Skip to main content

Goedendag,

Gisteren is de overstap afgerond van Ziggo naar KPN.

TV werkt, internet werkt. Wat niet werkt is een deel van LAN-apparaten in Home Assistent met een statisch IP. De statische IP's zijn ingesteld tijdens gebruikt van de Ziggo modem. Die instellingen heb ik nog. 

Ziggo doet alles in 192.168.178.* en KPN in 192.168.2.*. Dus de statische IP's die ingesteld zijn tijdens Ziggo-tijdperk maken geen connectie. 

 

Ik zag in de instellingen van de KPN box 12b IPv4 Pool Start op 192.168.2.1 en IPv4 Pool End 192.168.2.200.

Als ik deze verander naar 192.168.178.1 en 192.168.178.200. Zou dat het probleem oplosssen en mijn ingestelde statische IP's laten connecten? 

Of zou het alleen al helpen om de Static DNS Server Configuration aan te passen. Die is standaard 192.168.2.254 voor box 12b. Als ik die nou eens verander naar 192.168.178.1? Of houdt dat geen verhouding tot de IP-pool?

 

In de Port Forwarding zag ik 2 regels staan (niet zelf toegevoegd). Die staan op Internal Host 192.168.2.2 en 192.168.2.3 zouden die dan ook aangepast moeten worden naar 192.168.1.2 en 192.168.1.3? Heeft KPN die gereserveerd voor tv oid? 

Hallo @wijkerroel afhankelijk van de firmware-versie van de modem zijin de DHCP-adressen wel of niet aanpasbaar.

Indien niet-aanpasbaar zul je je apparaten met vaste ip-adressen volgens de Ziggo-pool om moeten zetten naar de KPN-waarden.

 


Dank je @JanD. (ook voor het verduidelijken van de titel van de post)

De DHCP-pool is aan te passen ja. Dus als ik deze aanpas naar 192.168.1.1 en 192.168.1.200 dan zou het al opgelost zijn? (wel nog even de statische ip's reserveren in de modem natuurlijk)

 


Hallo @wijkerroel jij kunt het (helaas) nog niet aanpassen, want jij hebt nog de ‘oude’ firmware, bij de nieuwe firmware, waar je het wel aan kunt passen ziet het scherm er zo uit:

hier wel aanpasbaar

 


Hallo @wijkerroel jij kunt het (helaas) nog niet aanpassen, want jij hebt nog de ‘oude’ firmware, bij de nieuwe firmware, waar je het wel aan kunt passen ziet het scherm er zo uit:

hier wel aanpasbaar

 

 

Dat is wel apart. De dame die het kwam installeren zei dat ze de modem had geüpdatet naar de laatste versie. 

Op dit moment kan ik wel de DNS aanpassen en de IPv4 pool. Beide zitten alleen in een aparte tab.

Deze aanpassen naar 192.168.178.1 en de pool laten beginnen op 192.168.1.1 is wat het zou oplossen. Begrijp ik dat correct? 
Ik ga ondertussen eens kijken of ik een firmware update kan doen. 


De uitrol van de nieuwste firmware staat op dit moment stil want er waren problemen mee. Niet zo zeer met de firmware zelf, maar meer met de uitrol. Sommige modems waren na de update niet meer zichtbaar voor het KPN beheersysteem dacht ik…

De uitrol ging tot al heel langzaam. En Klanten die WiFi versterkers hebben kregen hem bijvoorbeeld toch al niet. Want daar werkt die niet mee samen.

Een 2de telefoonnummer werkt ook niet. Daarom heb ik momenteel de Experiabox v9 maar weer uit de doos gehaald. De KPN Box 12 staat nu ff werkeloos in de meterkast niks te doen.

U kunt de apparaten met een statisch adres beter op dhcp zetten.


U kunt De apparaten met een statisch adres beter op dhcp zetten.

Bah. Wat jammer. 

De meeste apparaten zijn WiFi only. Dus zal ze moeten resetten en opnieuw moeten aanmelden in het netwerk omdat ze nu simpelweg niet te bereiken zijn. Dit gaat een hele klus worden. Home Assistent gaat dit helemaal niet leuk vind. De Rasp. Pi is ook niet te benaderen met een kabel er in op de een of andere manier. 
Kan niet zeggen dat dit leuk is en verbaasd dat het niet mogelijk is om dit aan te passen. 

 

Het begon allemaal leuk maar ik heb nu spijt van de overstap. Alle bridges in huis, lampen, smartplugs, rasp pi, de P1 meter. Alles moet worden gereset en opnieuw aangemeld en ingeregeld daarna. Dat is een week werk en zeer waarschijnlijk verlies van alle data. 
Valt mij zwaar tegen van KPN. 
Een eigen modem is dus met klem aan te raden als je zelf meer controle over je thuisnetwerk wil.


Hallo @wijkerroel een firmware-update forceren gaat niet lukken.

Het enigste wat je kan doen is een eigen router achter het KPN-modem hangen, waarmee je wèl kunt doen wat jij wilt, of nog enkele weken c.q. maanden geduls hebben totdat je modem is bijgewerkt.

Succes

 


Oke, duidelijk @JanD dank U.

Wat ik gedaan heb is de Ziggo modem weer aangesloten (zonder internet) en zo kon ik wel bij de statische-ip apparaten. Die allemaal omgezet en toen de KPN modem weer aangesloten. Nu kan ik wel bij de apparaten via nieuwe IP. 
PC heeft internet via kabel. WiFi zendt wel maar No Internet. Ook de tv-box, welke bedraad is aangesloten zegt geen internet te hebben. 

Als ik naar http://192.168.2.254/ ga kom ik op de inlog naar modem maar mijn wachtwoord om in te loggen is niet correct. Deze heb ik niet veranderd. Even de stekker eruit en er weer in. Geen succes. 

Hoe is dit mogelijk? 


Hallo @wijkerroel via

https://192.168.2.254 

moet het gewoon lukken.

Beveiligingsmeldingen kun je gewoon negeren en doorheen enteren.

Succes.

 


Hallo @wijkerroel via

https://192.168.2.254 

moet het gewoon lukken.

Beveiligingsmeldingen kun je gewoon negeren en doorheen enteren.

Succes.

 

Https werkt. Via Http kom je wel op de inlog maar laat hij je niet inloggen. Apart.

Maar goed, ben een heel stuk dichterbij nu. Hue bridge werkt weer, WiFi smartplugs ook en tv.

Nu alleen de port triggering en port forwarding voor Home Assistant en we zijn weer up and running. 

Onwijs bedankt @JanD Bij een volgende verandering eerst de statische IP's goed in de gaten houden dus :) 


Hallo @wijkerroel via

https://192.168.2.254 

moet het gewoon lukken.

Beveiligingsmeldingen kun je gewoon negeren en doorheen enteren.

Succes.

 

Https werkt. Via Http kom je wel op de inlog maar laat hij je niet inloggen. Apart.

Maar goed, ben een heel stuk dichterbij nu. Hue bridge werkt weer, WiFi smartplugs ook en tv.

Nu alleen de port triggering en port forwarding voor Home Assistant en we zijn weer up and running. 

Onwijs bedankt @JanD Bij een volgende verandering eerst de statische IP's goed in de gaten houden dus :) 

Graag gedaan @wijkerroel 

In de Port Forwarding zag ik 2 regels staan (niet zelf toegevoegd). Die staan op Internal Host 192.168.2.2 en 192.168.2.3 zouden die dan ook aangepast moeten worden naar 192.168.1.2 en 192.168.1.3? Heeft KPN die gereserveerd voor tv oid? 

Die zijn inderdaad voor de tv-decoder(s).

Je kunt ze rustig verwijderen, maar komen een volgende keer automatisch weer terug.

 


En misschien nog wel de belangrijkste les uit dit topic:

Laat IP adressen altijd door de DHCP server uitdelen, dan heb je nooit problemen met de overgang naar een ander subnet.

En mag een IP adres niet wijzigen, maak dan een DHCP reservation in de router.


En misschien nog wel de belangrijkste les uit dit topic:

Laat IP adressen altijd door de DHCP server uitdelen, dan heb je nooit problemen met de overgang naar een ander subnet.

En mag een IP adres niet wijzigen, maak dan een DHCP reservation in de router.

Jah die reserveringen zijn er. De IP laat ik ook eerst toewijzen en dan zet ik die toegewezen IP vast. Met dingen in Home Assistant vind ik dat prettig. Zeker omdat het snel op kan lopen tot heel veel losse devices. Nu kan ik er altijd snel bij als ik iets wil aanpassen/updaten of uitlezen. ipv zoeken naar welk IP het nu heeft. Het veranderd niet heel vaak maar toch.

Ik ga je tip wel opvolgen, om te beginnen met wat simpele smartplugs die ik nu niet statisch zet. Stukje bij beetje meer door de dhcp laten doen.