Skip to main content

Beste KPN,

 

Vanwege het kapot gaan van onze wifi versterker op de 1e etage, heb ik nu een V10 modem incl. 2 (zwarte) experia wifi versterkers. 1 staat nu op de begane grond naast de experia box, de andere versterker staat op de 1e etage. Het signaal door het huis lijkt in orde, echter heb ik het volgende probleem:

  1. Mijn 5ghz verbinding (die voorheen perfect werkte) verdwijnt constant - als ik inlog in mijn modem krijg ik hem ook niet meer aan. Zelfs na een aantal resets.
  2. Hierdoor heb heb ik momenteel alle apparaten gekoppeld aan de 2.4 ghz wifi. Dit werkt niet goed, omdat regelmatig de wifi op zolder dan wegvalt doordat er teveel apparaten aan 1 wifi signaal hangen. En de wifi op zolder heb ik gezien de huidige thuiswerk situatie, heel hard nodig. 

Mijn oplossing lag in het splitsen van de 2.4 en 5 ghz, maar dat werkt dus niet meer. Ik heb inmiddels 12 keer jullie servicetools doorlopen, dit forum doorgespit, 3 collega’s van jullie gesproken en het werkt nog steeds niet naar behoren. Kan iemand mij uitleggen wat ik moet doen om simpelweg de 2.4 en 5 goed te kunnen splitsen? Er zit iets niet goed in mijn wifi instellingen en ik kan het niet vinden.

 

Alvast heel erg bedankt!

Het is heel simpel. Je kan het niet splitsen! De experia wifi's regelen zelf of je op 2.4 of 5Ghz zit.


Hi @johnmatrix ! Sorry voor mijn late reactie. Door de drukte op het forum zie ik de topics later dan normaal. Gelukkig heeft Joep jou al van een antwoord voorzien. Normaal kun je op de V10 inderdaad de 2.4 en 5 Ghz splitsen. Wanneer de Experia Wifi aangesloten wordt zet deze de wifi op de V10 uit en zendt zelf het signaal uit.

Op de Experia Wifi is sinds de update van november (zoals te lezen in dit topic) geen onderscheid te maken tussen de 2.4 en 5 Ghz. De Experia Wifi ondersteunt namelijk bandsteering. Dit houdt in dat de Experia Wifi de best mogelijke band zal bepalen, dus de 2.4 of 5 Ghz. Hiervoor moeten beide SSID's gelijk zijn zodat de Experia Wifi de beste van de twee kan kiezen op dat moment.

Je kunt dus niet zelf de 2.4 of 5 Ghz uitzetten of hier verschillende SSID's aan koppelen wanneer de Experia Wifi aangesloten zijn. Deze zullen gelijk getrokken worden en de Experia Wifi kiest de beste band op dat moment.


Heel jammer dat dit niet meer kan. Bandsteering zorgt er hier voor dat bijna altijd 2,4 gepakt wordt en zelden 5. 

Google Stadia heeft graag 5 netwerk en bij splitsing kun je dwingen. 


Hallo!

Komt er alsnog wel een mogelijkheid? Want bijvoorbeeld voor mijn Virtual Reality headset is het juist noodzakelijk dat de bandsteering uit staat, gezien ik anders steeds alle versterkers e.d. moet uitzetten om fatsoenlijk (zakelijk) gebruik te kunnen maken van mijn VR headset!

Mvgr Leon


Hoi @Leon_S . Ik vrees van niet.

Een oplossing zou kunnen zijn om zelf een draadloze router aan te schaffen en hier een apart 2,4 netwerk mee te creëren.