Skip to main content

Goedenavond,

Enkele dagen geleden telefonisch internet en tv aangevraagd bij KPN.  Aangegeven een nieuwbouwwoning uit 2015 te hebben, dus geen ISRA aansluiting. Volgens de medewerker geen probleem en zou alles geregeld worden etc. 

Vandaag gebeld naar KPN klantenservice om te vragen hoe het zit met de ISRA aansluiting. De medewerkster zei in eerste instantie dat de KPN monteur alles zou aansluiten in die 2 uur tijd, ik zei dat dat onmogelijk was. Toen zou ik ineens een aansluiting moeten regelen via mijnaansluiting.

Omdat ik nog maar weinig vertrouwen had dat alles optijd geregeld was en ik niet zonder internet kom te zitten, vandaag ook meteen de aanvraag opgezegd. Helaas, want ik wil graag richting KPN. 

Dus mijn vraag/opmerking: voor zover ik weet is KPN verantwoordelijk voor de aanleg van de ISRA aansluiting, de website geeft aan dat internet gewoon mogelijk is. Ik vermoed dat de koperleiding ook dichtbij mijn huis zit. Hoe zit het nou exact met de kosten voor de aanleg van ISRA? Aangezien mij telefonisch is gezegd bij de aanvraag van internet en TV dat KPN alles regelt verwacht ik ook dat dit zo gebeurd. Moet ik opnieuw een aanvraag doen en wachten tot de KPN monteur langskomt zodat die weet wat er moet gebeuren ofzo? 

 

 

 

Hi Danny, welkom op het forum. 

Ik snap de onduidelijkheid en zal alles goed proberen uit te leggen. 

Als provider plaatsen wij de ISRA aansluiting bij jou in huis, hier zitten zo goed als nooit kosten aan verbonden. Wat de collega heeft gezegd klopt dus. Behalve wanneer dit met opzet is vernield of andere extreme gevallen. Daar ga ik voor nu niet van uit. 

Echter, om dit te kunnen plaatsen dient wel de kabel bij jou binnen te komen. Tot in je huis. Wanneer dit niet het geval is zal de netwerkbeheerder in actie moeten komen, dit is KPN Netwerk NL. Bij twijfel adviseer ik je om de installatiemonteur van ons te laten komen, hij kan dit op locatie beter inschatten dan wij vanaf hier. Wanneer Netwerk NL in actie komt is er een kans dat er kosten in rekening worden gebracht. Een ander alternatief is om dit aan te vragen via mijnaansluiting.nl, dan wordt Netwerk NL ingeschakeld. Ik zou echter een monteur van ons als provider eerst laten kijken. Misschien is dat helemaal niet nodig. In beide gevallen zullen er geen kosten in rekening worden gebracht zonder overleg met jou, je kunt je dus nog altijd bedenken mochten er kosten zijn. 

Is dit tot dusver duidelijk? 

Wat je aanvraag betreft. loopt deze bestelling nog? Of is de bestelling helemaal geannuleerd? Vul even je profiel in, dan kunnen wij ook meekijken. 

Ik hoor graag van je. 


Hallo alex, dankje voor je reactie. Telefonisch heb ik de bestelling geannuleerd, hier ook bevestiging van ontvangen via email. Ik zal mijn profiel even invullen. Mocht ik eventueel een nieuwe bestelling plaatsen, dan moet kpn wel zorgdragen voor alles. 

Overigens zit een collega van mij in dezelfde situatie en daar wordt alles geregeld door KPN, inclusief volker wessel die graafwerkzaamheden komt doen. 


Bij nieuwbouw wordt al jaren de aansluiting niet meer naar binnen gebracht, maar is wel voorbereid. Ligt meestal tot de erfgrens. Bij bestelling van een pakket zou dat te zien moeten zijn, waarna er ook een installatiemonteur vooruit gestuurd dient te worden (V.W. inderdaad).

Als de aansluiting in huis er is dan volgt installatie in huis door de (ik noem het maar even) aansluitmonteur. Of je doet het zelf.

Voor bekabeling in huis / inhuis installatie van utp/lan dien je zelf zorg te dragen. Die aansluitmonteur boort géén gaten en trekt de kabels hooguit door bestaande pijpen. Maar een nieuwe route doet ie niet.


Als de situatie zo is zoals jij en Peter het hier schetsten moet dit geen probleem zijn, dat vermoeden heb ik ook aangezien je wel een bestelling kunt plaatsen. Meer dan dit kan ik vanaf hier niet zien. Plaats dus de bestelling om dit in gang te zetten. :relaxed:  

 

Wat Peter aangeeft over de kabel tegen erf, ik heb dit uitgezocht:

“In Nederland is het gebruikelijk dat de bouwer van de woningen via mijnaansluiting.nl een aanvraag doet voor alle nutsvoorzieningen. Dus water, electra, etc.. elke bouwer vinkt daarbij ook Media en Communicatie aan. Met die laatste categorie komt de aanvraag binnen bij zowel de kabelmaatschappij en bij KPN. Beiden zullen beslissen om wel of niet aan te leggen tot in de meterkast. De aanvrager (bouwer dus) krijgt hiervan bericht van onder andere KPN Netwerk NL.”

Het kan wel zijn dat dit maar tot zijn erf wordt gedaan als er geen toegang is om binnen te komen.