Skip to main content

Een aantal weken geleden is het glasvezelaansluitpunt bij mij naar binnen geïnstalleerd. Het punt is boven mijn deur geplaatst. 

Nu is het zo dat mijn huis bestaat uit een onder- en bovenwoning. Ik woon boven en mijn meterkast staat daar ook. Onderaan de trap staat nu dit punt maar hier is geen stopcontact beschikbaar. Ik had van kpnnetwerknl begrepen dat dit punt geen stroom nodig zou hebben aangezien dit op een ander ‘glasvezelkastje’ aangesloten zou worden. Dit kastje heeft wel een stopcontact nodig en uit de online instructies dien je dit over elkaar heen te plaatsen waardoor dit toch een probleem vormt. Mijn abonnement gaat 17 augustus in, ik hoor graag wat ik met deze situatie het beste kan doen. 
 

Afbeelding van de installatie:

 


Wat zit er in dat kabelgootje? Misschien stroom?


Hoi @SjoerdR. .  Je hebt daar wel een stroom aansluiting nodig. 

In sommige gevallen kan een installatiemonteur deze plaatsen.  Dat hangt volledig van de situatie af.   Als er ergens een (veilige) stroomaansluiting in de buurt zit. 

Maar dat kan ik vanaf hier onmogelijk beoordelen.  

Huur jij of is het een koopwoning? Het is toch wel gebruikelijk dat er duidelijk gecommuniceerd wordt over dat een glasvezelaansluiting stroom nodig gaat hebben. 


Hoi Erwin, dank voor je antwoord. Het is een huurwoning. En er lopen wel een aantal stroomkabels voor de deurbel & lichtschakelaar maar ik kan zelf niet beoordelen of je hier (veilig) stroom van kan aftappen. 

Ik vind het dan ook bijzonder dat er niet duidelijk gecommuniceerd/geadviseerd is over een stroomaansluiting in de buurt van het kastje. 

Zover ik weet komt er geen installatiemonteur langs. Wat zou je aanraden om te doen? Als ik je bericht zo lees is het mogelijk gewenst om het glasvezelaansluitpunt te verplaatsen. Bedankt voor het meedenken!


Die installatie monteur komt wel langs als u er om belt. KPN stuurt u de apparatuur toe over de post. Het zal waarschijnlijk de bedoeling zijn dat u het zelf installeert. Als dat niet lukt, dan kunt u bellen voor een installatiemonteur. Dat kan dus vanaf 17 augustus. 


Hoi Erwin, dank voor je antwoord. Het is een huurwoning. En er lopen wel een aantal stroomkabels voor de deurbel & lichtschakelaar maar ik kan zelf niet beoordelen of je hier (veilig) stroom van kan aftappen. 

Ik vind het dan ook bijzonder dat er niet duidelijk gecommuniceerd/geadviseerd is over een stroomaansluiting in de buurt van het kastje. 

Zover ik weet komt er geen installatiemonteur langs. Wat zou je aanraden om te doen? Als ik je bericht zo lees is het mogelijk gewenst om het glasvezelaansluitpunt te verplaatsen. Bedankt voor het meedenken!

Heeft je verhuurder hier ook informatie over gegeven? Het is gebruikelijk dat de eigenaar van woning(en) vooraf met KPNNetwerk bespreekt wat er precies gaat gebeuren.

Verder heeft @Nick83 helemaal gelijk.   Jij gaat er tegenaanlopen dat het niet lukt om te installeren vanwege het ontbreken van een stopcontact. De helpdesk (of ik) kan dan een installatiemonteur inplannen.  

Als het allemaal veilig kan, kan zo'n monteur dan een stopcontact maken. Als je twijfelt of dit haalbaar is dan zou ik eerst met de woningbouw/verhuurder gaan praten. 


eventjes voor de duidelijkheid. de installatiemonteur van KPN mag ALLEEN een stopcontact maken in de meterkast. en ook dan alleen onder bepaalde voorwaarden.

op de foto ziet het er niet naar uit dat de glasvezel IN de meterkast is geplaatst.


Het punt is boven mijn deur geplaatst. 

Ik vind dit (foto) wel een hele gekke plek. Want vanaf hier zal er ook een (ethernet) KABEL naar de plek van het modem moeten gaan. 

eventjes voor de duidelijkheid. de installatiemonteur van KPN mag ALLEEN een stopcontact maken in de meterkast. en ook dan alleen onder bepaalde voorwaarden.

op de foto ziet het er niet naar uit dat de glasvezel IN de meterkast is geplaatst.

Hier wil ik wel eens even de kennis / oordeel van @Ik_Combineer over zien.


In principe klopt het wat hij zegt. Ik moet daadwerkelijk de stroombuizen zien uit de groepenkast en daar mogen we dan een wcd vanaf tappen. Indien dit misschien ¾ meter van de groepenkast is kunnen we nog werken met een verlengdoos. Maar als dat allen niet kan zal de monteur waarschijnlijk een verplaatsing van het glasvezel aanvragen. 


 Hier wil ik wel eens even de kennis / oordeel van @Ik_Combineer over zien.

@Ik_Combineer is niet de enigste KPN monteur die hier op het forum zit. ^^


Dank allen voor de reacties en het meedenken. Als ik het zo hoor dan lijkt het mij zeker verstandig om een installatiemonteur te regelen. Hierbij zou dan ofwel een stopcontact gemaakt worden danwel het glasvezelaansluitpunt verplaatsen. Wie kan ik hiervoor het beste bellen/berichten?

Wat PeterG zegt klopt, er dient dan nog wel een ethernet kabel naar de meterkast geleidt worden. Ik heb een filmpje gemaakt om een beter beeld te krijgen. Op het einde van het filmpje gaan de snoeren het plafond in, die komen uit in de meterkast. 
https://streamable.com/b6965y


 Hier wil ik wel eens even de kennis / oordeel van @Ik_Combineer over zien.

@Ik_Combineer is niet de enigste KPN monteur die hier op het forum zit. ^^

Wat wil je daarmee zeggen? Dat weet ik ook wel. Het is wel ff de enige forumnaam die in me op kwam. 

Voor het kpn beleid is toch maar 1 monteur nodig, @joey92 ? 


Dank allen voor de reacties en het meedenken. Als ik het zo hoor dan lijkt het mij zeker verstandig om een installatiemonteur te regelen. Hierbij zou dan ofwel een stopcontact gemaakt worden danwel het glasvezelaansluitpunt verplaatsen. Wie kan ik hiervoor het beste bellen/berichten?

Wat PeterG zegt klopt, er dient dan nog wel een ethernet kabel naar de meterkast geleidt worden. Ik heb een filmpje gemaakt om een beter beeld te krijgen. Op het einde van het filmpje gaan de snoeren het plafond in, die komen uit in de meterkast. 
https://streamable.com/b6965y

Is dit Rotterdam? Ziet er echt uit als een portiek in Rotterdam. 


Dank allen voor de reacties en het meedenken. Als ik het zo hoor dan lijkt het mij zeker verstandig om een installatiemonteur te regelen. Hierbij zou dan ofwel een stopcontact gemaakt worden danwel het glasvezelaansluitpunt verplaatsen. Wie kan ik hiervoor het beste bellen/berichten?

Wat PeterG zegt klopt, er dient dan nog wel een ethernet kabel naar de meterkast geleidt worden. Ik heb een filmpje gemaakt om een beter beeld te krijgen. Op het einde van het filmpje gaan de snoeren het plafond in, die komen uit in de meterkast. 
https://streamable.com/b6965y

Is dit Rotterdam? Ziet er echt uit als een portiek in Rotterdam. 

Haha ja dat klopt! Aan de Prins Bernhardkade!


Rotterdam Noord is niet mijn gebied 😅 Maar hier moet je een monteur voor laten komen en deze zal dan hoogstwaarschijnlijk een verplaatsing aanvragen. Dit is niet zoals het hoort. Wandcontactdoos is in dit geval ook echt niet te realiseren.

 

Misschien heeft @Ward_ hier een andere visie maar volgens mij heeft de (onder-)aannemer van KPNNetwerk zijn werk niet goed gedaan.


Rotterdam Noord is niet mijn gebied 😅 Maar hier moet je een monteur voor laten komen en deze zal dan hoogstwaarschijnlijk een verplaatsing aanvragen. Dit is niet zoals het hoort. Wandcontactdoos is in dit geval ook echt niet te realiseren.

 

Misschien heeft @Ward_ hier een andere visie maar volgens mij heeft de (onder-)aannemer van KPNNetwerk zijn werk niet goed gedaan.

Ik ben het hiermee eens. Dit lijkt op basis van deze foto niet op een juiste aansluiting.