Skip to main content

Dag kpn,

 

Sinds vandaag heb ik een probleem met mijn wifi op de laptop. Hij geeft aan verbonden te zijn, maar zonder internet. Ik ben zelf uren bezig geweest met googlen, en allerlei youtube filmpjes waarin ik verschillende stappen heb gevolgd, maar helaas niks lijkt te helpen… 

 

Na verschillende keren de windows probleemoplosser te laten draaien komt daar nu het volgende uit: 

 

“De standaard gateway is niet beschikbaar” en “de verbinding tussen uw toegangspunt, router of kabelmodem en internet is defect”

 

Wie heeft de gouden tip? 

Goedemorgen, 

 

Hier heb ik hetzelfde probleem, met 2 laptops (beide windows 10 overigens) van verschillende werkgevers en merken. Alle tablets en telefoons werken wel.

Compleet alles proberen te resetten, nu kan ik enkel via de superwifi, bedraad aan de slag. Dit is natuurlijk maar tijdelijke oplossing.

 

Alvast bedankt voor de oplossing!

 

p.s.

Bedenk me wel zojuist dat mijn google hub ook wat vreemd doet, maar dat hoeft er niets mee te maken te hebben. 

 


Hey dit komt helaas heel bekend voor. Sinds een paar weken wil mijn laptop ook niet meer via de wifi op het internet...of soms een paar seconden...ik krijg elke keer geen internettoegang en als je verder zoekt de melding dat de standaard gateway niet beschikbaar is. Alles al geprobeerd. Laptop werkt wel draadloos via mijn telefoon maar komt er niet uit met de wifi. Verder werken alle apparaten wel gewoon met internet. Wat zou dit kunnen veroorzaken?


Hallo @RHolwerda , @VanBluffel en @Swest 

 

Als jullie een Box 12 hebben dan zouden jullie dit kunnen proberen:

Volgens een ander forumbericht, waar onderstaande aanpassing heeft geholpen, lijkt het probleem te liggen aan de bandbreedte instelling van de Box 12 voor 5GHz en bepaalde netwerkkaarten.

Voornamelijk zie je dat Intel netwerkkaarten hier last van hebben, heb jij die ook in 1 of beide notebooks zitten?

Als dat het geval is, ga dan eens naar de WiFi-instellingen in de Box 12 en controleer of de 5Ghz wel staat ingesteld op ‘80Mhz’.

 

Dit doe je door in te loggen op de Box 12 via http://mijnmodem.kpn 

 

Als je nog geen eigen wachtwoord had ingesteld dan inloggen met het wachtwoord dat op de achterkant van het modem staat (tip: scan de QR-code, er worden soms onmogelijke leestekens gebruikt).

Na inloggen ga je naar de WiFi-instellingen, daar kan je bij de 5Ghz de kanaalbreedte (zou ook net iets anders kunnen heten) aanpassen.

De 2.4Ghz kan op 20Mhz blijven staan maar die bij de 5Ghz indien nodig aanpassen naar 80Mhz.

In sommige gevallen (meestal als je voor de 1ste keer inlogt in de Box 12) moet je eerst de standaard beveiligingsgegevens (naam en wachtwoord) van de WiFi wijzigen, je kan er dan bij beide een ‘1’ achter zetten en alles aanpassen, vervolgens verbind je met dat nieuwe netwerk en haal je de ‘1’ weer weg.

Als je dit via een netwerkkabel doet dan hoef je niet eerst opnieuw te verbinden maar kan de naam gelijk weer aanpassen.

 

Werkt dat ook niet dan is dit ook nog een optie:

Je kan proberen of het helpt om in de Box 12 de Wireless Mode op 802.11b+g+n (2.4GHz)  en 802.11a+n+ac (5GHz) te zetten, daarmee staat de Box 12 op WiFi 5 i.p.v. WiFi 6, hopelijk kan jouw laptop daarna wel weer verbinden met je WiFi netwerk.

Ga hiervoor na het inloggen naar WiFi  → Advanced

Dag allen! 
 

De tip uit de laatste reactie lijkt inderdaad te werken. 
Ikzelf kwam via deze forumvraag op de oplossing:

 Dank voor het meedenken!


Bedankt voor de tip. Nog weken gestoeid met de modem om er in te komen... het omzetten terug maar wifi 5 (6heeft gewoon gewerkt op de laptop) is voor nu de oplossing gebleken. 


Ik heb een nieuwe computer aangeschaft met Windows 11 .
Iedere keer viel mijn WiFi weg.
Ik heb een BOX12
Ook de Atag One klokthermostaat verloor regelmatig zijn WiFi verbinding.

Laptop met Windows 10 en telefoons behielden WiFi.


Modem gereset.
Niets hielp.

Na contact met KPN, heeft deze op afstand het modem gereset.
Nu alles in orde.

Doe er je voordeel mee.


Wifi 6 werkt weer op de laptop!

Goedenavond,

Hier weer een update: na een update van mijn windows laptop nog eens gekeken naar de netwerkkaart (control panel → hardware → apparaten en printers → apparaatbeheer → netwerkadapters). Gaf mijn netwerkkaart: Intel(R) Wi-Fi 6 AX200 aan. De naam verraad het al; wifi 6. Dus na dit gelezen te hebben de poging gewaagd mijn modem te resetten naar fabrieksinstellingen*, om zo de instellingen van wifi 6 weer terug te halen. En ja hoor, mijn laptop doet het nu op wifi 6!! 

Het is dus de moeite waard om je netwerkkaart/adapter in de gaten te houden, wellicht dat anderen met hetzelfde probleem nu ook weer het modem kunnen terugzetten naar wifi 6! 

 

*terugzetten naar fabrieksinstellingen kan via KPN ID (ik gok ook in de app). 

 

 


Hallo @RHolwerda 

 

Die netwerk kaart heeft altijd al zo geheten maar als een driver update heeft geholpen is dat goed nieuws.

Als je in de taakbalk op het WiFi tekentje klikt en dan de Eigenschappen van de WiFi verbinding aanklikt opent een scherm met je verbindingsgegevens, staat daar achter Protocol: nu ook Wi-Fi 6?


Wifi 6 werkt weer op de laptop!

Goedenavond,

Hier weer een update: na een update van mijn windows laptop nog eens gekeken naar de netwerkkaart (control panel → hardware → apparaten en printers → apparaatbeheer → netwerkadapters). Gaf mijn netwerkkaart: Intel(R) Wi-Fi 6 AX200 aan. De naam verraad het al; wifi 6. Dus na dit gelezen te hebben de poging gewaagd mijn modem te resetten naar fabrieksinstellingen*, om zo de instellingen van wifi 6 weer terug te halen. En ja hoor, mijn laptop doet het nu op wifi 6!! 

Het is dus de moeite waard om je netwerkkaart/adapter in de gaten te houden, wellicht dat anderen met hetzelfde probleem nu ook weer het modem kunnen terugzetten naar wifi 6! 

 

*terugzetten naar fabrieksinstellingen kan via KPN ID (ik gok ook in de app). 

 

 

Bedankt voor deze update @RHolwerda!