Skip to main content

Glaspoort kan KPN mantelbuis niet vinden voor glasvezelaansluiting

• July 8, 2026
  • 3 reacties
  • 50 keer bekeken

In april is Glaspoort bij mij aan de deur geweest en heeft geprobeerd de glasvezelkabel, die reeds bij mijn voordeur ligt, door de KPN mantelbuis naar binnen te brengen. Echter hebben ze na flink graven de mantelbuis niet gevonden en hebben ze het opgegeven.

Enkele weken later hebben ze het nogmaals geprobeerd, ditmaal met een kaart van KPN waar de buis zou moeten liggen. Ook nu hebben ze de buis niet kunnen vinden.

De oplossing is volgens de monteurs heel simpel; de huidige koperkabel loopt door de buis dus met een koperzoeker hebben ze de buis zo gevonden. Echter heeft team glasvezel niet dit soort apparatuur bij zich.

Inmiddels heb ik geprobeerd om op allerlei manieren in contact te komen met KPN netwerk. Glaspoort en Hanab geven aan niet verder te gaan met de installatie omdat de buis onbereikbaar is (wat gek is aangezien Delta het 2 jaar geleden gewoon is gelukt, en heb ik helaas niet gezien waar de buis ligt). De klantenservice van KPN zelf geeft aan dat de installatie moet gebeuren maar geeft aan dat dit aangestuurd moet worden door KPN netwerk. Ik kom met geen mogenlijkheid met KPN netwerk in contact; ieder terugbelverzoek wordt naar Glaspoort doorgezet. De oplossing is heel simpel, mits de juiste apparatuur wordt meegenomen ipv de tuin open blijven graven in de hoop iets te vinden. Delta heeft dit met gemak kunnen doen, dan kan KPN dit ook zou ik denken. 

Heeft iemand enig idee hoe ik nu verder kan? Het gaat hier niet alleen om mijn woning, Glaspoort is bij de buren niet eens begonnen met de werkzaamheden omdat ze bij ons tegen problemen aanlopen. 

3 reacties

rvk01
Slimmerik
  • July 8, 2026

Wat heeft Delta uiteindelijk gedaan na het vinden van die buis? Hebben ze die gebruikt? (Ondanks dat die van KPN was)

Als Delta de buis gebruikt heeft hebben ze ook gewoon hun kabel geregistreerd in het KLIC systeem (database met alle kabels). Dus als glaspoort even in het KLIC systeem kijkt waar Delta ligt, weten ze gelijk waar die buis ligt, toch?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 8, 2026

Delta heeft de kabel inderdaad door de mantelbuis naar binnen gebracht. Ik zou verwachten dat Glaspoort of Hanab weet hoe ze dat op kunnen zoeken?

Ik heb al meerdere keren met Glaspoort en Hanab gebeld, maar het lijkt er op dat ze weigeren iets te doen, laat staan even wat verder te kijken. Vandaar dat ik in contact wil komen met KPN zelf, zodat zij hier gewoon opdracht voor kunnen geven. De kabel moet toch worden aangelegd.

rvk01
Slimmerik
  • July 8, 2026

Delta heeft de kabel inderdaad door de mantelbuis naar binnen gebracht. Ik zou verwachten dat Glaspoort of Hanab weet hoe ze dat op kunnen zoeken?

Ik vraag me af of ze zo snugger zijn om dat op te zoeken. Die gravertjes weten het hoogstwaarschijnlijk zelf ook niet. Bij mij liep er een voorman rond met een klein apparaatje (kleine tablet of grote telefoon) met het KLIC systeem en hij kon precies alle kabels van alle bedrijven zien op dat scherm. Delta zal dit ook gewoon hebben moeten registreren ondanks dat ze die buis gebruikt hebben. Maar ik zou er niet vanuit gaan dat ze hier een gedacht hebben (kun je ze natuurlijk vragen).

Â