Skip to main content

Op 2 juli zou onze aansluiting verhuisd worden.

Ben nu op nieuwe adres, maar geen ledje bij internet, wel rood bij services.

Power en wireless groen.

Wachttijd bij klantenservice erg lang, advies later terug te bellen.

Gegevens in profiel, kunnen jullie naar de aansluiting kijken?

Ik heb wel een installatiepakket ontvangen, met een utp kabel. Waar is dat voor?

Een paar verschillende rj11 kabeltjes met 2 en met 1 stekkertje) lijkt me zinvoller bij aansluiten modem op nieuw adres.

 

aanvulling: net voor de zekerheidmonteursreset uitgevoerd, ook geen soelaas.

Beste @Vlijm27, dit is niet goed 😞. Ik zie dat wij nog niets hebben opgeleverd, dus dat er lijkt iets met de aanleg niet in orde te zijn. We zoeken dit voor je uit en komen er op terug zodra ik meer informatie voor je heb. Wel nog een vraag aan je: gaat dit om een huur- of koopwoning? En woon jij daar op dit moment al? In dat geval kan ik, als je dat wilt, een gratis noodbundel van 100 GB aanzetten op jouw 06-nummer. Je kunt dan van je telefoon een persoonlijke hotspot maken. Mocht je dit nodig hebben, laat je het dan weten?


@Marcia_

Bedankt voor je snelle reactie!

Het is een huurwoning.

We zijn er al ingetrokken, maar pendelen voorlopig ivm werk wat heen en weer tussen deze woning en een tijdelijk adres.

Internet in de nieuwe woning hebben we nu via een mifi routertje van KPN verhuisservice. Deze werkt prima, en heeft (dacht ik) een onbeperkte bundel.

Een mifi routertje is een nuttiger, hebben huisgenoten ook internet als ik niet thuis ben.

Digitenne zit er ook bij, dat sluiten we binnenkort aan.

Had je nog gevraagd naar het waarom van de rj45 kabel ipv een rj11 aansluitkabeltje?


@Marcia_ 

Nog een aanvulling.

Ik kreeg vorige week deze mail:

 

Uw woning is bijna aangesloten op glasvezel

 

Geachte heer/mevrouw xxxxx,

Nog een paar meter en dan is uw eigen glasvezelaansluiting een feit. We komen binnenkort langs om uw woning aan te sluiten.

Volgens fourstack zou er zelfs al glas leverbaar zijn op ons adres.

Ik vrees een beetje dat er vanwege bovenstaande, niet meer geleverd gaat worden over koper op ons adres.

Maar er zit nog niets in de meterkast, ook rond het gebouw zie ik niets van graafwzh.

Als dat de reden van de hik is, kan je dan zorgen dat er voorlopig gewoon over koper geleverd gaat worden? Dan hebben we in ieder geval op korte termijn vast internet en itv.

Mijn ervaring met koper op diverse adressen is dat normale snelheden (50/5 en 100/10) prima gaan over vvdsl, mits de binneninstallatie goed wordt gedaan. En daar ben ik zelf bij.

 


 Het nadeel is dat je niet overal VVDSL kunt krijgen, als je direct op een centrale zit bijvoorbeeld dan is de kans heel klein dat je VVDSL krijgt, dan is het eerder VDSL. 

 

Een tijdelijke levering over koper gaat waarschijnlijk langer duren dan het wachten tot de glasvezel naar binnen gebracht wordt. Ik heb zo'n vermoeden dat de glasvezel wel al door de tuin loopt maar dat deze nog niet naar binnen gebracht is. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat de vorige bewoners geen toestemming gegeven hebben om het naar binnen te brengen. Daarom zie je nu ook geen graafwerkzaamheden. 

 

Ik denk dat omdat de glasvezel nog naar binnen gelegd moet worden dit traject op 2-7 is gestart, het is immers een beetje vreemd om alvast de glasvezel naar binnen te brengen terwijl de oude bewoners er nog niet uit zijn. Als ik de mail die je liet zien zo lees dan gok ik dat de order op dit moment bij KPN NetwerkNL ligt, je kunt met hen bellen voor een statusupdate maar ik verwacht dat ze contact gaan opnemen voor een afspraak. Of zij naast de huisaansluiting ook een glasvezelkastje plaatsen weet ik eigenlijk niet.

 

@Marcia_ kun jij bevestigen of wat ik zonet gezegd hebt een beetje klopt?


Mijn 10  cents:

  • Koper ligt er, kan zo in gebruik.
  • Glas is nog niet binnen, daarna nog vrijgeven.
  • Als het meteen glas wordt wordt de in gebruik name over 6 tot 8 weken.
  • Over koper is: Koper/DSL 104 Mbit/s  beschikbaar, moet volgens mij vvdsl zijn.

  • Koper ligt er, kan zo in gebruik

Ik wou dat ik je wat anders kon vertellen maar ik vrees dat het niet op die manier werkt. Omdat glasvezel beschikbaar is volgens de systemen kiezen die automatisch voor een levering op glasvezel, daar is niets aan te veranderen. Glasvezel zou dan in de systemen van zowel KPN NetwerkNL als KPN op ‘niet beschikbaar’ gezet moeten worden, hier gaat een paar dagen overheen maar omdat er een actieve order op het adres is kan dit niet. De order moet dan geannuleerd worden om de glasvezel ‘dicht’ te zetten. Zodra dat is gebeurd moet er opnieuw een order ingelegd worden, nu voor levering op het kopernet. Opnieuw wordt er door het systeem gekeken wat er nodig is en er moeten wat administratieve handelingen afgerond worden. Er moet bijvoorbeeld gekeken worden of er een nieuwe aansluiting gemaakt moet worden in de centrale en eventuele andere mutatiepunten tussendoor. 

 

Dat het er ligt betekent niet dat het een kwestie is van aansluiten en het werkt, er gebeurd een hoop voordat een abonnement omgezet is. Een drager-wijziging gebeurd volgens mij ook niet zomaar. Ik heb dit traject bij de aansluiting van mijn oma doorlopen omdat de glasvezel nog niet in het verzorgingstehuis binnen lag door een woningcoöperatie die twijfels had over bepaalde zaken. Dit kon nog makkelijk een half jaar duren. Omdat er meerdere woningen leeg stonden daar heb ik er toen via via voor kunnen zorgen dat er voor dat hele pand geen glasvezel meer aangevraagd kon worden. De aansluitdatum van mijn oma verschoof wel flink, mede omdat die dragerwijziging lastig door te voeren is. Dit was een nieuw abonnement dus die kon nog makkelijk geannuleerd worden om die levering op koper mogelijk te maken. Bij een verhuizing is het echter een ander verhaal, dat is geen nieuwe order en er is dus ook geen 14 dagen bedenktermijn mogelijk.

 

Eerlijk gezegd weet ik niet wat het beste is om te doen om ervoor te zorgen dat er zo snel mogelijk weer een verbinding is. Dat is iets waar de moderators antwoord op moeten geven.


Ik snap je verhaal.

Feit is dat ergens staat dat glasvezel beschikbaar is, wat niet zo is.

Feit is dat verhuizing bijtijds is aangevraagd en is bevestigd voor 2-7, wat ook niet klopt.

Blijkbaar nog wel wat te verbeteren in de achterliggende systemen.


Wat me achteraf ook wel verbaasd:

Dat iemand een geautomatiseerd systeem bedenkt waarin fouten niet gecorrigeerd kunnen worden.

Dat iemand anders een geautomatiseerd systeem goedkeurd waarin fouten niet gecorrigeerd kunnen worden.

Dat blijkbaar niemand de behoefte of noodzaak voelt dit brakke systeem of aan te passen of buiten gebruik te stellen.

Gevolg is nu dat klanten weken zonder aansluiting zitten, en dat niemand weet hoe lang dat gaat duren. En niemand iets kan corrigeren.

 

 


Dank voor je aanvullende reacties, @Vlijm27. Het systeem kiest altijd voor de best mogelijke drager, en dat is in dit geval glasvezel. Dat is geen fout, maar bewust. Als een order eenmaal loopt dan worden er allerlei aansturingen gedaan gericht op glasvezel. We kunnen dan niet ‘klik op de knop maak er koper van’ doen. De order zal in dat geval gestopt moeten worden qua glasvezelaansturingen en opnieuw gestart voor koperaansturingen. Zoiets is wel mogelijk, maar is in veel gevallen niet sneller dan de glaslevering afwachten.

Ik heb gisteren navraag uitgezet om te zien hoe het zit met die glasaanleg. Die is namelijk al wel langer bezig dan 2 juli, maar we zien een notitie hier over dat er geen vergunning/toestemming zou zijn van de verhuurder. Dus daar moet even uitsluitsel over komen vanuit KPN NetwerkNL. 

In het beste geval blijkt dat geen probleem en kan KPN NetwerkNL op korte termijn komen om de aanleg af te ronden. Als het wel problematisch blijkt te zijn, of de verwachting is dat het ‘gewoon’ lang gaat duren dan kunnen we kijken of we de verhuizing wel kunnen omzetten naar leveren op koper. Maar ook dat gaat wat tijd kosten. Dus in beide gevallen zal het deze week in ieder geval niet meer worden. 

We komen er hier bij je op terug zodra we meer info hebben.


@Erik_

Bedankt voor de aanvullende info.

Mijn punt blijft dat de melding, door wie ook gedaan, dat er over glas geleverd kan worden niet klopt. Dat is dus wel een fout.

Er is nog helemaal geen glas aansluiting in huis. Waar dat aan ligt is voor mij van ondergeschikt belang, mits dat maar gecorrigeerd kan worden.

En vervolgens over de wel aanwezige drager geleverd kan worden.

Ik begrijp dat dat nu niet zo is, maar zo zou het wel moeten.

Ik ben contractvrij en kan, als het te lang duurt ook kijken of een ander wel over de bestaande koperdraad kan leveren. T-Mobile zegt dat ze over koper 100/30 kunnen leveren. Dat klopt met de Fourstack opgave.


Dank voor je aanvullende reacties, @Vlijm27. Het systeem kiest altijd voor de best mogelijke drager, en dat is in dit geval glasvezel. Dat is geen fout, maar bewust. Als een order eenmaal loopt dan worden er allerlei aansturingen gedaan gericht op glasvezel. We kunnen dan niet ‘klik op de knop maak er koper van’ doen. De order zal in dat geval gestopt moeten worden qua glasvezelaansturingen en opnieuw gestart voor koperaansturingen. Zoiets is wel mogelijk, maar is in veel gevallen niet sneller dan de glaslevering afwachten.

Ik heb gisteren navraag uitgezet om te zien hoe het zit met die glasaanleg. Die is namelijk al wel langer bezig dan 2 juli, maar we zien een notitie hier over dat er geen vergunning/toestemming zou zijn van de verhuurder. Dus daar moet even uitsluitsel over komen vanuit KPN NetwerkNL. 

In het beste geval blijkt dat geen probleem en kan KPN NetwerkNL op korte termijn komen om de aanleg af te ronden. Als het wel problematisch blijkt te zijn, of de verwachting is dat het ‘gewoon’ lang gaat duren dan kunnen we kijken of we de verhuizing wel kunnen omzetten naar leveren op koper. Maar ook dat gaat wat tijd kosten. Dus in beide gevallen zal het deze week in ieder geval niet meer worden. 

We komen er hier bij je op terug zodra we meer info hebben.

Uiteindelijk is er, alles overziend, dus géén mogelijkheid voor glasvezel, practisch gezien.

Dus een order voor glasvezel had al niet moeten kunnen…

 

lijkt voor nu duidelijk dat er "gewoon” een monteur naar de wijkkast gestuurd mag worden om in ieder geval, al is het maar voor tijdelijk totdat glasvezel daadwerkelijk geleverd kán worden, een VVDSL verbinding gerealiseerd wordt?!


Net nog even gekeken op kpnnetwerk/mijn status.

Voor wat het waard is: in de komende 12 maanden….

Vraag me toch af wie de melding in het systeem zet dat over glas geleverd kan worden. Dat deel van het proces lijkt me als eerste voor aanpassing in aanmerking te komen. 

 


@Vlijm27 : Ik neem het even over van @Erik_ .  

Zat er nog een kaart in de bus, gisteren? Volgens onze gegevens is de aannemer langs geweest om een zogenaamde schouw te doen. 

Ik ben nu aan het overleggen met mijn achterban wat wijsheid is.  Ik wacht nog even op prognose hoe lang het daadwerkelijk opleveren van glasvezel nog kan duren anders denk ik dat het omzetten naar koper de beste optie is. Ik kom er snel op terug. 


@Erwin_ 

 

Hallo Erwin,

Ik weet nog niet hoe laat de post op ons nieuwe adres komt.

Ik zal vanavond posten of er wat over het opnemen in de bus is gekomen.

 


@Erwin_ 

 

21.00, net thuis.

Geen briefje van KPN in de bus, wel van Delta…

In de loop van de dag sms van KPN dat verbinding is opgeleverd. En 2 mailtjes over verplaatste opleverdatum internet verhuizing naar vandaag

Was dus behoorlijk benieuwd wat ik thuis zou aantreffen.

Geen briefje van KPN in de bus, wel van Delta…

Maar modem gaf allemaal groene ledjes. :relaxed:

En speedtest via WiFi doet 60/30. En tv doet het ook. Ziet er dus prima uit.

Ben zeer content dat er snel geschakeld is naar leveren over koper, en ook dat blijkbaar in 1 dag gerealiseerd kon worden.

Pluim voor degene die dit geregeld heeft!


We hebben achter de schermen de keuze gemaakt. Mijn collega die de knopjes bedient zag dat er bij jou heel snel van drager gewisseld kon worden. Deze optie in onze leverstraat is relatief nieuw en nog lang niet overal inzetbaar. Gelukkig wel bij jou.  We zijn blij dat het gelukt is! 

 


@Erwin_

Nu de aansluiting via koper is opgeleverd, en tot volle tevredenheid werkt heb ik vanmiddag het verhuispakket kompleet teruggestuurd. Daarvoor de leverdoos en de retourstikker gebruikt.

Ook hier nog eens rond gekeken hoe het er

nu voorstaat met glas in dit complex.

Zag deze brief van 28 januari 2021 in de hal hangen:

Zo te lezen is het dus niet de verhuurder die dwars ligt.

Competitie KPN/Delta?

Is die aannemer deze week langs geweest? Bij het complex, of bij mijn huisadres?


@Vlijm27 : Dat is voor mij ook nog een mysterie. Zoals ik het las was de aannemer bij jouw adres om de mogelijkheden te bekijken maar de exacte details heb ik ook niet. In de praktijk zal die partij binnenkort een nieuwe poging doen en als die ook mislukt wordt er een brief in de bus gedaan voor het maken van een afspraak. Jouw case blijft trouwens actief aan onze kant en ik zal maandag navragen hoe dit nu verder gaat verlopen. 

 


@Erwin_

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik hoop voor andere klanten dat de omschakel optie glas/koper snel breed uitgerold wordt.

Glas heeft wat mij betreft geen haast, maar ben wel benieuwd wat de stand van zaken is.

Ik zal ook bij het beheerkantoor informeren wat zij weten van de voortgang sinds januari.


@Erwin_ 

Reactie van beheerder in pb verstuurd.