Skip to main content

Heb in mijn huidige woning internet, tv en telefoon via glasvezel. In mijn nieuwe woning is geen glasvezel. Volgens de klantenservice kan ik een aansluiting via dsl krijgen en kan ik hiervoor de apparatuur die ik nu heb, meenemen en aansluiten. 

Wel heb ik 2 nieuwe kabels ontvangen (met groen stekkertje en geel stekkertje) en 2 wandcontactdoosjes.  Er zit geen handleiding bij en ik heb geen idee wat ik hiermee moet. De huidige bewoners heeft een kabelaansluiting bij Ziggo. Kan iemand mij op weg helpen? De klantenservice is niet bereikbaar.

Hoi, welkom op het forum, okkitokkie. :bouquet:

De klantenservice is niet bereikbaar.

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402
Je kunt dit bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 20:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.
Deze openingstijden gelden ook voor de chat.

Om mee te beginnen: Een aansluiting voor KPN is een van deze:

 


Hi @okkitokkie, welkom op het forum. 

Is het gelukt via het nummer dat Peter hier heeft geplaatst? Zou je anders een foto willen plaatsen van je aansluiting en de achterkant van je KPN modem (met de gelepoortjes)? 


Dank voor reactie. Ik heb nu een Experia V10 modem. En ik heb in mijn nieuwe huis een Ptt- aansluiting eerste op de foto.Deze zit in de meterkast. In de woonkamer zit een kabelaansluiting van Ziggo waarbij ook al kabels naar de eerste verdieping zijn aangelegd (voor tv en vaste computer), dus misschien is het handiger om over te stappen naar Ziggo.   

 


Zit er geen kabeltje aan die aansluiting die in je modem kan. Of loopt die door naar je woonkamer?

 

Bij verhuizing kun je ook een (gratis) monteur krijgen. Die kan je aansluiting in orde maken indien dit niet zo is. Kabels uitzoeken waar wat heen loopt. Evt nieuwe kabels trekken of vervangen. 

 

Hoeveel snelheid is er mogelijk op je nieuwe adres volgens de KPN postcode check? En is dit voldoende?


Volgens de computer van Kpn heb ik geen recht op een gratis monteur. Ik zou het zelf moeten kunnen regelen, maar ze weten niet eens wat voor ISRA-aansluiting ik heb. Alleen als ik tijdens het aansluiten ontdek dat dat niet lukt, kan ik online hulp krijgen en daarna pas eventueel een monteur. Dus waarschijnlijk zit ik na de verhuizing een paar weken zonder internet en tv. 


... als ik tijdens het aansluiten ontdek dat dat niet lukt, kan ik online hulp krijgen en daarna pas eventueel een monteur.

Dat heeft KPN van Ziggo afgekeken. Die doen dat ook zo en noemen dat "installatiegarantie".


Als je wat duidelijk foto's plaatst kunnen we je wellicht nu al een eind op weg helpen. 


Als je wat duidelijk foto's plaatst kunnen we je wellicht nu al een eind op weg helpen. 

:point_up_tone1::relaxed:


Sorry Dennis, geen idee hoe ik dat moet doen. Zoals gezegd: het aansluitpunt in de nieuwe woning zit in de meterkast (isra 1990-2000). Zie foto Peter hierboven.


Op dat type ISRA kan je aan de bovenkant een klepje losmaken en dan kun je daarop draden vastschroeven. Neem bijvoorbeeld het zwarte kabeltje in het pakket met de groene stekkers, knip er één af en strip de buitenmantel ongeveer 3cm eraf, strip de twee aders en bevestig de rode draad bij A en de groene draad op B. De stekker aan de andere kant steek je dan in het DSL-poortje van het modem. Mocht het op deze niet werken kan je ook nog de twee aansluitingen aan de meest rechterkant proberen (midden is gereserveerd voor aarde).

 

Hoewel ik fan ben van dit type ISRA bij gebruik met oudere loodgepantserde-kabels is dit niet de meest gebruiksvriendelijke variant voor de consument. 

 

Mocht dit aansluiten niet lukken of het werkt niet dan kun je op de verhuisdatum bellen om een monteur aan te vragen in het kader van de installatiegarantie zoals ie hier al genoemd werd. In sommige gevallen kan dat de dag erna gelijk. Mocht het echt lang duren dan kan er misschien wel een Direct Online Pakket aangevraagd worden zodat je in ieder geval iets hebt tot de monteur komt. 

 

Op de V10 is het overigens heel makkelijk te zien of er signaal binnen komt, als het lampje L1 gaat knipperen bij de DSL-poort dan betekent dit normaal gesproken dat er iets gebeurd en dat is normaal gesproken goed nieuws.


Sorry Dennis, geen idee hoe ik dat moet doen. Zoals gezegd: het aansluitpunt in de nieuwe woning zit in de meterkast (isra 1990-2000). Zie foto Peter hierboven.

Edit: Terwijl ik aan het typen was, was mijn collega me al voor :-)

 

Het zelf aansluiten gaat als volgt:

Zoek het dunne kabeltje met de kleine stekker die in je V10 past in het poortje "DSL" (grijs poortje op de hoek van een V10) Die stekker is iets kleiner dan de UTP stekker van de rode kabel die in je huidige woning wordt gebruikt.

Heb je het kabeltje gevonden, dan knip je daar de andere kant van af en daarvan strip je de adertjes.

Op je ISRA punt zit bovenaan een klepje. Als je dat opent zie je vier schroeven die je losser kan draaien. Twee daarvan zijn degene waar je signaal overheen gaat. Vrijwel altijd de rode en de blauwe. Op die rode en blauwe sluit je de gestripte adertjes aan. Schroefjes aandraaien en klaar. Het is net een kroonsteentje.

Dan de andere kant in je V10 poortje "DSL" en de V10 aanzetten/stekker erin. Als het goed is gaat nu alles opstarten en draaien (uiteraard op de datum die KPN met je heeft gecommuniceerd).

Dan moet je nog wel vanaf de meterkast een gewone UTP kabel hebben of trekken naar je woonkamer voor de TV decoder. En idem dito voor andere apparaten die een kabel nodig hebben op andere plekken in je huis.


Goedenavond,  dank voor alle reacties, maar ik kom er echt niet uit. Kan ik hier een foto plaatsen van het ISRA-aansluitpunt in de nieuwe woning. Heb het geprobeerd, maar kan alleen een link intikken, geen foto toevoegen.

Ik snap er weinig van.  Zoals eerder gezegd, ik moet overstappen van glasvezel naar dsl, maar niemand van de KPN geeft me een eensluidend advies.  Ik heb ook geen doos met materiaal ontvangen, alleen 2 kabeltjes en 2 kleine doosjes. Geen idee over wat voor soort kabels jullie het hebben.

En verder: als ik het goed begrijp komt de Experiabox, die nu in mijn woonkamer staat,  straks in de meterkast en moet ik vandaaruit allemaal kabels aansluiten voor tv, pc enz. enz. Dan heb ik dus allemaal kabels door mijn huis lopen. Kan dat echt niet anders? Zonder kabels, modem in de woonkamer? 

 

 


Klik op dit icoontje om een foto toe te voegen. 

Als ik het echter zo lees is het misschien handig om een monteur in te plannen via 0800 0402. Geef dan duidelijk aan dat het jou niet lukt en dat je het aansluitpunt ook niet kunt vinden. 

Ik hoop niet dat de oude bewoner het helemaal heeft verwijderd.

 


 


Geeft dit meer duidelijkheid?


Met rood omcirkeld icoontje kun je een foto toevoegen die je op je telefoon of tablet gemaakt hebt. (Of zit je hier op een pc of laptop?

*oh.. ik was te traag, is inmiddels gezegd :see_no_evil:

 


Geeft dit meer duidelijkheid?

Zeker wel. Het moeilijke deel is al gedaan. Dat bovenste kastje mag helemaal weg. Het kabeltje dat daarin gaat (linksonder bij "Line" moet in je Experiabox in het poortje DSL.

Dat is alles om je aansluiting te laten werken. Maar dan nog moet je inderdaad een UTP kabel naar de tv decoder (s) krijgen. 


Geeft dit meer duidelijkheid?

Zeker wel. Het moeilijke deel is al gedaan. Dat bovenste kastje mag helemaal weg. Het kabeltje dat daarin gaat (linksonder bij "Line" moet in je Experiabox in het poortje DSL.

Dat is alles om je aansluiting te laten werken. Maar dan nog moet je inderdaad een UTP kabel naar de tv decoder (s) krijgen. 

Yes, waar gaat die bovenste kabel naartoe? Die nu losgekoppeld is. Weet je dat? Want dan zou een monteur kunnen proberen om het door te lussen zodat je daar de modem kan plaatsen. Wel de vraag of dat goed gaat werken, afhankelijk van de afstand. Ik kijk Ward en de monteurs even aan hier. 


@Alex_P dat is moeilijk te zeggen zonder meer informatie of foto's. 

Ja, je kan ook direct een telefoonkabel doorlussen/gebruiken als die naar de woonkamer gaat. Maar dat is niet bevorderlijk voor de haalbare internetsnelheid. Hoe korter de platte telefoonkabel tussen ISRA punt en Experiabox is, hoe beter. 


Hoe korter de platte telefoonkabel tussen ISRA punt en Experiabox is, hoe beter. 

Het liefst niet eens platte kabels gebruiken aangezien de aders hierin niet getwist zijn.

 

Indien er goede kabel gebruikt wordt moet extra lengte niet perse wat uitmaken behalve dat het snelheidsverlies kan geven. Al vaak zat gehad in die gedeelde kantoorpanden waar je als bedrijfje een enkele kantoorruimte huurt. Dan zit het ISRA in de meterkast met bekabeling naar een centraal patchpaneel naar de verschillende kantoorruimtes. Ik heb eens gehad dat er in totaal misschien wel 100 meter kabel tussen ISRA en het modem zat. Ja, dit kan problemen geven maar soms kan het niet anders.

 

Zo'n binnenkabel voor telefonie is over het algemeen niet langer dan 20 meter. Dat moet prima kunnen mits goed aangesloten, een traditioneel telefonienetwerk heeft namelijk vaak meerdere aansluitpunten parallel op elkaar aangesloten zitten, iets wat je absoluut niet wilt voor een DSL-signaal.


Ik ben wel bang dat we @okkitokkie meer afschrikken dan enthousiasmeren…

Maar bedenk wel: het kan ook reuze meevallen aangezien wij hier niet in de woning kunnen meekijken. Ik zou eerlijk gezegd toch het advies van Alex opvolgen en die monteur aanvragen via 0800-0402. Daarbij aangeven dat je zelf geen verstand hebben van koper aansluitingen en niet weet hoe en wat. 

 


Een monteur lijkt mij inderdaad ook het verstandigste.

 

@okkitokkie als je een monteur laat komen (die kost niets) dan sluit ie ook in ieder geval één tv ontvanger aan. Zie voor meer info dit topic

 

Je gaf aan dat er mogelijk meer kabels getrokken moeten worden vanuit de meterkast. Als je hier zelf niet aan wilt beginnen kun je dit altijd voorleggen aan de monteur. Extra bekabeling leggen we niet kosteloos aan en de kosten hangen compleet af van de situatie maar de monteur zal dit uiteraard eerst met je doornemen voordat ie kosten maakt. Een monteur van ons is sowieso goedkoper dan een monteur van een installatiebedrijf dus als je het niet zelf wilt doen dan zou ik het door de KPN monteur laten doen.


En zit er een stopcontact in die meterkast? Dat is wel nodig voor het modem.

Kan een kpn monteur ook voor zorgen heb ik begrepen.

Verder kan ik me alleen maar volledig aansluiten bij @NHendriks in zijn laatste alinea hierboven. (scheelt me weer typwerk :grinning: )


Kan een kpn monteur ook voor zorgen heb ik begrepen.

In de meeste gevallen wel inderdaad, echter als er zonnepanelen liggen of er zijn andere reden waardoor de gehele groepenkast niet spanningsloos gemaakt kan worden dan zal de monteur geen wandcontactdoos mogen aanleggen. Ook als er bijvoorbeeld geen aardlek aanwezig is dan mag dit niet door een KPN monteur aangelegd worden in verband met de normen die gelden in de NEN1010 en NEN3140.