk je dat niet maar veel communicatie is o.b.v. TCP.


Ik heb veel opgestoken; bedankt aan allen voor de verhelderende reacties!

Mijn, niet op kennis gebaseerde, conclusie: zo vooruitstrevend gaat onze provider dus niet te werk.

Aan de andere kant: ik ben na alle zelf doorgemaakte ellende al lang blij dat het zaakje inmiddels een maand stabiel is.

Glasvezel, de toekomst dus? Kweet niet; afgezien van een tot 2 ms gedaalde ping zie ik geen voordelen t.o.v. ons voorgaande VDSL-lijntje


MR_CHIP schreef:

Voorbeelden voor glasvezel of kpn heb ik niet maar het medium maakt niet uit er kan altijd eventueel sprake zijn van capaciteit issues 

Het medium maakt juist heel veel uit bij het delen van de bandbreedte. Het grote verschil tussen coax en glasvezel is de beschikbare bandbreedte voor upload en als er in de upload congestie optreedt dan zal je dat direct ook merken in de download als de communicatie op basis van TCP is. Bij UDP communicatie merk je dat niet maar veel communicatie is o.b.v. TCP.

Naja als je 4Gbit deelt met 64 aansluitingen wordt dat een leuke capaciteit als er zo'n 20 mensen de volle 4Gbit gebruiken 


MR_CHIP schreef:

Naja als je 4Gbit deelt met 64 aansluitingen wordt dat een leuke capaciteit als er zo'n 20 mensen de volle 4Gbit gebruiken 

De kans daarop is echter nihil immers ... nogmaals ... het merendeel van de Nederlandse huishoudens gebruikt zelfs nog geen 100Mbps.


MR_CHIP schreef:

Naja als je 4Gbit deelt met 64 aansluitingen wordt dat een leuke capaciteit als er zo'n 20 mensen de volle 4Gbit gebruiken 

De kans daarop is echter nihil immers ... nogmaals ... het merendeel van de Nederlandse huishoudens gebruikt zelfs nog geen 100Mbps.

Waar baseer je dat op


MR_CHIP schreef:

Naja als je 4Gbit deelt met 64 aansluitingen wordt dat een leuke capaciteit als er zo'n 20 mensen de volle 4Gbit gebruiken 

De kans daarop is echter nihil immers ... nogmaals ... het merendeel van de Nederlandse huishoudens gebruikt zelfs nog geen 100Mbps.

Waar baseer je dat op

Veel kennis over het werkelijke verbruik van verschillende soorten communicatie en dan weet je dat alleen de echt zware gamer die continue nieuwe games aan het downloaden is heel af en toe de 1Gbps aan zal tikken maar de andere 99,5% van de Nederlandse bevolking dus niet. Providers als KPN willen je natuurlijk graag anders doen laten geloven want het is toch een geweldig marketinginstrument in de concurrentiestrijd met Ziggo. Maar jongens ... trap er niet in ... het is echt grote onzin. Als Ziggo haar upload naar 250Mbps zou kunnen krijgen dan is dat voor nu nog een prima alternatief voor glasvezel.

Het is overigens goed dat providers bezig zijn hun netwerken sneller te maken want vast en zeker wordt de behoefte aan meer bandbreedte in de komende jaren stapje voor stapje steeds meer.


Ik zou blij zijn als me upload die ik heb 100mbps 250oid wordt

Al zou ik ook blijer zijn als ziggo door docsis 3.1 steeds verder/beter te implementeren , de latency omlaag weet te brengen 


Nog een kleine toevoeging aan mijn oorspronkelijke draadje:

In mijn KPN-account is, zoals eerder vermeld, de maximaal haalbare snelheid 1/1 Gb

Bij het eventueel aanmelden als nieuwe klant via de Website echter 4/4 Gb !!!!!!!!

Nogmaals voor mij is dit allemaal theorie maar het klopt natuurlijk van geen kanten.

Tja, een peulenschil bij wat menigeen op dit interessante forum meemaakt!

Het heeft er alle schijn van dat de linker hand niet weet war de rechter uitvoert binnen KPN


Nog een kleine toevoeging aan mijn oorspronkelijke draadje:

In mijn KPN-account is, zoals eerder vermeld, de maximaal haalbare snelheid 1/1 Gb

Bij het eventueel aanmelden als nieuwe klant via de Website echter 4/4 Gb !!!!!!!!

Nogmaals voor mij is dit allemaal theorie maar het klopt natuurlijk van geen kanten.

Tja, een peulenschil bij wat menigeen op dit interessante forum meemaakt!

Het heeft er alle schijn van dat de linker hand niet weet war de rechter uitvoert binnen KPN

Misschien kan een kpn moderator dit verder navragen 


Nog een kleine toevoeging aan mijn oorspronkelijke draadje:

In mijn KPN-account is, zoals eerder vermeld, de maximaal haalbare snelheid 1/1 Gb

Bij het eventueel aanmelden als nieuwe klant via de Website echter 4/4 Gb !!!!!!!!

Nogmaals voor mij is dit allemaal theorie maar het klopt natuurlijk van geen kanten.

Tja, een peulenschil bij wat menigeen op dit interessante forum meemaakt!

Het heeft er alle schijn van dat de linker hand niet weet war de rechter uitvoert binnen KPN

Welk abonnement heeft u? Misschien heeft u een Hussel abonnement? Dat abonnement kent misschien geen 4 gbit. Want dat bestond toen nog niet.


Nog een kleine toevoeging aan mijn oorspronkelijke draadje:

In mijn KPN-account is, zoals eerder vermeld, de maximaal haalbare snelheid 1/1 Gb

Bij het eventueel aanmelden als nieuwe klant via de Website echter 4/4 Gb !!!!!!!!

Nogmaals voor mij is dit allemaal theorie maar het klopt natuurlijk van geen kanten.

Tja, een peulenschil bij wat menigeen op dit interessante forum meemaakt!

Het heeft er alle schijn van dat de linker hand niet weet war de rechter uitvoert binnen KPN

Sinds 2021 wordt er alleen maar XGS-PON aangelegd bij nieuwe netwerken door KPN.
Jij zal een Hussel abonnement hebben van voor je over ging naar glasvezel, Hussel kent geen 4 Gigabit. Via deze link kan je 4 Gigabit afsluiten. Dan verleng je met een jaar, waardoor je in de nieuwe type abonnementen komt die wel 4 Gigabit ondersteunen:

  1. Ga naar: https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet
  2. Log in op MijnKPN
  3. kies voor internetsnelheid ‘SuperFiber 4’

  


Reageer