Skip to main content
Vraag

Geen PPPoE-sessie met eigen XGS-PON SFP+ ONT, KPN ONT op UDM-SE werkt wel

• December 16, 2025
  • 11 reacties
  • 38 keer bekeken

šŸ‘‹šŸ½

Mijn KPN 1Gb XGS-PON glasvezel is al een paar dagen actief maar ik krijg mijnĀ eigen ONT, een SFP+ module van het merk FS (P/N:XGS-SFP-ONT-MAC-I,Ā SKU:185594) niet aan de praat.

MetĀ de meegeleverde KPN ONT rechtstreeks op de Unify Dream Machine/UDM-SE krijg ik direct connectie maar zonder de KPN ONT dusĀ geen actieve sessie.

Ook zie ik met een andere Mikrotik router dat er wel licht is maar in debugs komt van KPN geen reactieĀ terug van mijn PPP verzoek.

Dezelfde SFP module deed het wel op Delta Fiber netwerk. PON ID is gecheckt met KPN en komt overeen.

Het lijkt dus in de SFP te zitten maar die voldoet aan de gestelde eisen van KPN en ik zie ook online dat die bij anderen met dezelfde setup wel werkt Ā 

De instellingen in mijn UDM-SE staan zoals de gebruikelijke VLAN 6, IPv4 op PPPoE (met username en password beide: internet@kpn.com). Snelheid staat op 1024 down en up.

Herkent iemand het probleem en weet iemand raad?

Alvast hartelijk dank voor je hulp.Ā 

Groeten Paul

11 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 16, 2025

​@Paul71PRĀ Je moet eerst jouw XGS-PON moduleĀ registreren

https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials

• Auteur
  • Topper
  • December 16, 2025

Dank TDN, deze was geregistreerd tijdens de testen hoor.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • December 16, 2025

Username en password moetĀ zijn: internet
En niet: internet@kpn.com
Ā 

Hoe is dit gegaan, kan je daar iets meer over vertellen ?

Welke spf+ module heb je precies ?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 16, 2025

Met jouw tekst 'MetĀ de meegeleverde KPN ONT rechtstreeks op de Unify Dream Machine/UDM-SE krijg ik direct connectie maar zonder de KPN ONT dusĀ geen actieve sessie.’ dacht ik dat de XGS-PON module nog niet geregistreerd is. Je kan na de registratie niet meer de KPN ONT gebruiken.

• Auteur
  • Topper
  • December 16, 2025

Hoi bnh,

Dank voor je bericht. Username en password maakt niet veel uit wat ik begrijp, als je maar wat invult. Overigens heb ik voor de zekerheid getest met Internet, kpn, kpn@kpn.com, etc. Niets kreeg ik aan de praat met de SFP+.Ā 

Bij elke test heb ik de glasvezelkabel omgeprikt van Delta (die actief was als backup) naar KPN en in mijn UDM-SE deĀ gebruikelijke settings aangepast voor de SFP+ poort (VLAN 6, IPv4 op PPPoE).

Ik heb deze SFP module:

FSĀ XGSPON ONU Stick with MAC SFP+ 1270nm-TX/1577nm-RX 9.953G-TX/9.953G-RX Class N1 20km DOM Simplex SC/APC SMF Optical Transceiver Module (Industrial)

• P/N: XGS-SFP-ONT-MAC-I
  • SKU: 185594

Groeten Paul

• Auteur
  • Topper
  • December 16, 2025

Met jouw tekst 'MetĀ de meegeleverde KPN ONT rechtstreeks op de Unify Dream Machine/UDM-SE krijg ik direct connectie maar zonder de KPN ONT dusĀ geen actieve sessie.’ dacht ik dat de XGS-PON module nog niet geregistreerd is. Je kan na de registratie niet meer de KPN ONT gebruiken.

Voorafgaand aan de SFP testsĀ belde ik met KPN omĀ het PON ID te registreren, nu ik terug ben bij de KPN ONT staat die weer geregistreerd. Ik weet hoe dat stuk werkt gelukkig.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 16, 2025

​@Paul71PRĀ Ik weet niet hoe met jouw module is, mijn module Zaram heeft speciale firmware aanpassing om op KPN netwerk te werken. Als ik bij SchenkICT zie, heeft hij ook verschillende versies, Delta & ODF en KPN ….

https://schenkict.nl/products/fs-xgs-onu-25-20ni

Levertijd Delta & ODF: 1-3 werkdagen
levertijd KPN: 2-4 werkdagen

• Auteur
  • Topper
  • December 16, 2025

Dank TDN, ik vermoed ook dat het in die hoek zit. Ben nu ook dit aan het onderzoeken wat ik las in topic ā€œRecommendations SFP+ module and Unifi 'UDMPro' with fiberā€:Ā 

https://www.fs.com/de-en/products/185594.htmlĀ with a KPN mod
https://github.com/rssor/fs_xgspon_mod

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • December 16, 2025

Wat ik een beetje begrijp, maar waar ik nog niet precies de vinger op kan leggen, is dat deze voor KPN een andere configuratie heeft. Je moet ze echt apart bestellen voor Delta en KPN. Het is zelfs zo dat Delta binnen 1 Ć  3 dagen leverbaar is en KPN in 2 tot 4 dagen. Ik weet dat SFP+ modules inderdaad te beschrijven zijn met instellingen, maar dat vraagt wel professionele apparatuur. Wat ze precies instellen durf ik niet te zeggen, maar het is zeker wat onderzoek waard.

Misschien kun je Schenk ICT mailen en vragen hoe het zit. Wellicht kunnen ze, tegen een kleine vergoeding, je SPF+ module aanpassen voor KPN als het alleen firmware betreft.

Ā 

Bron

Bron

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • December 16, 2025

​@Paul71PRĀ Ik weet niet hoe met jouw module is, mijn module Zaram heeft speciale firmware aanpassing om op KPN netwerk te werken. Als ik bij SchenkICT zie, heeft hij ook verschillende versies, Delta & ODF en KPN ….

https://schenkict.nl/products/fs-xgs-onu-25-20ni

Levertijd Delta & ODF: 1-3 werkdagen
levertijd KPN: 2-4 werkdagen

Haha je was me voor.

• Auteur
  • Topper
  • December 16, 2025

Dank beiden, had vorige week al een mail gestuurd naar Schenk ICT met deze vraag maar nog geen reactie. Als dit de oplossing is dan klim ik hier weer in de pen.Ā