Skip to main content

Heb vandaag de (zwarte) Genexis glasvezel XGS-PON kastje ontvangen i.v.m. de gevraagde opwaardering van mijn verbinding naar 1 Gb/s. Deze komt in de plaats van de huidige glasvezelmodem van Nokia. 

Op 28 nov. as. gaat mijn nieuwe abonnement in en op 2 dec. komt een monteur langs. Bij de Genexis is een "zelf montage" instructie meegeleverd, waarmee duidelijk is dat plaatsing over de bestaande aansluitplaat heel eenvoudig zelf uitgevoerd kan worden.

Heb dat dus ook even getest, het plaatsen ging prima maar het Connection ledje bleef knipperen, geen verbinding met het internet dus. Heb de glasverbinding met de Nokia teruggeplaatst en alles werkte direct weer.

Heb drie vraagjes: 

 - Werkt de verbinding nog niet omdat de Genexis box (nog) niet geregistreerd cq. aangemeld is ?

 - Werkt de verbinding nog niet omdat het nieuwe abonnement nog niet ingegaan is?

 - Wat komt de monteur nog doen? de Genexis is immers (wel voorzichtig!) heel eenvoudig zelf te plaatsen.  

 B.v.d. Berrie.      

 

Als de 28e dat gewijzigde abbonement in gaat, gaat dat xgspon kastje ook niet eerder werken dan op die dag. Er word een switch in de achterliggende techniek gemaakt, en die werkt alleen met het juiste kastje. De kastjes zelf worden daar ook op geactiveerd.

Dus ja..

 

Heb drie vraagjes: 

 - Werkt de verbinding nog niet omdat de Genexis box (nog) niet geregistreerd cq. aangemeld is ? Ja en nee, zie boven 👆🏼

 - Werkt de verbinding nog niet omdat het nieuwe abonnement nog niet ingegaan is? Klopt

 - Wat komt de monteur nog doen? de Genexis is immers (wel voorzichtig!) heel eenvoudig zelf te plaatsen.  Goede vraag. Als het kastje nog niet geactiveerd is tijdens verzenden zal de monteur dit doen.

 

 

 

 

 


Beste @DennisA78 , dank voor je antwoorden, dan was mijn vermoeden juist. Ik wacht de 28e af en monteer daarna de Genexis XGS-PON box. Werkt de verbinding naar behoren zeg ik de monteur af, zo niet dan laat ik de monteur gewoon komen om de Genexis te plaatsen, registreren en activeren.  


Op 2 december heeft en (vrouwelijke) KPN-monteur de Genexis box geplaatst en geactiveerd. Heb nu een XGS-PON glasverbinding die bedraad 960/920 Mbit/s oplevert. Via Wifi varieert de snelheid, afhankelijk van het device, van rond de 500/500 tot 750/630 Mbit/s. Mijn OnePlus 9 smartphone is het snelst, soms tegen de 800 Mbit/s. Het complete ochtendblad staat nu binnen een sec. op de phone, blij mee!  

Niet dat snelheid het belangrijkste is maar als de moderne techniek dit mogelijk maakt, wil ik er graag van profiteren. Overigens is de huidige 1 Gb snel, maar experimenten met glasvezel gaan nu al tot 25 Gb, dus wie weet.