Skip to main content

Beste lezer,

Sinds een paar weken hebben we glasvezel van KPN. Omdat ADSL ongeveer 20-25% van de beloofde snelheid leverde hebben we dezelfde rekentool aangehouden bij glasvezel, dus 1000/1000 besteld. Met continue thuiswerken, veel synchronisatie van grote bestanden en soms pittige downloads is die snelheid ook welkom.

De verbinding is stabiel en prettig te noemen. Ik werk bekabeld via de ExperiaBox 10; die is doorgekabeld naar  een ASUS RT-AX86U waarop de laptop met kabel waar is aangesloten. (Modem staat beneden; Switch staat op 1e verdieping, er zit ongeveer 5-10 meter tussen)


Met enkele speedtests (via https://kpn-itns.speedtestcustom.com/) krijg ik de volgende resultaten:

  • Download; tussen 200mbps en 550mbps; hoger dan 600mbps wordt ie niet
    • Meting 1: eindscore 448 mbps (aflopende lijn)
    • Meting 2: eindscore 535 mbps (constante lijn) 
    • Meting 3: eindscore 445mbps (Aflopende lijn die stabiliseert rond 450mbps)
  • Upload: Tussen 700mbps en 940mbps; soms met perfect vlakke lijn rond 940mbps
    • Meting 1: Eindscore: 725 mbps
    • Meting 2: Eindscore: 785 mbps 
    • Meting 3: Eindscore: 940 mbps (Nagenoeg perfecte vlakke lijn)

Ik vind vooral het verschil tussen upload/download zo opvallend. Ik heb deze test op verschillende tijdstippen gedaan, met verschillende andere apparaten aan/uit. Ook software op de achtergrond (synchronisaties/OneDrive enzo) ook een keer uitgezet; maar weinig invloed op resultaten.

Weet iemand wat hier eventueel aan de hand kan zijn?

Alvast hartelijk dank voor enige moeite!

Welke snelheid meet je als je met een bekabelde pc of direct aan het modem? En zonder verdere randapparatuur dus. Dat is essentieel om uit te sluiten dat het aan de verbinding ligt. En meet met bijvoorbeeld Firefox op www.speedtest.net 


Okay, dat ga ik vanavond even proberen! Dat moet relatief eenvoudig te doen zijn.


Dank!


Weet wel dat 1Gbit bijna niet goed te meten is omdat alles in lijn moet in top conditie zijn.

Meeste laptops net als mijne hele gloedje nieuwe kunnen uberhaubt niet 1Gbit aan, vele geintregeerde netwerkkaarten op moederborden ook al niet.

een tabletje met LAN adaptertje red het niet.

Heb je nog switches/routers andere netwerkzaken zitten dan limiteerd dit je snelheid omdat 1Gbit de absolute max is die ze aankunen maar theoretisch eigelijk nooit halen.

tenzij je netwerk volledig bestaat uit 2.5Gbit apparatuur is 1Gbit gewoon niet lekker te meten. Dat betekend niet dat je het niet krijgt, Als ik een oplevering ergens moet doen met 1Gbit Sluit in NT en Modem aan, dan alleen meetapparatuur op 1 LAN kabel en draai hiermee de Ookla speedtest. Met een enkele uitzondering kom ik dan op 940 down ( Ingestelde limiet zal je de reden besparen ), Als verderre apparatuur uiteindelijk aangesloten staat en Apparatuur op WiFi is aangesloten mag ik blij zijn als er nog 850 +/- op dat moment te meten is.. op de zelfde methode als voorgaande.

Als ik vervolgens achter switched router etc etc ga zitten word dit alleen minder, als andere clients ook nog actief zijn, Nouja je snapt het.

 

dus als je gaat willen meten is het advies alles af te koppelen, en alleen het apparaat aan te sluiten waarmee je gaat meten direct op 1 van de LAN poorten van ExperiaBox, en dan nog is dit geen garantie gezien hierin onbekend is wat het aangesloten systeem echt aankan...


Dag Laurens,

Dank voor de reactie. Wat ik vooral vreemd vind is dat de verbinding zo ontzettend wisselend is… Met de monteur toendertijd toen het nét geïnstalleerd was wel hierboven getest. Toen waren de waardes goed. Het systeem zoals opgebouwd kan het dus aan. Ik vind het vooral vreemd dat de upload heel constant is en de download veel minder..

Meting nu:

Down:

Meting 1: 718mbps (best goed) 

Meting 2: 500mbps en daarna ineens een jump naar 840mbps

Up:

Meting 1: 940mbps (en superstrakke/steady lijn)

Meting 2: Zelfde als meting 1

Zoals aangegeven: ik ga vanavond eens direct proberen met alleen dit apparaat op de lijn… De wisselvalligheid zit me wat dwars.

Groet,
Sjors


Hallo @Sjoes , ik had precies hetzelfde toen ik pas glasvezel had. De monteur mat met zijn testapparatuur keurig 930/930, maar als ik mat via de KPN speedtest kwam ik ook op ongelijke waarden uit.

Uiteindelijk uitgevonden dat de speedtest van KPN niet betrouwbaar is en de Ookla-app van de Microsoftstore gedownload omdat ik een Windows11-platform gebruik. En sindsdien mooie gelijke waarden, zowel download als upload gemiddeld ± 940/940Mbit/s, het hoogst haalbare. Je kunt kiezen uit diverse testservers, kies degene uit met de zuiverste resultaten, dat is niet per definitie KPN A'dam. Ik gebruik voor mijn regio altijd Breedband Arnhem, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Succes.

CC: @LaurensZalm 


Hallo @Sjoes , ik had precies hetzelfde toen ik pas glasvezel had. De monteur mat met zijn testapparatuur keurig 930/930, maar als ik mat via de KPN speedtest kwam ik ook op ongelijke waarden uit.

Uiteindelijk uitgevonden dat de speedtest van KPN niet betrouwbaar is en de Ookla-app van de Microsoftstore gedownload omdat ik een Windows11-platform gebruik. En sindsdien mooie gelijke waarden, zowel download als upload gemiddeld ± 940/940Mbit/s, het hoogst haalbare. Je kunt kiezen uit diverse testservers, kies degene uit met de zuiverste resultaten, dat is niet per definitie KPN A'dam. Ik gebruik voor mijn regio altijd Breedband Arnhem, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Succes.

CC: @LaurensZalm 

Ook dit is zeker van toepassing en advies is het dan inderdaad ook met deze app te doen, gezien verschillende browsers ook weer limitatief op bandbreedte hebben met alle gevolgen van dien en dat deze app dat niet heeft.

Dus net wat @JanD aangeeft test het met deze app in meest ideale situatie als het dan goed gaat kan je verder in je netwerk kijken of dit dan nog goed gaat, als er een punt komt waar dit niet meer zo is moet je nagaan waneer/waardoor dit zo is.


@Sjoes Ooit zijn we er hier, door schade en schande achter gekomen dat die Ookla het meest betrouwbaar is. En uiteraard zo direct mogelijk meten.

Ik vermoed dat je dan een stabiel en snel resultaat gaat krijgen. Uiteraard spelen alle variabelen die de andere hier noemen ook mee.Â