Skip to main content

Sinds 1 a 2 weken werkt de WiFi op geen van de laptops meer (3 laptops van verschillende merken). De laptops geven aan geen internettoegang. Het vreemde is dat de WiFi wel werkt op de telefoons/tablets en ook op de laptop wanneer het via LAN (bekabeld) wordt verbonden.

Wat mij is opgevallen is dat de SuperWiFi niet meer werkte (traag internet via mobielen), deze is reeds opnieuw ingesteld snelheid is verhoogd op de mobiels, maar werkt nog steeds niet met de laptops.

Wat heb geprobeerd, maar heeft het probleem niet verholpen:

  • Netwerk vergeten op de laptop en handmatig opnieuw instellen.
  • Kabels gecontroleerd of die goed zijn aangesloten (deze voor de zekerheid eruit en erin terug geplaatst). Groene lampen branden van de SuperWifi punten, router alles groen, en het WiFi lampje op de router groen knipperend.
  • Via WPS op de router.
  • Via WPS op het SuperWiFi punt.
  • Gastennetwerk geprobeerd ipv het standaard netwerk.
  • Laptops verbonden met de WiFi van de buren (Ziggo), hiermee kan ik wel gebruik maken van het internet. Dus het lijkt niet een probleem te zijn met de WiFi adapter of een windows update.


Het onderstaande krijg ik in beeld:

 

Apparatuur:

  • Xperia 12 box
  • Super WiFi (3 stuks)
  • Intel(R) Wi-Fi 6 AX201; 2.4, 5 GHz (160MHz)

Hallo @DrieWeg heb je bekabeld wèl internet met de laptops?

Zet binnen de modem wifi6 ax eens uit, gaat het draadloos dan wèl goed?

 

 


@JanD , bedankt voor je snelle reactie. Bekabeld heb ik internet op alle laptops.
De WiFI 6 ax is het adapter type van een van laptops, als ik deze uitzet en weer aan dan gaat het nog steeds niet goed.


@JanD, bedankt voor je snelle reactie. Bekabeld heb ik internet op alle laptops.
De WiFI 6 ax is het adapter type van een van laptops, als ik deze uitzet en weer aan dan gaat het nog steeds niet goed.

Hallo @DrieWeg ik bedoelde de wifi6 ax binnen de modem uit te zetten en naar wifi5 ac over te schakelen voor beide banden.

 


@JanD , weet jij ook of het mogelijk is dat wanneer je de wireless mode van de modem omzet naar wifi5ac of je SSID en het wachtwoord hetzelfde kan houden?

Het vraagt namelijk dat als ik hem om wil zetten naar wifi5 dat ik die veranderd. Liever doe ik dit niet zodat, mijn andere apparaten nog steeds de bestaande WiFi blijven herkennen.


@JanD, bedankt voor je snelle reactie. Bekabeld heb ik internet op alle laptops.
De WiFI 6 ax is het adapter type van een van laptops, als ik deze uitzet en weer aan dan gaat het nog steeds niet goed.

Hallo @DrieWeg ik bedoelde de wifi6 ax binnen de modem uit te zetten en naar wifi5 ac over te schakelen voor beide banden.

 

Ik heb nog even gekeken naar de specificaties van mijn Wi Fi adapter via de cmd.exe en dan met netsh wlan show drivers . Dat laat het volgende zien:
Radio types supported     : 802.11b 802.11g 802.11n 802.11a 802.11ac 802.11ax

Als ik het goed interpreteer is de laatste, 802.11ax , wifi 6. Dus mijn laptops zouden dit systeem moeten ondersteunen.


Hallo @DrieWeg de wifinaam en ww hoeven niet aangepast te worden.

Sommige laptops hebben moeite met wifi6 ax door de soort chips die gebruikt is en communiceren daarom niet goed met de modem


Beste @DrieWeg, welkom! Hoe staat het er nu voor? Heb je inderdaad al eens geprobeerd om Wifi 6 uit te zetten in de Box 12? Daarnaast zou je eens een schone installatie van de SuperWifi punten kunnen doen: 

 

 


Beste @DrieWeg, welkom! Hoe staat het er nu voor? Heb je inderdaad al eens geprobeerd om Wifi 6 uit te zetten in de Box 12? Daarnaast zou je eens een schone installatie van de SuperWifi punten kunnen doen: 

 

 

Hallo @Marcia_@JanD ,
Bedankt voor jullie hulp tot dusver! 😊

Helaas is het probleem nog niet opgelost.
De schone installatie heb ik uitgevoerd, maar op de 3 laptops krijg ik nog steeds dezelfde melding te zien.
De WiFi 6 → Wi Fi5 is nog niet gelukt. Ik kan het alleen veranderen als ik de SSID naam verander en een nieuw wachtwoord. Dit doe ik liever niet omdat grotendeels van de apparatuur SMART is, wat betekent dat ik voor een groot aantal apparaten de verbinding opnieuw moet instellen wanneer ik dat verander….

Is er een handleiding hoe ik van Wi Fi 6 naar Wi Fi 5 kan veranderen zonder dat ik de SSID/ww moet veranderen? Ik maak gebruik van een lan kabel aan de router om de instellingen aan te passen.


Beste @DrieWeg, welkom! Hoe staat het er nu voor? Heb je inderdaad al eens geprobeerd om Wifi 6 uit te zetten in de Box 12? Daarnaast zou je eens een schone installatie van de SuperWifi punten kunnen doen: 

 

 

….

Is er een handleiding hoe ik van Wi Fi 6 naar Wi Fi 5 kan veranderen zonder dat ik de SSID/ww moet veranderen? Ik maak gebruik van een lan kabel aan de router om de instellingen aan te passen.

Dat kan inderdaad niet zonder het aanpassen van SSID en wachtwoord. Je zou eventueel kunnen proberen om Extra Wifi aan te zetten op de SuperWifi punten. Dat is dan een extra SSID waar je mee kunt verbinden. 


@Marcia_@JanD  Inmiddels is een KPN monteur geweest. Hij heeft uitgesloten dat het aan de KPN SuperWifi punten ligt. Na uitgebreid onderzoek heeft de monteur de modem Box 12 vervangen voor een nieuwe Box 12. Vervolgens zijn alle SuperWifi punten opnieuw ingesteld. Resultaat was dat alles perfect werkte. Op iedere verdieping snel en goed dekkend internet (zoals het voorheen ook was). 😁

Nu zijn wij 2 weken verder, en hetzelfde probleem is weer opgetreden. Met de laptops kan ik geen verbinding maken, en de Wifi is traag op de verschillende verdiepingen...😪

Mijn gevoel zegt mij dat er iets in de settings/software is gewijzigd van de modem, waardoor de KPN SuperWifi punten trager zijn. Daarnaast dat het het hoppen van apparaten naar het dichtstbijzijnde SuperWifi punt niet goed ondersteund.

Hebben jullie nog andere tips, wat ik zal kunnen proberen?


Ha @DrieWeg, wat gek! Heb jij wel de laatste firmware nu van de Box 12?