Skip to main content

Ik heb op mijn aansluiting geen IPv6. In mijn modem staat het aan echter geen enkel apparaat krijgt een Ipv6 adres toegewezen. mijn modem experia box v12 laat ook alleen een IPv4 adres zien.

nu heb ik dit nooit gehad. terwijl kennissen in mijn woonplaats dit actief hebben.

echter recentelijk had ik na stroomuitval (apparatuur is een tijdje uit geweest) wel ineens IPv6 actief maar na een reboot van het modem niet meer.

wat kan de reden/oorzaak zijn dat ik nu geen IPv6 actief krijg op mijn modem? en hoe krijg ik dit wel actief?

Hallo @bmkromm als het nooit gehad hebt is het ook niet vreemd dat je het nu ook niet hebt.

KPN is bezig met de uitrol van IPv6, alle mobiele abo’s bij KPN moeten het al hebben, aan de thuisabo’s wordt dus nog gewerkt.

Zie ook onderstaande link:

https://www.kpn.com/service/internet/ipv6.htm


Hallo @bmkromm als het nooit gehad hebt is het ook niet vreemd dat je het nu ook niet hebt.

KPN is bezig met de uitrol van IPv6, alle mobiele abo’s bij KPN moeten het al hebben, aan de thuisabo’s wordt dus nog gewerkt.

Zie ook onderstaande link:

https://www.kpn.com/service/internet/ipv6.htm

Zoals ik schreef heb ik dit in het verleden ook niet gehad ,maar na een stroomstoring dus wel tijdelijk. totdat de apparatuur herstart is. Bovendien is het bij iedereen die ik ken in mijn woonplaats/wijk IPv6 actief behalve bij mij 🤔


U heeft het over een eigen modem, wat is daarvan het merk en type?


U heeft het over een eigen modem, wat is daarvan het merk en type?

Nee KPN experiabox 12


U heeft het over een eigen modem, wat is daarvan het merk en type?

Hallo @Nick83 

mijn modem experia box v12 

Heb je je leesbril vergeten?😉


Er staat wel degelijk:

mijn modem

Dus ik dacht dat er sprake was van een eigen modem. Is dat zo raar? 🙃


Beste @bmkromm, welkom! Wat gek dit 😞. Als je inlogt op je Box 12 op deze manier:

  1. Open een browser en ga naar 192.168.2.254
  2. Log in met gebruikersnaam en wachtwoord
    Het standaard wachtwoord staat op de informatiesticker. Bij eerste keer inloggen moet er een nieuw wachtwoord aangemaakt worden.

Kan je dan via ‘internet connectivity’ (het wereldbolletje) naar ipv4 en ipv6? Als het goed is, kan je die laatste uit- en aanvinken. Is dat bij jou ook zo? Kan jij 'm aanvinken?


Deze staat reeds aan! helaas


Dat is inderdaad jammer.. Zou je de Box12 eens willen resetten? Dus niet alleen uit en weer aan, maar echt even via het ‘reset’ knopje die je met een puntig voorwerp in kunt drukken. Let erop dat je eventueel zelf ingestelde port forwards etc. dan wel weer handmatig in moet stellen.


Ondertussen het issue gevonden. het blijkt een setting in mijn thuisnetwerk (switch) te zijn. IGMP Snooping stond aan op het default vlan. IGMP snoping werkt alleen met IPv4 en laat IPv6 requests niet door. Dit uitgezet voor het default vlan en IGMP Snooping globaal aangezet. Alles werkt nu naar behoren.


Kijk, kom daar maar eens achter! Fijn dat je het nog even liet weten, @bmkromm!


Ondertussen het issue gevonden. het blijkt een setting in mijn thuisnetwerk (switch) te zijn. IGMP Snooping stond aan op het default vlan. IGMP snoping werkt alleen met IPv4 en laat IPv6 requests niet door. Dit uitgezet voor het default vlan en IGMP Snooping globaal aangezet. Alles werkt nu naar behoren.

Dat kan het eigenlijk niet zijn geweest. "Gewone" switches werken op network layer 2 en hebben dus geen weet van IPv4 en IPv6, communicatie vind plaats o.b.v. MAC adressen. Jouw conclusie zou ook impliceren dat op geen enkel netwerk waar IGMP snooping actief is IPv6 mogelijk zou zijn. Gelukkig is dat niet het geval.

Wat waarschijnlijk wel de oorzaak is geweest, is dat je bij IGMP snooping de optie "Block Unknown Multicast Address" aan had staan en dat is killing voor IPv6 immers dan worden IPv6 router advertisements (multicasts) geblokkeerd.