Skip to main content
Beantwoord

Geen verbinding meer met 2.4 GHz op Experia Box V10

• 8 februari 2025
  • 13 reacties
  • 124 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+5

De meeste apparaten in huis zijn met 5GHz Wifi aangesloten dus in de regel zou ik weinig van merken als 2.4 GHz zou uitvallen.

Nu kreeg ik vanmiddag en waarschuwing van mijn Honeywell thermostaat en van mijn TaHome bedieningsunit voor mijn elektrische jaloezieën dat die geen internet connectie meer hebben.

Dus tot vanmiddag heeft alles goed gefunctioneerd.

Alle apparaten die via Wifi 5GHz zijn verbonden functioneren uitstekend.

De meeste apparaten staan in de huiskamer en ook de Super Wifi 2 staat (bedraad) in de woonkamer dus de verbinding is optimaal.

Intussen heb ik de KPN V10 modem / router al uit en weer aangezet maar zonder een beter resultaat.

De V10 heeft nog de oude software V1.01.00T04.3Intermediate. Deze zou afgelopen week worden vervangen maar dat is schijnbaar niet gebeurd.

Omdat de 2 apparaten die alleen via Wifi 2.4 GHz kunnen worden verbonden nu niet meer functioneren ga ik in eerste instantie ervan uit dat dit aan de V10 zou moeten liggen of is dit iets te kort door de bocht.

Iemand een idee wat ik nog kan proberen om Wifi 2.4 weer in bedrijf kan krijgen?

Beste antwoord door srna513006

Gisteren contact opgenomen met de KPN Klantenservice en die adviseerden om een andere SuperWifi 2 te bestellen en dan daarop voor 2.4 GHz een extra netwerk te configureren.

Vanmorgen de SuperWifi 2 ontvangen en aangesloten.

Nu blijkt mijn 2.4 GHz perfect te functioneren, dit zonder het extra 2.4 GHz netwerk te hebben geconfigureerd te hebben.

Dus maar afwachten of het 2.4 GHz goed blijft werken, zo niet dan kan ik altijd nog het extra netwerk aanmaken.

Bekijk origineel

13 reacties

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 260 reacties
  • 8 februari 2025

N.B.

Ooh ja, uiteraard is bij de modem / router instellingen het vinkje gezet bij 2.4 GHz maar dat is ook logische want tot vanmiddag functioneerde 2.4 GHZ Wifi prima.

Zou dit naar een defect van de V10 kunnen wijzen?

• 3144 reacties
  • 8 februari 2025

Staat het WiFi op de Experiabox uit? En stond dat vroeger uit? Dat hoort namelijk wel met de oude firmware en als je SuperWiFi's hebt.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 260 reacties
  • 8 februari 2025

Toen ik de SuperWifi 2 installeerde heb ik de Wifi op de V10 gedeactiveerd.

Dus toen vanmiddag Wifi 2.4 niet meer beschikbaar bleef stond de Wifi op de V10 inderdaad uit.

Daarna wel even ingeschakeld (aan-gevinkt) maar zonder een beter resultaat.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 260 reacties
  • 9 februari 2025

Het is uiteindelijk met veel kunst- en vliegwerk gelukt.
De oplossing is dat je in de KPN SuperWifi 2 een Extra 2.4 GHz verbinding moet aanmaken.
Klinkt simpel maar het duurde even voordat de nieuwe 2.4 GHz netwerknaam op de Honeywell thermostaat zichtbaar werd in het Wifi overzicht.
Maar het probleem is althans voor nu opgelost.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 260 reacties
  • 9 februari 2025

Te vroeg gejuicht want het werkte uiteindelijk voor geen meter.

Via de op de SuperWifi 2 aangemaakte Extra 2.4 Wifi verbinding kon ik uiteindelijk op de de 2 apparaten welke alleen via 2.4 konden worden verbonden inloggen maar er was dan geen internet beschikbaar.

Eigenlijk klopte er nog maar weinig van.

Toen maar besloten om de SuperWifi 2 buiten bedrijf te stellen en de V10 te resetten.

Hierna waren alle problemen verholpen en alles werkte weer naar wens, dus ik moet nu eerst goed over nadenken of ik de SuperWifi 2 wel weer zal aansluiten.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21
  • Moderator
  • 15417 reacties
  • 11 februari 2025

Hoi ​@srna513006, welkom op onze community! Ik denk dat het misschien het handigst is om toch even op de nieuwe software te wachten. Voor deze softwareversie moet wifi namelijk toch echt uit als je de superwifi punten gebruikt. Via het superwifi punt kan je dan het extra netwerk inschakelen. Dat staat ook hier beschreven:

Na de update kun je via je experiabox alles instellen en moeten ze goed samenwerken. Daarover kun je tzt meer terugvinden in het onderstaande topic:

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 260 reacties
  • 11 februari 2025

Bedankt voor de reactie.

Ik veronderstel dat als ik de Superwifi 2 NIET meer ga gebruiken dat na de update van de V10 de 2.4 GHz ook gewoon blijft functioneren zonder dat er iets moet worden geconfigureerd zoals een extra netwerk?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21
  • Moderator
  • 15417 reacties
  • 13 februari 2025

Ja en nee, het blijft wel mogelijk de kanalen te scheiden, maar het kan wel zijn dat je het een en ander opnieuw in moet stellen.

Gesplitste wifi wordt Extra wifi

In de V10 is het mogelijk om de frequenties van de wifi te splitsen. Daarmee bedoelen we dat je de 2,4GHz en 5 GHz frequentie elk een andere naam en wachtwoord kunt geven om op die manier twee wifinetwerken te creëren. 

De nieuwe KPN Software heeft deze mogelijkheid niet. In plaats daarvan heeft het Extra wifi. Dit is een los extra wifinetwerk dat je aan kunt zetten. Hierbij kun je zelf kiezen of dat netwerk zowel 2,4GHz en 5 GHz gebruikt, of maar één van beide. 

Als je op dit moment gebruik maakt van gesplitste wifi, dan wordt dit na de update overgezet naar Extra wifi. Je 2,4GHz netwerk wordt Extra wifi, Je 5GHz netwerk wordt je hoofdwifi.

Meer over hoe je Extra wifi instelt of aanpast met de nieuwe Software lees je hier.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 260 reacties
  • 13 februari 2025

Het probleem met het slechte signaal van het 2.4 GHz blijft bestaan.

Ik heb de SuperWifi 2 naar KPN geretourneerd want ik had er geen voordeel aan.
Nu staat de V10 zoals altijd in de meterkast en 5 GHz doet het uitstekend in de woonkamer van ons appartement, alleen 2.4 GHz heeft kuren.

Als ik op mijn Mac naar de app NetSpot kijk dan zie ik het signaal van het 5 GHz op circa -53 dB staan. 

Het 2.4 GHz signaal begint ook met circa -53 db en alle apparaten welke alleen op 2.4 GHz draaien zijn dan ook weer actief.

Na een bepaalde tijd tussen 10 min en 30 min gaat het signaal van 2.4 GHz terug naar -93 dB dus onbruikbaar.

Na een willekeurige tijd komt het 2.4 GHz signaal weer terug naar -53 db om dan na enkele minuten weer weer naar -93 dB te gaan.

Een Herstart van de V10 levert geen beter resultaat op.

Wat is de oplossing? Zou het helpen om naar de Fabrieksinstellingen terug te gaan?

De V10 staat nog steeds op versie V1.01.00T04.3Intermediate.

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 15 februari 2025

Ik ben geen expert, maar ik kan wel delen hoe ik mijn WiFi goed werkend heb gekregen. Misschien werkt dat ook voor jou. Momenteel heb ik een TPLink Deco mesh WiFi set met 3 units in mijn huis hangen. KPN WiFi heb ik uitgeschakeld. Heb in heel mijn huis goede WiFi, op zowel 2.4 Ghz als op 5 Ghz. Een eigen WiFi systeem heeft nog als bijkomend voordeel dat je gemakkelijker kunt switchen van provider. Kies altijd wel een WiFi systeem van een gerenommeerd merk.Want voor je digitale veiligheid is het wel belangrijk dat de leverancier de firmware van de WiFi apparaten regelmatig een update geeft. Dat zit bij mijn systeem wel snor. Dat werd ook geleverd inclusief malware beschermingssoftware,gewoon ingebakken in de WiFi units. Verder vond ik het een nadeel van de KPN WiFi units dat deze rechtstreeks in een stopcontact moeten. En laat ik nou net op de plekken waar ik de units wil hebben, geen stopcontact hebben. Mijn WiFi units werken natuurlijk ook op 240V,, maar dan via een adapter met een laagspanningssnoer. Met kwalitatief hoogwaardige laagspanning verlengkabels heb ik de units gemakkelijker overal in huis kunnen plaatsen. Zo heb ik een unit in de woonkamer hangen. Het laagspanningssnoer is weggewerkt in de gordijnrails. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 260 reacties
  • Antwoord
  • 15 februari 2025

Gisteren contact opgenomen met de KPN Klantenservice en die adviseerden om een andere SuperWifi 2 te bestellen en dan daarop voor 2.4 GHz een extra netwerk te configureren.

Vanmorgen de SuperWifi 2 ontvangen en aangesloten.

Nu blijkt mijn 2.4 GHz perfect te functioneren, dit zonder het extra 2.4 GHz netwerk te hebben geconfigureerd te hebben.

Dus maar afwachten of het 2.4 GHz goed blijft werken, zo niet dan kan ik altijd nog het extra netwerk aanmaken.

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 28 februari 2025

Mooi om te lezen dat het meteen allemaal werkt na contact met KPN klantenservice en het switchen naar KPN SuperWifi2.  Uit nieuwsgierigheid: heb je misschien een wifi printer die op 2.4GHz werkt? Werkt het draadloos printen dan vanaf een device dat zit op het 5GHz netwerk?

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 260 reacties
  • 28 februari 2025

@MrHusky, helaas kan ik hier geen sluitend antwoord opgeven omdat mijn HP LasetJet automatisch met Wifi 5 GHz verbindt, althans ik zie dat die op kanaal 52 staat.

Reageer