Skip to main content
Vraag

Geen glasvezel op mijn nieuwe adres, rest van deze straat wel

  • June 22, 2026
  • 14 reacties
  • 92 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Hallo, 

 

Ik ben onlangs verhuisd en ben daar aangesloten op VDSL. Op mijn oude adres had ik glasvezel. Op zich is mijn internetsnelheid voldoende maar in de rest van de huidige straat is glasvezel al wel bij mensen aangelegd tot in de meterkast.

 

Wordt ik nog op glasvezel aangesloten of laat KPN mij gewoon op de bestaande lijn internetten? Binnenkort krijgt de tuin een metamorfose dus dan zie ik liever niet de boel graag alsnog opengehaald worden want echt netjes gebeurd dat niet in onze gemeente. 

 

Als uiteindelijk de koperen lijn wordt afgesloten, zijn jullie weer een klant kwijt. Lijkt me ook niet de bedoeling

14 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 22, 2026

Het is verstandig om een haalbaarheidsonderzoek aan te vragen op deze site.


  • June 22, 2026

Gaat dit om 1 huis tussen allemaal soortgelijke huizen, een blok oid of is het apart (staand) huis ?

Binnenkort krijgt de tuin een metamorfose dus dan zie ik liever niet de boel graag alsnog opengehaald worden [..]

In zo een geval, als de boel toch open gaat, altijd een mantelbuis ingraven.

 


TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 22, 2026

In zo een geval, als de boel toch open gaat, altijd een mantelbuis ingraven.

Maar de kans is groot, dat de aannemer toch wil graven voor zijn eigen buis, onder het mom 'alleen met onze buizen kunnen we de minimum standard kwaliteit waarborgen ’


Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 22, 2026

Als er een lege mantelbuis is gebruiken we die gewoon. Verder wordt van de straatkant naar de gevel over het algemeen een raketboring gedaan dus zal de tuin niet open hoeven. Enkel als het 1 a 2 meter is gaan ze graven. 


  • June 22, 2026

En daar bij, vaak ligt de glasvezel niet in een mantel buis en nog ondiep ook.
Een mantelbuis is altijd een goed idee.
Praktisch gezien kan dat elk soort buis cq slang zijn, een reststuk.
Het is alleen lastig dat wanneer iemand ‘m in de toekomst tegenkomt dat het niet te zien is wat er in zit.
En markerings lint er bovenop kan al helpen.
En noteren in het logboek van het huis, maar ja wie doet dat ?


rvk01
Slimmerik
  • June 22, 2026

Als er een lege mantelbuis is gebruiken we die gewoon. Verder wordt van de straatkant naar de gevel over het algemeen een raketboring gedaan dus zal de tuin niet open hoeven. Enkel als het 1 a 2 meter is gaan ze graven. 

Er zal dan wel bij de voorgevel een gaatje gegraven worden om de kabel naar binnen te leggen. En dat herstellen ze ook niet altijd netjes. Bij mij zijn het de waaltjes die ze 'slecht' hebben teruggelegd.

"Ja meneer, we maken er een melding van..."
"Ja meneer, er is een melding van gemaakt."

Nooit meer iets van gehoord. Dat hadden ze bij de aanleg van Delta een stuk netter teruggelegd 😉
Uiteraard handiger als dit gedaan wordt voordat de tuin helemaal gerenoveerd is (tenzij je bij de voorgevel alleen een strook vrij zand/grond hebt liggen waarbij een gaatje geen probleem is).


WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • June 22, 2026

Dan heeft de vorige eigenaar besloten om geen glasvezel te laten aanleggen. Terwijl de initiële aanleg  destijds gratis was.

Nee, hier moet je echt zelf in actie komen om alsnog glasvezel te krijgen. Hoe weet men anders dat jouw adres geen glasvezel heeft en dat je wel glasvezel wil hebben.


Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • June 22, 2026

De vorige eigenaar blijkt inderdaad glasvezel geweigerd te hebben. Bedankt voor jullie feedback… Ik zal sowieso zorgen voor een mantelbuis, fijn als dat zo kan :-)

 


  • June 22, 2026

Er zal hopelijk een rolletje in het trottoir (oid) liggen.
Maar dan nog, ik ben benieuwd naar de kosten.

Je kan ook niets doen en afwachten waar KPN mee komt als ze op zoek gaan naar de laatste koperverbindingen.
Zie dit : 

 

De vorige eigenaar blijkt inderdaad glasvezel geweigerd te hebben. 

Ja, suf maar dat gebeurd.
Maar, ik wil er niet over oordelen, in sommige situaties kan een mens geen extra prikkels meer aan, dat kan bij iedereen gebeuren.

 


Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • June 22, 2026

Ja, rekent KPN extra kosten bij dit soort situaties? Zijn daar al meer voorbeelden van bekend? 

Ik ga sowieso niks extra's betalen. De concurrentie wil het maar al te graag gratis komen aansluiten dus dat wordt een simpel verhaal. 

Liever blijf ik bij KPN voor mijn combikortingen, maar als ze niet meer gratis gaan aansluiten houdt het voor mij op. 

 

 

 

De vorige eigenaar blijkt inderdaad glasvezel geweigerd te hebben. 

Ja, suf maar dat gebeurd.
Maar, ik wil er niet over oordelen, in sommige situaties kan een mens geen extra prikkels meer aan, dat kan bij iedereen gebeuren.

 

Helaas was de vorige bewoner op leeftijd, dus dat van die prikkels zou best wel eens waar kunnen zijn :-)


TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 22, 2026

Ja, rekent KPN extra kosten bij dit soort situaties? Zijn daar al meer voorbeelden van bekend? 

Als de glasvezel al tot jouw erfgrens ligt (er steekt een rietje naar boven of de kabel ligt onder een tegel), zijn de kosten laag en is het meestal zelfs gratis. Maar moet er op openbare grond gegraven worden? Dan is het meestal niet gratis vanwege aanvraagkosten voor de vergunning, de huur van een aannemer, materiaal- en loonkosten. Je kunt een haalbaarheidsonderzoek aanvragen, de aanvraag is gratis en de offerte is geheel vrijblijvend.


Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 22, 2026

Als er gewoon een aansluiting voor je is gereserveerd (hij ligt, al dan niet begraven, bij de erfgrens) dan is er bijna nooit spraken van extra kosten. Maar een HaalBaarheidsOnderzoek welke eerder is geadviseerd is daarin leidend.


Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • June 22, 2026

Haalbaarheidsonderzoek zegt dat er glasvezel beschikbaar is en dat ik internet kan bestellen. Vreemd dat dit dan niet bij de verhuizing is opgepakt, maar goed.. er komt als het goed is een belafspraak.


Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 22, 2026

Dan gewoon telefonisch de verhuizing doorgeven. Dan gaat het proces vanzelf lopen om hem naar binnen te brengen.