Skip to main content

Vraag: Afgelopen mandag was de migratie van GPON (Nokia) naar XGS-PON (Genexis: GMC-TK01-XGS2110) geplant. Het nieuwe ONT was geplaatst en vanaf deze moment werkt niets meer, geen internet, tv of telefonie etc

Monteur probeerde het oude GPON (Nokia) terug te plaatsen maar de hielp ook niet. 

3 dagen verder en 12 x bellen KPN had nog steeds geen oplossing kunnen vinden.

Ideeën zijn welkom! Bedankt! 

Sfp module is toch wat anders dan een glasvezel kastje van kpn met opgebakken sfp module

Nee hoor, hij doet precies hetzelfde, hij ziet er alleen anders uit.

Nee hoor hij geeft geen meting in db waarden 

Hij verbruikt meer energie

Zit een adapter aan wat een extra wcd in gebruik neemt 

Ach ja om weer over deze discussie te beginnen

Laat maar 

Mijn fritzbox 5490 werkt prima 


wjb schrijft: Nee hoor, hij doet precies hetzelfde, hij ziet er alleen anders uit.

En daar zit hem nu net de kneep dat die beide “modules” er héél anders uitzien. Onafhankelijk dat ze hetzelfde werken. Zo te zien kun je de spf-module er niet uithalen bij een Genexis: GMC-TK01-XGS2110 en bij een zoals ik een plaatje heb gemaakt van een sfp-module wel.

> Overigens is de getoonde SFP module ongeschikt voor het PON netwerk van kpn.

Ja dat weet ik, maar de xgs-pon-module is nog nergens te koop. Een FRITZ!Box 5530 fiber ondersteunt wel drie van de sfp-modules: aon, gpon en xgs-pon. Het is de bedoeling van een echt glasvezel router dat die rechtstreeks via een ftu op de FRITZ!Box 5530 fiber aangesloten kan worden. Dus zonder een ntu tussen de ftu en router.

Je wipt het koppelstuk uit de cover patch van de ftu (dat koppelstuk schijn je te kunnen laten zitten) en je steekt de groene glasvezelkabel sc/apc in dat koppelstuk en het andere uiteinde met de groene lc/apc in de sfp-module en dan schuif je nadat je de zaak schoongemaakt hebt de cover patch weer over de ftu en klaar ben je. kpn moet dan alleen nog de module “registreren” en waarom dat is weet ik niet. De passende glasvezelkabel heb ik. Nu alleen nog een xgs-pon-module.


Ga het spul weer ombouwen

Wordt er niet beter op direct op glas 

 


peter-keetfm schrijft: Ga het spul weer ombouwen. Wordt er niet beter op direct op glas.

Ik denk dat dit “ombouwen” alleen maar gaat als je een aon-glasvezel verbinding hebt. Bij een FRITZ!Box 5490 zit de glasvezel direct in de FRITZ!Box 5490. Als je die via een ont/ntu aansluit zit de kabel op de lan1 poort net zoals nu bij de FRITZ!Box 5530 fiber en dat werkt ook bij mij prima. Maar mij is vroeger geleerd hoe minder schakels er in een keten zitten hoe minder kans op storing.

Hoe meer stekkers je in een stekkerblok hebt met apparaten hoe meer kans je hebt dat één apparaat voor overbelasting zorgt en de zekering eruit klapt. Nu zal deze “overbelasting” met zulke apparatuur wel los lopen maar dat moet ik zelf ervaren of glasvezel direct op een router aansluiten, beter of slechter is.


peter-keetfm schrijft: Ga het spul weer ombouwen. Wordt er niet beter op direct op glas.

Ik denk dat dit “ombouwen” alleen maar gaat als je een aon-glasvezel verbinding hebt. Bij een FRITZ!Box 5490 zit de glasvezel direct in de FRITZ!Box 5490. Als je die via een ont/ntu aansluit zit de kabel op de lan1 poort net zoals nu bij de FRITZ!Box 5530 fiber en dat werkt ook bij mij prima. Maar mij is vroeger geleerd hoe minder schakels er in een keten zitten hoe minder kans op storing.

Hoe meer stekkers je in een stekkerblok hebt met apparaten hoe meer kans je hebt dat één apparaat voor overbelasting zorgt en de zekering eruit klapt. Nu zal deze “overbelasting” met zulke apparatuur wel los lopen maar dat moet ik zelf ervaren of glasvezel direct op een router aansluiten, beter of slechter is.

Mijn 5490 haalt de 1gbit niet meer 

Daar betaal ik wel voor 

 


peter-keetfm schrijft: Ga het spul weer ombouwen. Wordt er niet beter op direct op glas.

Ik denk dat dit “ombouwen” alleen maar gaat als je een aon-glasvezel verbinding hebt. Bij een FRITZ!Box 5490 zit de glasvezel direct in de FRITZ!Box 5490. Als je die via een ont/ntu aansluit zit de kabel op de lan1 poort net zoals nu bij de FRITZ!Box 5530 fiber en dat werkt ook bij mij prima. Maar mij is vroeger geleerd hoe minder schakels er in een keten zitten hoe minder kans op storing.

Hoe meer stekkers je in een stekkerblok hebt met apparaten hoe meer kans je hebt dat één apparaat voor overbelasting zorgt en de zekering eruit klapt. Nu zal deze “overbelasting” met zulke apparatuur wel los lopen maar dat moet ik zelf ervaren of glasvezel direct op een router aansluiten, beter of slechter is.

Mijn 5490 haalt de 1gbit niet meer 

Daar betaal ik wel voor 

 

Mijn 5490 haalt de 1gbit niet meer.

Is het niet algemeen bekend dat je nèt niet 1 Gb/s. haalt? Dat je daarvoor betaalt is duidelijk, maar volgens mij zijn dat de kleine lettertjes in het abonnement…….


wjb schrijft: Nee hoor, hij doet precies hetzelfde, hij ziet er alleen anders uit.

En daar zit hem nu net de kneep dat die beide “modules” er héél anders uitzien. Onafhankelijk dat ze hetzelfde werken. Zo te zien kun je de spf-module er niet uithalen bij een Genexis: GMC-TK01-XGS2110 en bij een zoals ik een plaatje heb gemaakt van een sfp-module wel.

Maar wat maakt het nu toch uit dat die dingen er anders uitzien, het blijven beide de modulen die licht omzetten in "Ethernet".


peter-keetfm schrijft: Ga het spul weer ombouwen. Wordt er niet beter op direct op glas.

Ik denk dat dit “ombouwen” alleen maar gaat als je een aon-glasvezel verbinding hebt. Bij een FRITZ!Box 5490 zit de glasvezel direct in de FRITZ!Box 5490. Als je die via een ont/ntu aansluit zit de kabel op de lan1 poort net zoals nu bij de FRITZ!Box 5530 fiber en dat werkt ook bij mij prima. Maar mij is vroeger geleerd hoe minder schakels er in een keten zitten hoe minder kans op storing.

Hoe meer stekkers je in een stekkerblok hebt met apparaten hoe meer kans je hebt dat één apparaat voor overbelasting zorgt en de zekering eruit klapt. Nu zal deze “overbelasting” met zulke apparatuur wel los lopen maar dat moet ik zelf ervaren of glasvezel direct op een router aansluiten, beter of slechter is.

Mijn 5490 haalt de 1gbit niet meer 

Daar betaal ik wel voor 

 

Mijn 5490 haalt de 1gbit niet meer.

Is het niet algemeen bekend dat je nèt niet 1 Gb/s. haalt? Dat je daarvoor betaalt is duidelijk, maar volgens mij zijn dat de kleine lettertjes in het abonnement…….

Hallo @gensnet , het is algemeen bekend dat een Gigabit verbinding netto ongeveer 940/940 doorgeeft, bekabeld gemeten, afhankelijk van de soort glasvezelverbinding en de drukte in jouw straatkast of centrale.

 


peter-keetfm schrijft: Ga het spul weer ombouwen. Wordt er niet beter op direct op glas.

Ik denk dat dit “ombouwen” alleen maar gaat als je een aon-glasvezel verbinding hebt. Bij een FRITZ!Box 5490 zit de glasvezel direct in de FRITZ!Box 5490. Als je die via een ont/ntu aansluit zit de kabel op de lan1 poort net zoals nu bij de FRITZ!Box 5530 fiber en dat werkt ook bij mij prima. Maar mij is vroeger geleerd hoe minder schakels er in een keten zitten hoe minder kans op storing.

Hoe meer stekkers je in een stekkerblok hebt met apparaten hoe meer kans je hebt dat één apparaat voor overbelasting zorgt en de zekering eruit klapt. Nu zal deze “overbelasting” met zulke apparatuur wel los lopen maar dat moet ik zelf ervaren of glasvezel direct op een router aansluiten, beter of slechter is.

Mijn 5490 haalt de 1gbit niet meer 

Daar betaal ik wel voor 

 

Mijn 5490 haalt de 1gbit niet meer.

Is het niet algemeen bekend dat je nèt niet 1 Gb/s. haalt? Dat je daarvoor betaalt is duidelijk, maar volgens mij zijn dat de kleine lettertjes in het abonnement…….

Gaat nu wel weer 

Met ombouwen bedoel ik de NT weer plaatsen 

En de 5490 swappen naar de 7590 

 


@peter-keetfm, Begrijp ik nu goed dat je met de NTU van kpn betere resultaten behaalt dan met de FRITZ!Box 5490?

Is dat reproduceerbaar het geval?


@peter-keetfm, Begrijp ik nu goed dat je met de NTU van kpn betere resultaten behaalt dan met de FRITZ!Box 5490?

Is dat reproduceerbaar het geval?

Ja upload wat minder 

Maar een oude fritzbox 5490 kun je ook niet vergelijken met een fritzbox 7590 

Zoals je weet wil ik een 5590 zodra deze op de markt komt 

De fritzbox 5490 had ik toch deze zit er nu op als test 

 


Goede avond, omdat ik een snelheidsverhoging naar 1/1Gbit/s had aangevraagd en gpon de maximale snelheid bereikt had word ik alvast voor de toekomst voorbereid. Interessante beslissing van KPN.   

Hallo @jschindl , zo is het bij mij ook gegaan, de LAN-poort van de XGS-PON ONT heeft een 10Gigabit in-/uitgang:relaxed: , nu de rest van de apparatuur nog.

 

 

Dus de LAN poort is 10gbit van het glasvezel kastje ?

Als je dan een router neemt 2,5 of 10gbit 

En de aangesloten pc ook 2,5 of 10gbit heeft 

Haal je dan bij een 1gbit abonnement 

Een speedtest van 1000mbit en hoger 

Vraagje ?


Als je dan een router neemt 2,5 of 10gbit 

En de aangesloten pc ook 2,5 of 10gbit heeft 

Haal je dan bij een 1gbit abonnement 

Een speedtest van 1000mbit en hoger 

Op een AON aansluiting sowieso niet immers die hebben een hard maximum van 1Gbps, net als dat jouw "normale" LAN poorten een hard maximum van 1Gbps hebben.

Op XGS.PON hangt dat af van de capping functionaliteit.


Als je dan een router neemt 2,5 of 10gbit 

En de aangesloten pc ook 2,5 of 10gbit heeft 

Haal je dan bij een 1gbit abonnement 

Een speedtest van 1000mbit en hoger 

Op een AON aansluiting sowieso niet immers die hebben een hard maximum van 1Gbps, net als dat jouw "normale" LAN poorten een hard maximum van 1Gbps hebben.

Op XGS.PON hangt dat af van de capping functionaliteit.

Dat weet ik ook 

Ik was benieuwd of je op xgspon wel de 1000mbit haalt 

Met een 1gbit abonnement

Uiteraard met de hardware zoals ik schrijf