Skip to main content

Hallo, ik sluit mijn internetkabel (glas->utp) direct aan op mijn router.

Heeft iemand een idee wat ik moet instellen om een IPv6-adres te krijgen?

 

Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

Hallo @Freek.Bos welke router gebruik je van KPN?

Stop je de LAN-kabel wel in de rode WAN-poort van de router?

 


Ha @JanD ,

Ik gebruik geen router van KPN…. ik steek de UTP van het glasmodem direct in mijn eigen fw/router. Ik heb nu een Fortigate 60e en sta op het punt om over te stappen op een TP-Link ER605v2.

Op de router pak ik vlan 6/getagd 802.1q er met PPPoE vanaf.
Voor IPv4 werkt dat al jaren storingsvrij.

Nu ik toch overstap, wil ik IPv6 er ook wel bij hebben en ben ik op zoek naar de settings daarvoor; ik zal toch niet de eerste zijn ;-)


Hallo @Freek.Bos , @wjb  en @Babylonia weten hier veel van, misschien dat zij je verder willen kunnen helpen.

Succes.

 


Klopt het dat jij geen TV van KPN hebt?

Op de pppoe interface zal je een DHCPv6 request moeten uitsturen voor een IPv6 /48 prefix. Hoe dat op zo'n TP-Link ingesteld moet worden weet ik niet.


Ha @wjb 

Dat klopt, ik heb geen TV van KPN (en daarmee pik ik vlan 4 ook niet op).

Ik heb het interfaceadres en vlan 6 en daar krijg ik een ipv4-adres op.

Als ik mijn PPPoE-gegevens invul in m'n IPv4-DHCP dan krijg ik daar een “regulier” adres op.

Als ik in IPv6 zeg dat het de PPPoE-gegevens moet gebruiken van m'n IPv4 setting, gaat dat goed. Daarna moet je wel een “type IPv6” kiezen. Ik vermoed dat daar de “kneep” zit.
De rest van m'n netwerk stuurt al netjes IPv6 en het zou leuk zijn als ik een /48 van KPN krijg om mee te werken.

Dank,

FB


Plaats eens screenshots van de IPv6 instellingen op jouw TP-Link.

Geef ook eens aan welke opties je hebt bij "type IPv6".

Je zegt dat de rest van jouw netwerk al netje IPv6 stuurt. Bedoel je dan via het interne fe80 netwerk of is dat al een 2a02 netwerk?


 

En werkend gekregen… werkt nu prima; zo lijkt het.