Een Linux “Desktop” systeem voorzien van NetworkManager komt bekabeld standaard op internet, de configuratie is IPv4 DHCP en IPv6 router advertisement. Via Wifi moet uiteraard het access point gekozen worden en het wachtwoord ingevoerd.
Als dit systeem ook Windows draait, kijk dan ook even naar de hardware van de netwerkkaarten. Bij een heel nieuw systeem is het nooit uit te sluiten dat een interface (nog) niet ondersteund wordt.
In Linux zelf kun je een terminal openen, en het commando “lspci” moet iets geven als bijv.
Dan ben ik toch benieuwd wat de beheerder gedaan heeft. Het enige dat ik me kan voorstellen is DHCP uitschakelen terwijl de Windows systemen een vast IP adres hebben. Dat zet zowel Linux als Iphone buitenspel. Het verenigingsgebouw waar ik zit had een oude Experiabox V9 die blijkbaar weinig DHCP leases kan uitdelen. NetworkManager omzetten naar “Manual”, hoog IP adres invoeren en DNS en gateway instellen was een bruikbare workaround zolang je niet op iemand anders adres gaat zitten. Dus: een te kleine DHCP range instellen is ook nog een optie om alleen de eerste systemen die aanmelden op internet toe te laten.
Dat kan de oorzaak niet zijn, dat zet alleen de firewall in de toestand zoals die altijd was: geen uitgaande firewall.
Die symlink heeft te maken met systemd-resolved, een caching nameserver. Deze bewaart alle positieve en negatieve DNS uitkomsten een tijdje, zodat een adres maar een keer via het netwerk opgevraagd hoeft te worden.
systemd-resolved luistert op 127.0.0.53, een alternatieve “localhost”. Hoe je dat moet configureren staat in /run/systemd/resolve/stub-resolv.conf en je kunt die gebruiken als /etc/resolv.conf een symlink is naar deze file.
Het commando om te testen is “resolvectl” en moet in default installatie laten zien:
Global Protocols: -LLMNR -mDNS -DNSOverTLS DNSSEC=no/unsupported resolv.conf mode: stub
……
DNS Servers: 192.168.2.254 2a02:a450:nnnn:0:b2ac:d2ff:fe57:410d
Met een “eigen” /etc/resolv.conf na herstart:
Global Protocols: -LLMNR -mDNS -DNSOverTLS DNSSEC=no/unsupported resolv.conf mode: foreign Current DNS Server: 1.1.1.1 DNS Servers: 1.1.1.1 8.8.8.8
Als de beheerder de 1.1.1.1 en 8.8.8.8 in de experiabox zet en de DNS proxy in de box uitzet, komt NA restart van NetworkManager en systemd-resolved:
resolvectl
Global Protocols: -LLMNR -mDNS -DNSOverTLS DNSSEC=no/unsupported resolv.conf mode: stub
Link 2 (enp1s0) Current Scopes: DNS Protocols: +DefaultRoute -LLMNR -mDNS -DNSOverTLS DNSSEC=no/unsupported DNS Servers: 1.1.1.1 8.8.8.8 2a02:a47f:ac::210 2a02:a47f:ac::212 DNS Domain: home
Dus het lijkt in Mint22 allemaal te werken in combinatie met de KPN box.
Configuratie: Mint22 Virtual machine/Box10
NetworkManager: IPv4 en IPv6 op automatisch.
systemd-resolved actief:
systemctl status systemd-resolved ● systemd-resolved.service - Network Name Resolution Loaded: loaded (/usr/lib/systemd/system/systemd-resolved.service; enabled;> Active: active (running) since Tue 2025-08-05 14:59:25 CEST; 21min ago
Kortom: ik weet niet wat voor vereniging het is, als het een computerclub is een aardige puzzel om uit te zoeken wat er nu mis ging.
De iphone moet ook zonder meer werken, maar als de beheerder MAC adres filters invoert: IOS heeft standaard een random mac adres. Dus het werkt bij invoer en verder nooit meer.
Bij geen MAC filter wordt het toch interessant te weten wat de internetverbinding/DNS instellingen op de Box10 zijn.
Nee, dat is geen computer club, maar toch bezig met Linux. Of zijn dat systemen die door Microsoft naar de schroothoop verbannen worden? Of webservers om te testen?
Een configuratie met zelf gekozen DNS servers EN dns cache+symlink is via Netwerkinstellingen, dan kan de symlink blijven staan en worden toch de DNS servers onafhankelijk van de Experiabox ingesteld:
Ik zie wel dat mijn iphone via de wifi (ook via experia10) geen internet heeft.
Het kan zijn dat er Wifi Repeaters worden gebruikt, die hebben standaard geen toegang tot Internet. Probeer dan of de Wifi van de origininele router. (De Experiabox) wel werkt.
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.