Skip to main content

Sinds vandaag vanaf XS4ALL naar KPN gemigreerd. Ik maak gebruik van een Fritzbox 7590 en heb de test uitgevoerd met een laptop die rechtstreeks verbonden is middels een netwerkkabel. De Genexis NT heb ik al 5 minuten stroomloos gemaakt.

Resultaat met Experiabox:

Resultaat met Fritzbox:

 Hoe kan het zijn dat de download snelheid zover achter blijft op de upload snelheid?

Voor een 1 Gbps verbinding lijkt me verder niet nodig daar nog restricties in te leggen.

Het lijkt me überhaupt niet zinvol om, in een thuisomgeving, de bandbreedte voor het gastnetwerk te beperken.


En waarom niet (bij abonnementen misschien wel veel minder dan 1 Gbps)?
Het kan toch gewoon van de situatie afhangen hoe en wie er van die netwerken gebruik maakt,
en welke prioriteiten je voor verbindingen aan jezelf stelt en die voor een gast netwerk?


En waarom niet (bij abonnementen misschien wel veel minder dan 1 Gbps)?
Het kan toch gewoon van de situatie afhangen hoe en wie er van die netwerken gebruik maakt,
en welke prioriteiten je voor verbindingen aan jezelf stelt en die voor een gast netwerk?

Ik denk niet dat je in een thuisomgeving snel te maken zult hebben met gasten die dermate veel data gebruiken dat jij daardoor tegen een grens aan zal lopen.

De kans daarop is gewoon heel klein met de (VDSL) snelheden van tegenwoordig en daarom denk ik niet dat het zinvol is.

Weet ook dat zo'n "shaping rule" veelal resulteert in het niet kunnen gebruiken van hardware offloading en dat daarmee de algehele throughput van de router beduidend lager zal zijn.

De enige QoS die mijns inziens zinvol is is priority tagging waarbij je het vlan voor de gasten een lagere prioriteit geeft dan jouw eigen vlan zodat jouw communicatie altijd voorrang krijgt op communicatie van jouw gasten.


Zelf heb ik mijn gast netwerk bewust alleen op 2.4 GHz gezet, om op die wijze de snelheid te beperken. Daar wordt anders teveel bandbreedte van afgesnoept met de andere data-verbindingen waar hier ook gebruik van wordt gemaakt.

Wat voor mij geldt kan voor evenzovele andere gebruikers ook gelden.
Of met andere woorden:   Het kan toch gewoon van de situatie afhangen………...


Daar wordt anders teveel bandbreedte van afgesnoept met de andere data-verbindingen waar hier ook gebruik van wordt gemaakt.

Daar kan ik me geen enkele voorstelling van maken. Dat jouw gasten structureel meer dan een paar Mbps gebruiken kan ik me echt niet voorstellen.

 

Wat voor mij geldt kan voor evenzovele andere gebruikers ook gelden.
Of met andere woorden:   Het kan toch gewoon van de situatie afhangen………...

Natuurlijk kan het van de situatie afhangen, maar het is ook zo dat uitzonderingen de regel bevestigen. Je mag me geloven of niet, maar ik denk dat minder dan 0,0001 procent van de abonnees problemen zal ondervinden met de beschikbare bandbreedte door het gebruik door gasten. Dat is ook waarom ik zeg dat het mijns inziens niet zinvol is om shaping in te richten. Het doet meer kwaad dan goed.


Daar kan ik me geen enkele voorstelling van maken.

Dat hoeft ook niet.

Dat is ook waarom ik zeg dat het mijns inziens niet zinvol is..

En afhankelijk van de situatie, mijns inziens wel.  So what??
Houd gewoon eens op met dit soort geneuzel.


Dat is ook waarom ik zeg dat het mijns inziens niet zinvol is..

En afhankelijk van de situatie, mijns inziens wel.  So what??
Houd gewoon eens op met dit soort geneuzel.

Dit is geen geneuzel, dit is gewoon een welgemeend advies aan @zeilbood en de meelezers om geen QoS (shaping) in te richten.

Dat jij een andere mening toebedeeld bent is prima, maar dat wil niet zeggen dat ik dan maar mijn mond moet houden.


Ik weet van een aantal jaren terug dat bij Ziggo Multi-wifi voor zakelijk gebruik de gastwifi standaard ingesteld was voor 3Mbit/s download per gast, zie hieronder citaat uit dienstbeschrijving Ziggo Multi-Wifi:

De capaciteit voor het Gastnetwerk per individuele Gastgebruiker wordt standaard gelimiteerd tot 3 Mbps download en 0,5 Mbps upload. Dit is op verzoek van de Klant door Leverancier aan te passen


Dat is ook waarom ik zeg dat het mijns inziens niet zinvol is..

En afhankelijk van de situatie, mijns inziens wel.  So what??
Houd gewoon eens op met dit soort geneuzel.

Dit is geen geneuzel, dit is gewoon een welgemeend advies aan @zeilbood en de meelezers om geen QoS (shaping) in te richten.

Dat jij een andere mening toebedeeld bent is prima, maar dat wil niet zeggen dat ik dan maar mijn mond moet houden.

Kunnen jullie het eens zijn over het feit dat jullie het oneens zijn en het daar bij laten?