Skip to main content

Hallo Allen,

 

Na een aantal maanden aanklooien en geen antwoorden van de servicedesk waar het probleem opgelost is, wil ik mijn heil hier gaan zoeken.

Ik woon inmiddels een jaar in dit huis, en bij de verhuizing hebben we glasvezel afgenomen van KPN.

In de eerste weken tijdens het klussen de experiabox neergezet voor streaming en de rest komt later wel.

Toen werd de meterkast vervangen. stroom er af, kunstje gedaan. Stroom er weer op.

Geen ethernet link meer.
XPS-pon 30 seconden stroomloos gemaakt en weer voorzien van spanning. geen oplossing.

Modem herstarten, ook geen oplossing.
Gezien de werkzaamheden, lekker gelaten en volgende dag zien we wel weer verder.
Spontaan is dit weer gaan werken.

 

Een aantal weken vooruit.

Experiabox vervangen door mijn sophos firewall. Waarbij de ethernet vanaf de NTU naar mijn UBI switch verplaats is, en door V-lans getransporteerd word door het netwerk. De verhuizing van de kabel (dus van modem naar switch) is gebeurt terwijl de ntu nog actief was (voorzien van stroom).
Dus alles werkte naar behoren. zonder problemen, gewoon prima snelheden.

De eerstvolgende keer dat de stroom er af moest, bemerkte ik dat wederom de NTU niet actief werd.

Hierop contact gezocht met de servicedesk. Deze zien wel de link up naar de converter, maar alles daar achter is donker (duh).

Orginele modem aangesloten, procedures doorlopen zonder resultaat.
Monteurs afspraak gemaakt en wachten.
een avond voordat de monteur zou komen en de media converter al een tijd actief is geweest, toch nog een herstart uitgevoerd met de experiabox aangesloten. En waarempel, de verbinding komt terug!
Hierna de kabel van de modem weer terug gestoken in mijn netwerk, waar mijn firewall de pppoe verbinding weer netjes opbouwt, en we kunnen weer verder.

nu moet er hier en daar nog wel eens wat stopcontacten vervangen worden, en ik zit liever niet aan de draadjes als het heel spannend is, dus ik voel mij er comfortabeler bij om de spanning er af te halen .
Helaas is de groepenkast niet gelabeld, dus het ik soms even puzzelen welke groep er uit moet, en daarmee zet ik per-ongeluk wel eens de media converter uit..
Dit zou geen probleem moeten zijn, ware het niet dat wéér die !@#$% niet meer actief word.

weer na contact met de servicedesk.. meermaals herstarten van de boosdoener.. orginele modem weer aansluiten.. uren wachten. word de verbinding weer actief.

Vandaag heb ik de kabels tussen de NTU en het netwerk vervangen.
Deze gaat niet meer de switch in, maar direct de firewall in.
Dit werkte prima maar ik had nog een hickup, waardoor een reboot van het hele zwikkie nodig was.

en ja hoor.. xgs-pon herstarten, geen link  meer op de NTU. Orginele modem aangesloten, en ook dáár geen link meer.


Ik heb de media converter ook al eens losgeklikt en vastgeklikt. Dan komt de fiber verbinding gewoon weer op, maar de link op de NTU komt niet terug.

Nu wil het zo zijn dat ik iets meer apparatuur heb in verband met mijn werk.
Hier zie ik dus dat de NTU wél een link kan maken, maar op 10mbit half duplex.
Dit is alleen tijdens de situatie dat de link naar het modem of de rest van het netwerk niet opkomt.

 

Uiteraard wil de servicedesk alle mogelijke stappen doorlopen, en dat begrijp ik, en daar heb ik alle begrip voor.

Maar als ik tot 4 keer toe de beste personen uitleg dat de rode poort op het modem en de rode poort op de XGS-pon niet actief zijn, en ze mij vragen om een speedtest te gaan doen dan heb ik het wel even gezien.

De bekabeling is doorgemeten met meetapparatuur en er zit geen spreekwoordelijke kink in de kabel.
Ik kan over de bestaande kabels een gigabit link opzetten en deze volledig benutten door aan beide zeides een probe neer te zetten en te testen.

maar ook (meerdere) nieuwe cat6 kabal van 2 meter tussen de NTU en het modem bieden geen oplossing.

 

Ik ben er heilig van overtuigd dat de mediaconverter óf niet goed ingetrained word na een powercycle óf dat ie niet zijn beoogde levenstijd heeft gehaald en dus aan het overlijden is.

 

Wie-o-wie kan mij helpen aan een oplossing, of een juiste bewoording richting de servicedesk zodat de mediaconverter vervangen word?

Hoi @Safritjuh , dit doet me denken aan het volgende probleem.

Er is een verkeerde batch van de XGSPON ONT geweest waarvan de WAN poort defect gaat bij stroom onderbrekingen / storingen. In dat geval branden de twee lampjes (oranje en groen) bij de WAN poort van het glasvezelkastje niet meer. De enige oplossing is dan het vervangen van de XGSPON ONT door een KPN monteur.

Het zou me niet verbazen als jij zo'n kastje hebt. 

Bel nogmaals met KPN op 0800-0402, voor storingen 24/7 bereikbaar. Geef dan duidelijk aan dat het een defecte WAN poort op de XGSPON betreft, veroorzaakt door een stroomstoring. 


Het is een bekend fenomeen dat de Genexis XGS-PON ONT XGS2110 regelmatig de geest geeft na een powercycle.

Ik hoop dat er heel snel een moderator van KPN zal reageren die een omruil van die ONT in gang gaat zetten.

Daarnaast zou ik toch nogmaals klantenservice bellen en verzoeken om de omruil van de ONT.


Zojuist contact gehad met de servicedesk.
Het hele probleem uitgelegd. en gelukkig een medewerker die van de slechte batch afwist.

Hij was enigszins verbaasd dat ik het apapraat de vorige keren weer aan de praat heb gekregen, gezien het meestal na 1 powercycle afgelopen is.

Helaas door de wachttijd en beschikbaarheid van mijn kant kan er pas woensdag een monteur langskomen, maar dat is dan niet anders 🙂.

Nu bemerk ik ook dat het connection lampje op de ONT is gaan knipperen. Dat duid toch meestal dat de fiber (of de verbinding tussen de ONT en de pop niet tot stand komt?

 


Dat knipperende “Connection” lampje is ook geen goed teken. Heb je nog wel een actieve internet verbinding? Zoals al eerder gezegd: De enige oplossing is vervangen van de ONT, zo snel mogelijk.


Ik al sinds mijn eerste post geen verbinding meer.

Wellicht dat voor de omruil actie mijn ont al uit het netwerk is gehaald en daarom geen verbinding kan opzetten?

Geen idee. Ik kan wel gaan bellen, maar er staat toch een monteur gepland.

Ook de selfservice tool geeft aan dat de verbinding weg is.

 


En wonder boven wonder..
Connection lampje knipperde nog steeds.. Geen WAN link actief.
Nog maar een keer de ONT herstart, want wat niet werkt, kan ook niet meer stuk..
En het werkt weer.

Als ik de situatie zo laat, en de monteur komt, die constateert een werkende verbinding.
Ik kan de boel er vlak voor even uit trekken, zodat de wan link weer down gaat, of gewoon het verhaal uitleggen en laten vervangen?
Hoe zijn de monteurs hier in?


Vandaag is de monteur langs geweest.

Er was geen uitleg nodig. Hij zag de genexis hangen en ging deze direct vervangen.

Ik ben nu voorzien van de nieuwe Nokia. Ben benieuwd of de ellende weg blijft. Daar ga ik wel van uit.

 

Ik moest wel gniffelen. Er moet op de bon de snelheid ingevoerd worden gemeten in de woonkamer. Met een kabel in de meterkast was niet voldoende 🤣. Procedures, ik snap het. En de monteur vond het in deze situatie ook een beetje krom.


Goed om te horen dat het dit keer zo makkelijk ging en dat ik je kon helpen.