Skip to main content

Beste,

 

Sinds een maandje hebben we ons abonnement verhoogd naar het gigabit netwerk van KPN. We hebben hier de experia box v12 bij gekregen. Ik heb alles aangesloten en kreeg een download snelheid binnen van 980mbps. Na een week viel de snelheid terug naar 600/700mbps en is sindsdien niet meer hoger geworden. Wat hebben we gedaan:

 

3x een monteur van KPN hier gehad en verschillende dingen geprobeerd en getest, delaatste meette met de KPN tool via de bestaande bekabeling 980mbps, echter wanneer ik dezelfde kabel in mijn pc prik krijg ik maar 600/700mbps download en 980mbps upload. Ik heb een gigabit netwerk adapter en heb al de drivers verwijderd en ge-update. Kpn expert op afstand heeft in het modem gekeken of de instellingen goed stonden. 
 

Het komt nu wel binnen, de router verstuurd het, maar mijn pc krijg ik het niet op binnen. Terwijl ik het wel een weekje binnen heb gehad. 
 

Wat en welke instellingen kan ik nog nakijken en controleren of deze goed staan?

 

Met vriendelijke groet,


 

 

Hallo @Rynss 

 

Test je dat via een internet browser of via een app?

Via de browser kreeg ik ook altijd verschillende resultaten bij de downloadsnelheid terwijl de upload wel hoog bleef.

Met de Ookla app zag ik wel de juiste downloadsnelheid, die kan je hier vinden onder Apps: https://www.speedtest.net/


Hallo @Rynss 

 

Test je dat via een internet browser of via een app?

Via de browser kreeg ik ook altijd verschillende resultaten bij de downloadsnelheid terwijl de upload wel hoog bleef.

Met de Ookla app zag ik wel de juiste downloadsnelheid, die kan je hier vinden onder Apps: https://www.speedtest.net/


Dankje voor je reactie. 
 

Ik test inderdaad ook via de app vanwege het verschil. 


Hallo @Rynss , alléén bekabeld testen d.m.v. 1 computer via LAN aangesloten rechtstreeks op het modem en verdere alle andere (draadloze) apparatuur uit, heeft zin. Draadloos testen is zinloos en niet betrouwbaar. De PC moet uiteraard wel een netwerkkaart hebben die 1.000Mb aan kan.

 


Je zou in die App eens een andere server kunnen kiezen, pakt hij altijd dezelfde of verschilt dat?

Hier net getest via Contabo, Dusseldorf, krijg daar b.v. wel een redelijk hoge download van 190mbit maar iets lagere upload (dit is trouwens maar via 200/200mbit lijntje en er zitten ook nog eens andere gebruikers op).


Hallo @Rynss , alléén bekabeld testen d.m.v. 1 computer via LAN aangesloten rechtstreeks op het modem en verdere alle andere (draadloze) apparatuur uit, heeft zin. Draadloos testen is zinloos en niet betrouwbaar. De PC moet uiteraard wel een netwerkkaart hebben die 1.000Mb aan kan.

 

Hallo JanD, 

Ik test uiteraard ook op deze manier. De pc heeft een netwerkkaart van 1 Gbit. Op moment van testen zijn er geen andere verbindingen actief op de router. 

Je zou in die App eens een andere server kunnen kiezen, pakt hij altijd dezelfde of verschilt dat?

Hier net getest via Contabo, Dusseldorf, krijg daar b.v. wel een redelijk hoge download van 190mbit maar iets lagere upload (dit is trouwens maar via 200/200mbit lijntje en er zitten ook nog eens andere gebruikers op).

Hallo GeSp,

Verschillende servers geprobeerd inderdaad, zat wel verschil in, maar helaas niet hoger.

 

 


Wat je nog kan proberen (als je dat al niet gedaan hebt) is om het modem en de glasvezelbox van de stroom te halen en dan eerst de glasvezel aansluiten en als die weer opgekomen is de box 12 weer aan te zetten.

Als je daarna wel weer een hoge download krijgt die later weer inzakt dan lijkt mij er ergens toch niet goed te zitten in de verbinding tussen glasvezelmodem en wijkkast o.i.d.


Wat je nog kan proberen (als je dat al niet gedaan hebt) is om het modem en de glasvezelbox van de stroom te halen en dan eerst de glasvezel aansluiten en als die weer opgekomen is de box 12 weer aan te zetten.

Als je daarna wel weer een hoge download krijgt die later weer inzakt dan lijkt mij er ergens toch niet goed te zitten in de verbinding tussen glasvezelmodem en wijkkast o.i.d.

Dit hebben we reeds gedaan, ook samen met de monteur. Er is zelfs in de wijkkast een andere poort gebruikt om de gigabit naar mij te verzenden. De gigabit komt wel binnen op de router(gemeten door monteur), maar komt niet op mijn pc binnen. De kabel die naar de pc gaat geeft het signaal ook door(ook gemeten door de monteur). De verbinding komt gewoon op ons adres binnen, maar op de pc maar 600/700mbit. Terwijl deze de eerste week wel binnen kwam. 


Dan lijkt het erop dat het iets met je PC zelf is, misschien updates die zijn geïnstalleerd na die 1ste week?

Je zou een netwerk reset kunnen proberen: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/how-to-reset-network-settings-in-windows-10

Heb je nog een andere PC, laptop o.i.d. die ook gigabit aan kan (misschien kan je er 1 lenen om te testen)?

Werkt het daarmee wel goed en als je iets kopieert naar je eigen PC van dat andere apparaat haal je dan wel de volle snelheid?


Dan lijkt het erop dat het iets met je PC zelf is, misschien updates die zijn geïnstalleerd na die 1ste week?

Je zou een netwerk reset kunnen proberen: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/how-to-reset-network-settings-in-windows-10

Heb je nog een andere PC, laptop o.i.d. die ook gigabit aan kan (misschien kan je er 1 lenen om te testen)?

Werkt het daarmee wel goed en als je iets kopieert naar je eigen PC van dat andere apparaat haal je dan wel de volle snelheid?

Ik heb de netwerkreset uitgevoerd, maar dit heeft helaas geen effect gehad. Ik heb nog een laptop, maar deze heeft geen gigabit netwerkkaart helaas.