Skip to main content

vrijdag 29 juli, we zitten er klaar voor F1 en dan opeens alles weg.

geen internet, wifi, niks.

volgens berichten DSLAM problemen - betreft glasvezel internetnode; alles ligt eruit, maar ik heb geen glasvezel??? Hoe kan dat???

 

Die DSLAM zou via glasvezel met het netwerk van KPN verbonden zijn. Dus als dan een glasvezel probleem richting de DSLAM is, dan heb jij vervolgens ook met een ADSL verbinding op deze DSLAM een probleem.


Hoi @PattiBruce, welkom bij ons op het forum. Wat Joris zegt klopt inderdaad, de ruggengraat van het netwerk is volledig van glasvezel. Als die eruit ligt krijgen de verdeelkasten in een plaats geen signaal waardoor ze jou ook geen signaal kunnen geven. 

Ik heb even voor je gekeken, de storing in Zaandam is zo te zien op de 30e (zaterdag) rond half 5 's ochtends afgemeld als opgelost. Maar bij jou werkt het alsnog niet begrijp ik? Heb je jouw modem al eens een reset gegeven (stap 2)? Als het niet werkt kan je ook contact opnemen met de telefonische collega's op 0800-0402, zo kan er direct met je meegekeken worden naar jouw verbinding.


bedankt Joris62 en Jasper

 

@ Jasper,

Dat klopt dat het die tijd zo beetje opgelost is.
Ik heb weer internet en zo hoor.
Alleen af en toe heb ik met tv kijken, vooral met streamen, af en toe een zwart beeld.

Voor de rest lijkt het goed te gaan.

En mijn modem is al een aantal keer gereset, dus dan is nu wel een keer over 😁


@PattiBruce zou je dan eens de glasvezelkastje, en de modem en de tv ontvanger eens van het stroom willen halen, en dan 30 seconden wachten. En dan in deze volgorde weer aanzetten:

  1. Glasvezelkastje wacht tot ie helemaal is opgestart. (lichtjes moeten “groen” zijn.
  2. Modem aanzetten tot ie helemaal is opgestart.
  3. TV ontvanger aanzetten.

Op deze manier is alles even weer “clean” gemaakt. Mocht het probleem nog niet verholpen zijn dan weet je ons te vinden.


@Dennis Schreve 
glasvezelkastje???

ik heb geen glasvezel.

mijn modem is gereset en ik heb geen tv-kastje.
ik kijk tv-gemist etc en viaplay via apps op internet. 😉

grtjs Will

 


@Dennis Schreve 
glasvezelkastje???

ik heb geen glasvezel.

grtjs Will

 

@PattiBruce 😂 Sorry dat was inderdaad een foutje van me. Er gaat wel glasvezel van de hoofdcentrale naar de wijkcentrale, maar niet van de wijkcentrale naar jou huis. 😂🙈

Maar ik begrijp dat je alles kijkt via de tv toestel met apps. Is de TV aangesloten met de kabel of draadloos via WiFi? Als je het via WiFi hebt lopen zou je het dan eens bekabeld willen proberen? Zo om uit te sluiten of je dan nog af en toe zwartbeeld hebt of niet. 😉


@Dennis Schreve 

tv is bekabeld 😊

Denk dat het met download te maken heeft. Ik heb een eenvoudige abonnement. 😉 (moet rekening houden met m'n budget hè)

Wacht eerst tot de glasvezel ook hier aangelegd is. Dat zou al verbetering kunnen geven zeggen ze. 

grtjs Will


Fijn dat de verbinding toen voor jou ook weer was hersteld! Welke snelheden zijn er op jouw adres mogelijk @PattiBruce? Het kan zijn dat het verband met elkaar heeft, maar het hoeft niet het geval te zijn. Je kunt jouw forumprofiel ook volledig invullen en een seintje geven, dan kan ik ook een blik werpen op jouw verbinding. 


ik heb mijn profiel aangevuld.


Dank je voor de gegevens @PattiBruce, de verbinding ziet er goed en stabiel uit wat ik er nu over zie. De laatste verbreking was de storing, sindsdien is het modem online gebleven. Als je nu een speedtest doet op een bekabeld aangesloten computer, welke snelheid haal je dan?


goedemorgen @Jasper 

 

speedtest 11 juli was 65,5 down en 18,9 up

 

nu net:

 


Dat ziet er prima uit, en ook stabiel als je op 11 juli dezelfde waarden had. Dat moet voldoende zijn om via apps te kijken naar de verschillende streamingdiensten.

Merk je het alleen met de apps op de tv, of ook als je het kijkt via andere apparaten?


hej @Jasper ,

alleen op de tv

grtjs Will


Duidelijk, dan zal het niet liggen aan de verbinding buitenshuis. Is het dan de app op een smart tv, of de app op onze tv-ontvanger? En in beide gevallen: hoe is die aangesloten, is dat met een directe kabel, zit er iets tussen (bijvoorbeeld een switch) of anders?


app op smart tv [ik heb geen tv-ontvanger]

en bekabeld direct op modem


app op smart tv [ik heb geen tv-ontvanger]

en bekabeld direct op modem

Welke merk en type tv heb je dan? En wat is de bouwjaar?


goedemorgen,

ik heb een Philips 50PUS8506

2021 model


Heb je een ander apparaat, bijvoorbeeld een laptop, die je op die kabel kunt aansluiten om te kijken hoe het dan gaat? Speelt het daarop ook, of dan niet?

Als het dan ook is kan je deze kabel in een andere poort in het modem proberen, of de kabel in z'n geheel vervangen.


hej Jasper, dat was allemaal al gedaan. 😁

de kabel is ook in zijn geheel vervangen. Maar probleem is er nog bij streamen op tv.
eigenlijk nu nog alleen bij ViaPlay.

m.i. zit nu daar nog het probleem.
updaten software, alles gedaan.

ik heb aan de KPN monteur aangegeven dat ik glasvezel afwacht.
mss dat de probleempjes dan verholpen zijn.
en anders ga ik, nou ja ik, de expert maar, alle kabels maar vervangen. 😊

bedank zover
ik heb heel wat geleerd van deze topic. 👍🏻


Als het alleen bij Viaplay is, dan kan het ook aan Viaplay zelf liggen...


@Nick83 
dat klopt, daar had ik het ook al gemeld.

maar die schuiven het een beetje af op mijn systeemspecificaties.
terwijl ze eerst aangegeven hadden, bij hulp op afstand, dat die specificaties uitstekend waren.
 


Als het zich nu alleen met Viaplay voordoet geeft dat mij ook het vermoeden dat het aan hun kant speelt. Je hebt alle mogelijke dingen al geprobeerd om het zowel aan jouw als onze kant uit te sluiten en het blijft zo. Viaplay zelf blijft dan de enige optie volgens mij.

Als het inderdaad daar speelt, vermoed ik dat het met glasvezel hetzelfde zal zijn. De snelheid die je nu haalt is namelijk ook (ruim) voldoende om Viaplay te streamen.


Hoe oud is de tv? Wat is het merk en type?


@Nick83 

aan de tv ligt het niet

Philips 50PUS8506
2021 model

ik wacht nu glasvezel en de reactie ViaPlay af.
als het dan nog is en erg hinderlijk, dan alle kabels maar weer nalopen, opnieuw aanleggen en/of vernieuwen.

@Jasper@Dennis Schreve@Joris62@Nick83 

thanks allemaal.