Skip to main content

Sinds vandaag vanaf XS4ALL naar KPN gemigreerd. Ik maak gebruik van een Fritzbox 7590 en heb de test uitgevoerd met een laptop die rechtstreeks verbonden is middels een netwerkkabel. De Genexis NT heb ik al 5 minuten stroomloos gemaakt.

Resultaat met Experiabox:

Resultaat met Fritzbox:

 Hoe kan het zijn dat de download snelheid zover achter blijft op de upload snelheid?

Hallo @zeilbood , dan is het druk op de downloadlijn.

 


Hoi @zeilbood . Welkom op het forum.

Ik weet niet hoe betrouwbaar zulke moment opnames zijn. Als je consequent merkt dat je fritzbox minder presteert dan de experiabox kun je nog proberen om in de instellingen van de fritzbox het een en ander aan te passen.  


Speedtest in een browser is zeer onbetrouwbaar, het beste kun je de command line versie downloaden van speedtest.net:

https://www.speedtest.net/apps/cli

En dan eens proberen met verschillende servers, “speedtest -L” toont er een paar. Ik vind die van van xs4all erg betrouwbaar: “speedtest -s 13218”.

 


Dan zijn de aparte speed test programmaatjes makkelijker te hanteren IMO.

https://www.speedtest.net/     en dan verder naar beneden scrollen voor diverse OS versies.

   Use Speedtest®️ on all your devices with our free native apps. Download Speedtest apps for:


Hallo @zeilbood , dan is het druk op de downloadlijn.

Wat bedoel je hiermee?

 

@zeilbood, Gebruik eens de Speedtest app uit de Microsoft store en kies daar voor de server van XS4ALL. Welke snelheid meet je dan?

 

Overigens interessant dat je met een Experia Box bijna 100Mbps meer haalt dan met een FRITZ!Box 7590. Is dat reproduceerbaar?


Ik heb de Ookla app geïnstalleerd en haal hiermee wel een download en uploadsnelheid van zo’n 930Mbit. (Ik heb de Fritzbox 7950 in gebruik)


Ik heb de Ookla app geïnstalleerd en haal hiermee wel een download en uploadsnelheid van zo’n 930Mbit. (Ik heb de Fritzbox 7950 in gebruik)

Dan is het probleem verholpen, 940Mbps is zo ongeveer het maximum dat je zult kunnen meten en daar zit je behoorlijk dicht bij. In elk datapakketje zit nog zo'n 8% aan data voor de enveloppe en die zie je niet in een Speedtest meting.

En voor de meelezers: Gebruik altijd de Ookla app en niet de browser om de snelheid van jouw aansluiting te meten, in Speedtest via een browser zit te veel overhead waardoor metingen onbetrouwbaar worden. Dit merk je met name bij hogere snelheden.


Hallo @zeilbood , dan is het druk op de downloadlijn.

Wat bedoel je hiermee?

 

@zeilbood, Gebruik eens de Speedtest app uit de Microsoft store en kies daar voor de server van XS4ALL. Welke snelheid meet je dan?

 

Overigens interessant dat je met een Experia Box bijna 100Mbps meer haalt dan met een FRITZ!Box 7590. Is dat reproduceerbaar?

Hallo @wjb , precies zoals ik het schrijf, hoe meer mensen binnen jouw glasvezelcentrale/kast, hoe meer je de beschikbare capaciteit moet delen, dat geldt niet alleen voor G-PON/XGS-PON-verbindingen maar ook voor P2P-verbindingen, schreef een KPN-monteur/forumlid een keer op dit forum.

 


Hallo @wjb , precies zoals ik het schrijf, hoe meer mensen binnen jouw glasvezelcentrale/kast, hoe meer je de beschikbare capaciteit moet delen, dat geldt niet alleen voor G-PON/XGS-PON-verbindingen maar ook voor P2P-verbindingen, schreef een KPN-monteur/forumlid een keer op dit forum.

Klopt, maar de kans dat jij daar tegenaan loopt is nagenoeg nul en al helemaal met AON en XGS.PON verbindingen. Alleen bij G.PON is die kans iets groter maar zelfs daar blijft die kans nog steeds klein.

Ik vind het dan ook een beetje een flauw antwoord waar je als abonnee niet zoveel mee kunt.

Dat was voor mij de reden om die vraag te stellen.


Ik heb de Ookla app geïnstalleerd en haal hiermee wel een download en uploadsnelheid van zo’n 930Mbit. (Ik heb de Fritzbox 7950 in gebruik)

Dan is het probleem verholpen, 940Mbps is zo ongeveer het maximum dat je zult kunnen meten en daar zit je behoorlijk dicht bij. In elk datapakketje zit nog zo'n 8% aan data voor de enveloppe en die zie je niet in een Speedtest meting.

En voor de meelezers: Gebruik altijd de Ookla app en niet de browser om de snelheid van jouw aansluiting te meten, in Speedtest via een browser zit te veel overhead waardoor metingen onbetrouwbaar worden. Dit merk je met name bij hogere snelheden.

Zojuist ook even met de Ookla app op m’n Apple TV getest!
 

Download 935 Mbit / Upload 934 Mbit :)


Download 935 Mbit / Upload 934 Mbit :)

Hallo @zeilbood prima waarden toch?

 


Download 935 Mbit / Upload 934 Mbit :)

Hallo @zeilbood prima waarden toch?

 

Zeker!


En uit het niets komt de downloadsnelheid niet meer boven de 650Mb uit, terwijl dit eerder strak 934Mb was. Upload zit wel nog op de 934Mb. Config is niet gewijzigd. Meer mensen hier last van?


Ik zie hier geen andere meldingen van, @zeilbood . Is dit nu structureel of was het een momentopname?


Het lijkt inmiddels structureel, download blijft 610Mb terwijl de upload op 933Mb zit.


Ook als je een andere download server kiest?


Ik heb dan eigenlijk even twee keer een meting van je nodig op verschillende, bekabelde apparaten, @zeilbood . We moeten even de hardware uitsluiten. Uiteraard met de ookla app. 


Getest met verschillende apparaten, bekabeld aangesloten, met de ookla app en verschillende servers.


@zeilbood : Kun jij je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven?


Probleem blijkt toch lokaal te zijn, vanmorgen even getest met alleen de laptop aangesloten op de EB12 en Fritzbox:

 

Experiabox

Fritzbox

 

 


Hallo  @zeilbood 

Als je nu de test doet met dezelfde servers? Want hierboven staan 2 verschillende servers, dat maakt ook veel uit.

 

 


Hallo  @zeilbood 

Als je nu de test doet met dezelfde servers? Want hierboven staan 2 verschillende servers, dat maakt ook veel uit.

 

 

Ik heb extra screenshots toegevoegd.


Fritzbox is dus trager dan de Experiabox.
Heb je in de Fritzbox nog iets van QoS instellingen actief?
Staan die niet correct, kan de totale doorvoer ongunstig uitpakken.


Snelheid via de Fritzbox is inmiddels weer in orde, nadat ik de volgende optie in de instellingen heb uitgeschakeld:

 

 


Ah, een vergelijkbare instelling staat (ook bij een Fritzbox) direct in verband met die snelheid.
Voor een 1 Gbps verbinding lijkt me verder niet nodig daar nog restricties in te leggen.
Hopen dat het hiermee op die snelheid blijft en voor je is opgelost.