Skip to main content

Ik heb een 1.000/1.000 glasvezelverbinding, de nieuwste KPN MoDem 12, alles bedraad met Cat6 aan elkaar geknoopt, Cisco switchten (geen Linksys) ertussen (ben zelf systeem/netwerk-beheerder dus weet hoe en wat) en ben aan het downladen, loop naar beneden alwaar ik TV wil kijken, maar die geeft dus aan dat de verbinding met de MoDem wel eens verbroken kan zijn (of iets van die strekking). Download gestopt en ja hoor, daar is het beeld weer.

 

Dit kan toch niet waar zijn?

Gaat het ergens fout of wat? Ik weet dat de ‘TV-signalen’ via het netwerk binnenkomen en niet zoals bij Ziggo via de coax, maar dit heb ik bij hun nog nooit gehad.

Hoi @ronvmeijer 
De switch moet IGMP-snooping ondersteunen anders krijg je deze klachten

 

Deze Ondersteund het wel

 


https://forum.kpn.com/kpncyclopedie-105/igmp-snooping-wat-is-het-en-waarom-is-het-belangrijk-456968 . Hier lees je alles over igmp snooping. 


Jemig, jullie hebben gelijk. Ik heb daar helemaal niet aan gedacht. Hartelijk dank voor de juiste info. Ik ga ze aanschaffen. 


Ik heb omdat ik een 8-Ports switch moet hebben de Netgear ProSAFE GS108E besteld. Zo te zien ondersteund deze ook IGMP-ondersteuning. Het frappante is dat in m’n meterkast deze switch ook hangt. Vanaf die switch gaan er diverse naar een patchpanel en één naar een switch in m’n huiskamer alwaar o.a. de KPN 4K ontvanger op staat. Je zou zeggen dat de eerste switch (waar de MoDem opstaat en blijkbaar IGMP op ondersteund wordt) dus geen last zou moeten hebben van de download die in m’n studio boven geschiedt. I’m confused…


Ik heb omdat ik een 8-Ports switch moet hebben de Netgear ProSAFE GS108E besteld. Zo te zien ondersteund deze ook IGMP-ondersteuning. Het frappante is dat in m’n meterkast deze switch ook hangt. Vanaf die switch gaan er diverse naar een patchpanel en één naar een switch in m’n huiskamer alwaar o.a. de KPN 4K ontvanger op staat. Je zou zeggen dat de eerste switch (waar de MoDem opstaat en blijkbaar IGMP op ondersteund wordt) dus geen last zou moeten hebben van de download die in m’n studio boven geschiedt. I’m confused…

is dit ook specifiek de GS-108E de E is belangrijk want de GS-108 ondersteund geen IGMP.

Worden alle poorten op de ExperiaBox ook gebruikt, want weet wel als je alles op 1 switch zet dat die switch ook maar zoveel data kan verwerken. en als je de switch dichttrekt met je download..

kan die ene kabel die naar de switch in de woonkamer loopt niet anders gewoon direct in ExperiaBox..


Ja het is specifiek de “E” die er achter staat. 
 

 


Worden alle poorten op de ExperiaBox ook gebruikt, want weet wel als je alles op 1 switch zet dat die switch ook maar zoveel data kan verwerken. en als je de switch dichttrekt met je download..

kan die ene kabel die naar de switch in de woonkamer loopt niet anders gewoon direct in ExperiaBox..

dus dat je geen switch meer achter switch hebt maar gewoon switches direct op EB.

uiteraard kan je voor test ook even uitsluiten of deze 2de switch dit toch veroorzaakt hoe vreemd ook door deze er even tussenuit te halen en ITV direct op de kabel naar woonkamer

 

Edit; anders kan je ook nog een rate limit aanmaken voor je studio op 900Mbit ofzo, waardoor er dan nog rond de 40 overblijft voor tv


Het is onmogelijk om de switch er tussenuit te halen. Maar ik zie wel dat op de switch in de woonkamer alle! leds (poorten) knipperen als ik de ontvanger aanzet. Op de switch in de meterkast zie ik alleen de ‘ingang’ en de daarvoor bestemde poort knipperen. Oftewel de data wordt daar wel goed op geregeld/verdeeld. 
De MoDem/Router hangt niet in de meterkast maar in het trapgat omdat hij vanaf dat punt het hele huis van WiFi voorziet, zonder er allerlei apparaten tussen moet zetten. Nee we hebben geen klein huis, maar dit is een veel beter punt dan wanneer de WiFi uit de meterkast zou moeten komen. Zoals je weet is dat met alle leidingen de slechtste plek voor een WiFi-router. Er gaat dus één utp kabel vanuit de glasvezel/convertor (kan even niet op de naam komen) naar de MoDem/Router en één naar de switch in de meterkast waarvandaan de switch het verder distribueert. 


Hallo @ronvmeijer het voordeel van een glasvezelaansluiting is dat de modem niet meer in de meterkast moet, maar dat je deze overal in huis neer kan zetten/hangen voor een goede (wifi)-verbinding. Het enigste dat je nodig hebt is een LAN-kabel van het glasvezelpunt naar de modem/router.

Succes.

 


Exact, maar omdat ik een heleboel toch belenend wil hebben, gaat er een utp kabel terug naar de meterkast alwaar de switch zit. De rest is duidelijk. 


Probeer anders een rate limiter in te stellen op de switch voor de poort naar je studio boven.. 

Gezien een 1Gbit vaak op 940 draait zou ik hem lekker op 900 zetten.. Dan heb je nog wat ruimte over voor de TV


Een goeie tip Laurens. Eerst morgen de 2e net bestelde NetGear switch installeren en dan kijken of het opgelost is. Anders jouw suggestie uitvoeren. 
 

Thanx


Een goeie tip Laurens. Eerst morgen de 2e net bestelde NetGear switch installeren en dan kijken of het opgelost is. Anders jouw suggestie uitvoeren. 
 

Thanx

Vindt het wel interessant om te weten of het nou met die tweede switch al is opgelost dus laat het even weten... 

 


Zal ik doen. Hij komt vanmiddag binnen. 


Ik moet even de juiste poort op de switch vinden en dan ga ik hem middels rate limiter sowieso op 900 zetten. Kan helemaal geen kwaad. 


Inderdaad, aangesloten en niet rate limiter gebruikt en downloaden en TV kijken gaat perfect. Je ziet het ook aan de leds. Gisteravond bij de oude Switch knipperde ze allemaal tegelijk en nu zie je welk apparaat data vraagt en ook waarvan. De rest blijft rustig. 
 

For The record: Ik heb nu 2 NetGear SG108D-E switches in gebruik genomen en het probleem is opgelost. 
 

Iedereen die gereageerd heeft op mijn vraag, mijn verpletterende dank voor het reageren 😀


Worden alle poorten op de ExperiaBox ook gebruikt…

Ik heb juist ervoor gekozen om externe switches te gebruiken voor het geval de MoDem eruit vliegt (vanwege nieuwe firmware of wat ook) ik nog steeds m’n lokale netwerk heb. Bovendien heb ik geen Experiabox maar de nieuwste MoDem.

 


Ik heb juist ervoor gekozen om externe switches te gebruiken voor het geval de MoDem eruit vliegt (vanwege nieuwe firmware of wat ook) ik nog steeds m’n lokale netwerk heb. Bovendien heb ik geen Experiabox maar de nieuwste MoDem.

 

De box12 inderdaad.. (ExperiaBox is zo een ingeburgerde naam ) MoDem kan je het niet echt noemen bij glasvezel gezien de Modulatie en Demodulatie gedaan word door glas NT.

 

Goed om te horen dat het allemaal werkt..

Weet dat IGMP een eis is maar had dit ook niet zo verwacht dat de tweede switch in lijn hier zoen uitwerking zou hebben